Reklama

GM mógłby zamknąć fabryki Opla w Bochum i Ellsmere Port

Amerykanie mocno naciskają na głębokie cięcia kosztów w zakładach Opla, by wyprowadzić go ze strat

Publikacja: 09.02.2012 02:22

Fabryka Opla/Vauxhalla w Bochum może być jedną z fabryk General Motors, która zostanie zamknięta prz

Fabryka Opla/Vauxhalla w Bochum może być jedną z fabryk General Motors, która zostanie zamknięta przez koncern

Foto: AFP

Ge­ne­ral Mo­tors mo­że za­mknąć dwie fa­bry­ki Opla/Vau­xhal­la w Eu­ro­pie – w nie­miec­kim Bo­chum i bry­tyj­skim El­le­sme­re Port. Ta­ką in­for­ma­cję podał „The Wall Stre­et Jo­ur­nal". W ten spo­sób Ame­ry­ka­nie mie­li­by przy­spie­szyć poprawę sytuacji eu­ro­pej­skiej czę­ści kon­cer­nu.

– Je­ste­śmy go­to­wi zro­bić wszyst­ko, że­by Opel wy­szedł ze strat i znów od­no­sił suk­ce­sy – na­pi­sał w oświad­cze­niu pra­so­wym rzecz­nik GM Jay Co­oney. W Bo­chum pra­cu­je 3,1 tys. osób, w El­le­sme­re – 2,1 tys.

Eu­ro­pej­skie ope­ra­cje ma wes­przeć tak­że przy­spie­szo­ne prze­nie­sie­nie czę­ści pro­duk­cji Che­vro­le­tów z Ko­rei Po­łu­dnio­wej do któ­rejś z fa­bryk Opla, przy czym naj­czę­ściej wska­zy­wa­no na Gli­wi­ce. Nie bę­dzie to jed­nak ła­twy ma­newr, bo ta­kiej prze­pro­wadz­ce sprze­ci­wia­ją się ko­re­ań­skie związ­ki za­wo­do­we.

Pre­zes GM Dan Aker­son w roz­mo­wie z „Rz" na po­cząt­ku stycz­nia nie ukry­wał, że tra­ci cier­pli­wość do per­ma­nent­nych strat w eu­ro­pej­skiej czę­ści kon­cer­nu. Od ro­ku 1999 Opel stra­cił 14,5 mld dol., w cią­gu 9 mie­się­cy 2011 – prawie 600 mln dol. Do­wo­dem tej koń­czą­cej się cier­pli­wo­ści by­ło wy­sła­nie do Eu­ro­py naj­sku­tecz­niej­szych w cię­ciu kosz­tów lu­dzi w GM, zwłasz­cza Ste­ve'a Gir­skie­go, wi­ce­pre­ze­sa kon­cer­nu, któ­ry te­raz sze­fu­je GM w Eu­ro­pie. Po­ro­zu­mie­nie ze związ­ka­mi w Niem­czech i Wlk. Bry­ta­nii ma uła­twić szef Uni­ted Au­to Wor­kers, ame­ry­kań­skie­go związ­ku pra­cow­ni­ków mo­to­ry­za­cji, Bob King, któ­ry wszedł do ra­dy nad­zor­czej Opla.

In­for­ma­cję „The Wall Stre­et Jo­ur­nal" de­men­to­wa­ło wczo­raj kie­row­nic­two Opla. Ale za­kła­dy kon­cer­nu z nie­po­ko­jem cze­ka­ją na ogło­sze­nie w po­ło­wie lu­te­go wy­ni­ków fi­nan­so­wych. Od te­go mo­men­tu re­struk­tu­ry­za­cja kon­cer­nu mo­że przy­spie­szyć.

Reklama
Reklama

Spo­koj­na o przy­szłość po­win­na być na­to­miast fa­bry­ka w Gli­wi­cach, któ­ra przy obec­nym po­zio­mie ja­ko­ści i efek­tyw­no­ści po­win­na od­gry­wać w Oplu ro­lę wio­dą­cą. Moż­na przy­pusz­czać, że obec­ne zmia­ny w kie­row­nic­twie Opla bę­dą le­piej chro­nić fa­bry­kę przed de­cy­zja­mi po­dyk­to­wa­ny­mi po­li­ty­ką, a nie eko­no­mią: w ubie­głym ro­ku pod na­ci­skiem nie­miec­kich związ­ków za­wo­do­wych pro­duk­cję astry IV uru­cho­mio­no tak­że w Rus­sel­she­im, choć Gli­wi­ce, gdzie kosz­ty są dużo niż­sze, ma­ją nie­wy­ko­rzy­sta­ne 20 – 30 proc. zdol­no­ści pro­duk­cyj­nych.

Ge­ne­ral Mo­tors mo­że za­mknąć dwie fa­bry­ki Opla/Vau­xhal­la w Eu­ro­pie – w nie­miec­kim Bo­chum i bry­tyj­skim El­le­sme­re Port. Ta­ką in­for­ma­cję podał „The Wall Stre­et Jo­ur­nal". W ten spo­sób Ame­ry­ka­nie mie­li­by przy­spie­szyć poprawę sytuacji eu­ro­pej­skiej czę­ści kon­cer­nu.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Biznes
SoftBank sprzedaje akcje Nvidii. Zainwestuje miliardy w sztuczną inteligencję
Biznes
Warren Buffett przekazuje miliardy i stanowisko CEO. Nadchodzi nowa era Berkshire
Biznes
Rodzina Trumpów miała finansowo udany rok
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama