Reklama
Rozwiń
Reklama

Crash testy zmniejszą ryzyko wypadku

Trwają poszukiwania sposobu na zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych na drogach. W sobotę przeprowadzono specjalne crash testy barier ochronnych i słupów montowanych przy polskich szosach

Publikacja: 30.06.2012 12:35

Crash testy zmniejszą ryzyko wypadku

Foto: SafeRoad, Ryszard Waniek Rys Ryszard Waniek

Sześć samochodów rozbitych w ciągu sześciu godzin. Wszystko w imię testowania infrastruktury drogowej pod kątem bezpieczeństwa.

Dzisiaj infrastrukturę zabezpieczającą drogi, czyli bariery rozgraniczające czy słupy oświetleniowe sprawdzali w testach zderzeniowych z Instytutu Badawczego Ochronnych Systemów, Instytut Badawczy Dróg i Mostów oraz Saferoad.

W ciągu sześciu godzin, rozbitych zostało sześć samochodów. Zderzenie fiata Uno jadącego z prędkością ok. 100 km/h z typowym w Polsce zakończeniem bariery tzw. baranim łbem, umieszczonym na wysokości 50 cm nad ziemią skończyło się wzbiciem się pojazdu w powietrze i dachowaniem.

Kolejny test polegał na zderzeniu takiego samego samochodu ze specjalnym zakończeniem bariery pochłaniającym energię – TREND. Tym razem, samochód zatrzymał się po zderzeniu z barierą. Kierowca zapięty w pasy wyszedłby z wypadku cało, mimo całkowicie zniszczonego przodu samochodu.

Jak wyjaśnia Piotr Chojnacki, prezes SafeRoad Polska, to urządzenie jest skonstruowane z takich samy profili jak bariery, jednak jego konstrukcja pozwala na składanie się poszczególnych paneli i tym samym pochłania energię zderzenia. Są one standardem Skandynawii, pomału na nie przechodzi również Wielka Brytania i Francja.

Reklama
Reklama

Jak podkreśla Piotr Chojnacki ok. 20 proc. wszystkich wypadków na polskich drogach to efekt zjechania z pasu i zderzenia się samochodu z barierą.

Kolejnym testem było zderzenie Mazdy 626 z klasycznym słupem betonowym, montowanym na polskich drogach jako słup oświetleniowy. Efekt: latarnia wbiła się w samochód i przygniotła go. Nikłe szanse na przeżycie mieliby nie tylko pasażerowie zajmujący przednie siedzenia, ale i tylnie.

Chwilę później taki sam samochód został zderzony ze słupem niepochłaniającym energii zderzenia (nie dokonującym zniszczeń w samochodzie) – tzw. konstrukcja slip-base. Słup został wyrwany i przeleciał nad samochodem. Uszkodzony został przód samochodu, życiu podróżnych nie zagrażało niebezpieczeństwo.

Ostatnie dwa testy miały pokazać, jakie konsekwencje będzie mieć zderzenie z plastikowymi barierami jakie ustawiane są przy drodze by odgrodzić pracowników podczas robót drogowych prowadzonych pod ruchem. Tym razem testowana była wytrzymałość Forda Mondeo. Zderzenie z barierami wypełnionymi piaskiem ( w każdym znajdowało się 120 kg piasku) zakończyło się przebiciem samochodu przez zaporę i wjechanie w „pracowników". Z kolei bariery wypełnione mieszanką na bazie cementu nie zostały uszkodzone. Samochód otarł się o barierę i odbił na drugą stronę. Przy prędkości 100 km na godzinę zakończył dachowaniem po wpadnięciu na inną barierę znajdującą się po drugiej stronie toru testowego. – Ludzie pracujący przy drodze zostali ochronieni i to jest najważniejsze – powiedział Piotr Chojnacki.

Sześć samochodów rozbitych w ciągu sześciu godzin. Wszystko w imię testowania infrastruktury drogowej pod kątem bezpieczeństwa.

Dzisiaj infrastrukturę zabezpieczającą drogi, czyli bariery rozgraniczające czy słupy oświetleniowe sprawdzali w testach zderzeniowych z Instytutu Badawczego Ochronnych Systemów, Instytut Badawczy Dróg i Mostów oraz Saferoad.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama