Agros-Nova wchodzi na rynek energetyków

Właściciel Łowicza i Fortuny rozpoczyna sprzedaż napoju energetycznego. W planach ma także przejęcia

Publikacja: 08.05.2012 13:36

Agros-Nova wchodzi na rynek energetyków

Foto: Fotorzepa, Szymon Łaszewski

- Ubiegły rok poświęciliśmy na porządkowanie struktury i organizacji naszej grupy. Teraz chcemy skupić się na działaniach rynkowych, które już w tym roku przyniosą nam dwucyfrowy wzrost obrotów – mówi „Rz" Marek Sypek, prezes Agros-Nova, czołowej firmy spożywczej w Polsce, której roczne przychody sięgają 1 mld zł.

Spółka planuje zdobycie mocnej pozycji na wartym niemal 800  mln złotych rynku napojów energetycznych. Bój toczą już o niego m.in. Tiger grupy Maspex i Black należący do FoodCare. Teraz do gry włącza się jej marka Demon.

-  Rynek napojów energetycznych będzie się nadal rozwijał w Polsce, m.in. za sprawą rosnących nakładów marketingowych i nowych graczy, którzy na niego wejdą – uważa Marek Sypek. – Marka Demon ma szansę zdobyć w nim w ciągu trzech lat miejsce w pierwszej piątce najpopularniejszych energetyków  – dodaje.

Firma należąca od 2010 r. do funduszu IK Investment Partners chce także bardziej wykorzystać potencjał marek: Dr Witt oraz Krakus. Pod  pierwszą z nich będzie rozwijać ofertę produktów funkcjonalnych, czyli z dodatkami pozytywnie wpływającymi na organizm. W ostatnich dniach rozpoczęła sprzedaż takich właśnie napojów oraz gum do żucia. Te ostatnie m.in. poprawiają przemianę materii.

- Produkty funkcjonalne stanowią na razie niszę w polskim rynku spożywczym. Jednak popyt na nie będzie się zwiększał wraz ze wzrostem świadomości żywieniowej i zdrowotnej Polaków oraz ich zamożności – uważa prezes Agros-Nova.

Pod marką Krakus dostępne będą przetwory warzywne z wyższej półki cenowej.  Agros­-Nova wykorzysta ją także do zdobycia udziałów w rynku majonezu, gdzie zadebiutowała przed Wielkanocą. – Do lidera, którym jest marka Winiary, należy nadal ponad 40 proc. polskiego rynku majonezu wartego ponad 600 mln zł. Tak duża koncentracja udziałów w rękach jednej firmy sprzyja ekspansji nowych graczy  - mówi Marek Sypek. Agros-Nova chce zająć na nim co najmniej trzecie miejsce.

Rozwijaniu oferty pod marką Krakus sprzyjać będzie przejęcie firmy Fruktus, która specjalizuje się w produkcji przetworów owocowo-warzywnych oraz majonezów. Na zakup tej osiągającej około 100 mln zł przychodów spółki musi jeszcze zgodzić się UOKiK. Powinien to zrobić w ciągu najbliższych kilku tygodni.

Fruktus może nie być jedyną firmą, którą w 2012 roku przejmie Agros-Nova. – Prowadzimy rozmowy z dwoma spółkami o skali biznesu większej od Fruktusa – mówi Marek Sypek. Dodaje, że kluczowe w przypadku przejęć są dla Agros-Nova zwiększenie skali biznesu oraz synergie, które przełożą się na poprawę wyników finansowych firmy. – Agros-Nova należy do funduszu inwestycyjnego, który za 3 - 5 lat będzie chciał z niej wyjść realizując znaczne zyski – mówi Marek Sypek.

Efektem porządków w grupie jest decyzja o sprzedaży zakładu we Włocławku, gdzie Agros-Nova produkuje popularny na Kujawach i Pomorzu keczup. W grę wchodzi nie tylko zbycie fabryki, ale także marki. Po sfinalizowaniu transakcji produkcję przetworów owocowo-warzywnych Agros-Nova skoncentruje w zakładzie w Łowiczu. W 2012 r. zainwestuje tam ok. 20 mln zł.

Biznes
Chiny wyciągają rękę do USA przed rozmowami. Program Orka opóźniony
Biznes
Letnie wakacje priorytetem. Dokąd pojadą Polacy na urlop i jakie mają obawy?
Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach