Inicjatywa została powołana do życia przez Agencję Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej przy współpracy z Ministerstwem Gospodarki oraz Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Obecnie program został rozszerzony m.in. na Śląsk.

„Polski Czempion" wspiera rodzime firmy w kluczowych dla nich obszarach działalności. Oprócz Famuru w projekcie uczestniczą m.in. Grupa Selena, Grupa KRUK, Impel, czy REC Global. Główne cele programu to wypracowanie i przekazywanie dobrych praktyk biznesowych w polskiej gospodarce, pomoc w identyfikacji barier ekspansji oraz wsparcie w inwestycjach za granicą, wzmocnienie wizerunku firmy dla osiągnięcia większych międzynarodowych sukcesów, wsparcie ze strony władz publicznych w inwestycjach zagranicznych dokonywanych przez polskie podmioty i budowanie wizerunku polskich firm, jako europejskich i dynamicznych liderów

- Śląsk jest polską stolicą przemysłu. Specjalne strefy ekonomiczne oraz bogate złoża surowców naturalnych stwarzają doskonałe warunki rozwoju dużych firm przemysłowych i wydobywczych. Famurowi zależy na dobrej koniunkturze i promowaniu regionu w celu umacniania rodzimych marek na rynku globalnym oraz poprawy jakości życia jego mieszkańców. Z satysfakcją przyjęliśmy propozycję udziału w programie, ponieważ podejmowane przez jego organizatorów działania i przyświecające im idee są zbieżne z naszą wizją wspierania polskiego przemysłu. Jesteśmy przekonani, że inicjatywy takie jak „Polski Czempion" znacząco przyczynią się do efektywnej ekspansji zagranicznej krajowych spółek. Jest to dla nas nie tylko ogromne wyróżnienie, ale także okazja do promocji naszej marki i myśli technologicznej, które mają ogromny potencjał na arenie międzynarodowej – mówi Ireneusz Tomecki, wiceprezes zarządu Famur SA.

Jednym z celów programu „Polski Czempion" jest stworzenie platformy komunikacji, która pozwoli generować nowe pomysły na projekty wspierające śląską gospodarkę.