GM mógłby zamknąć fabryki Opla w Bochum i Ellsmere Port

Amerykanie mocno naciskają na głębokie cięcia kosztów w zakładach Opla, by wyprowadzić go ze strat

Publikacja: 09.02.2012 02:22

Fabryka Opla/Vauxhalla w Bochum może być jedną z fabryk General Motors, która zostanie zamknięta prz

Fabryka Opla/Vauxhalla w Bochum może być jedną z fabryk General Motors, która zostanie zamknięta przez koncern

Foto: AFP

Ge­ne­ral Mo­tors mo­że za­mknąć dwie fa­bry­ki Opla/Vau­xhal­la w Eu­ro­pie – w nie­miec­kim Bo­chum i bry­tyj­skim El­le­sme­re Port. Ta­ką in­for­ma­cję podał „The Wall Stre­et Jo­ur­nal". W ten spo­sób Ame­ry­ka­nie mie­li­by przy­spie­szyć poprawę sytuacji eu­ro­pej­skiej czę­ści kon­cer­nu.

– Je­ste­śmy go­to­wi zro­bić wszyst­ko, że­by Opel wy­szedł ze strat i znów od­no­sił suk­ce­sy – na­pi­sał w oświad­cze­niu pra­so­wym rzecz­nik GM Jay Co­oney. W Bo­chum pra­cu­je 3,1 tys. osób, w El­le­sme­re – 2,1 tys.

Eu­ro­pej­skie ope­ra­cje ma wes­przeć tak­że przy­spie­szo­ne prze­nie­sie­nie czę­ści pro­duk­cji Che­vro­le­tów z Ko­rei Po­łu­dnio­wej do któ­rejś z fa­bryk Opla, przy czym naj­czę­ściej wska­zy­wa­no na Gli­wi­ce. Nie bę­dzie to jed­nak ła­twy ma­newr, bo ta­kiej prze­pro­wadz­ce sprze­ci­wia­ją się ko­re­ań­skie związ­ki za­wo­do­we.

Pre­zes GM Dan Aker­son w roz­mo­wie z „Rz" na po­cząt­ku stycz­nia nie ukry­wał, że tra­ci cier­pli­wość do per­ma­nent­nych strat w eu­ro­pej­skiej czę­ści kon­cer­nu. Od ro­ku 1999 Opel stra­cił 14,5 mld dol., w cią­gu 9 mie­się­cy 2011 – prawie 600 mln dol. Do­wo­dem tej koń­czą­cej się cier­pli­wo­ści by­ło wy­sła­nie do Eu­ro­py naj­sku­tecz­niej­szych w cię­ciu kosz­tów lu­dzi w GM, zwłasz­cza Ste­ve'a Gir­skie­go, wi­ce­pre­ze­sa kon­cer­nu, któ­ry te­raz sze­fu­je GM w Eu­ro­pie. Po­ro­zu­mie­nie ze związ­ka­mi w Niem­czech i Wlk. Bry­ta­nii ma uła­twić szef Uni­ted Au­to Wor­kers, ame­ry­kań­skie­go związ­ku pra­cow­ni­ków mo­to­ry­za­cji, Bob King, któ­ry wszedł do ra­dy nad­zor­czej Opla.

In­for­ma­cję „The Wall Stre­et Jo­ur­nal" de­men­to­wa­ło wczo­raj kie­row­nic­two Opla. Ale za­kła­dy kon­cer­nu z nie­po­ko­jem cze­ka­ją na ogło­sze­nie w po­ło­wie lu­te­go wy­ni­ków fi­nan­so­wych. Od te­go mo­men­tu re­struk­tu­ry­za­cja kon­cer­nu mo­że przy­spie­szyć.

Spo­koj­na o przy­szłość po­win­na być na­to­miast fa­bry­ka w Gli­wi­cach, któ­ra przy obec­nym po­zio­mie ja­ko­ści i efek­tyw­no­ści po­win­na od­gry­wać w Oplu ro­lę wio­dą­cą. Moż­na przy­pusz­czać, że obec­ne zmia­ny w kie­row­nic­twie Opla bę­dą le­piej chro­nić fa­bry­kę przed de­cy­zja­mi po­dyk­to­wa­ny­mi po­li­ty­ką, a nie eko­no­mią: w ubie­głym ro­ku pod na­ci­skiem nie­miec­kich związ­ków za­wo­do­wych pro­duk­cję astry IV uru­cho­mio­no tak­że w Rus­sel­she­im, choć Gli­wi­ce, gdzie kosz­ty są dużo niż­sze, ma­ją nie­wy­ko­rzy­sta­ne 20 – 30 proc. zdol­no­ści pro­duk­cyj­nych.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca