Słabnie polski eksport części dla fabryk aut

Słaba sprzedaż samochodów na europejskim rynku uderza w dostawców komponentów

Publikacja: 15.10.2012 03:24

Słabnie polski eksport części dla fabryk aut

Foto: Bloomberg

Przemysł motoryzacyjny, jeden z filarów polskiego eksportu, coraz bardziej słabnie. – To chyba jeden z najgorszych, jeżeli nie najgorszy moment przed branżą motoryzacyjną od kilkudziesięciu lat – uważa Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, cytowany przez agencję Newseria. Na fatalne wyniki wpływa dramatycznie malejąca produkcja i sprzedaż samochodów z polskich fabryk. Ale na spadku popytu na nowe auta traci także sektor producentów części i komponentów, który jeszcze do niedawna notował duży wzrost produkcji.

Słabe prognozy

W pierwszym półroczu wartość całego eksportu motoryzacji wyniosła 9,3 mld euro, tj. o blisko jedną dziesiątą mniej niż w tym samym czasie przed rokiem. Co prawda, wynosząca 3,5 mld euro wartość zagranicznej sprzedaży sektora części i komponentów była o 4,2 proc. wyższa niż przed rokiem, ale nie jest to duże pocieszenie.

O ile kilka miesięcy temu właśnie dzięki częściom cały eksport rósł, o tyle teraz już nie da się wyciągnąć go z dołka. – Druga połowa 2012 roku nie napawa optymizmem firm motoryzacyjnych w Polsce. Spadki sprzedaży nowych aut na największych rynkach Europy Zachodniej będą przekładać się na niższą produkcję polskich poddostawców – ostrzega Rafał Orłowski, analityk AutomotiveSuppliers.pl.

Takie kłopoty odczuwa m.in. fabryka Toyoty w Wałbrzychu. Około 60–70 proc. jej produkcji kierowane jest do czeskiego Kolina, gdzie Toyota razem z koncernem PSA produkuje bliźniacze trzy modele małego auta: Citroena C1, Toyoty aygo oraz Peugeota 107. Z powodu spadku popytu już w maju przeprowadzono tam redukcję zatrudnienia, skrócono także czas pracy. W połowie roku szef zakładów w Kolinie Satoshi Tachihara poinformował, że fabryka spodziewa się spadku produkcji zarówno w drugiej połowie 2012 roku, jak i w roku 2013. – Musimy dostosować się do zamówień – tłumaczył.

W rezultacie zakład w Wałbrzychu, który dostarcza do Kolina małe silniki benzynowe oraz skrzynie biegów, musiał pozbyć się pracowników zatrudnionych na umowach tymczasowych i skrócić czas pracy z trzech do dwóch zmian. W polskiej fabryce nie ukrywają obaw: na europejskim rynku największe spadki dotyczą właśnie samochodów małych. W dodatku Toyocie w Kolinie, najważniejszemu odbiorcy silników i skrzyń biegów z Wałbrzycha, wyrosła silna konkurencja ze strony Volkswagena i Skody, które wypuściły na rynek bliźniacze modele aut miejskich Up! i Citigo.

Tak dla Wałbrzycha, jak i innych polskich producentów części ważne są debiuty nowych modeli samochodów. Dają szansę na zwiększenie produkcji, a przynajmniej utrzymanie jej na dotychczasowym poziomie. – Cieszymy się, że modele Verso i Auris doczekały się nowych generacji. Także odświeżony model Avensis przyciągnie więcej klientów, a w konsekwencji zapewni nam większą liczbę zamówień – mówi Grzegorz Górski, kierownik ds. korporacyjnych w Toyota Motors Manufacturing Poland.

Liczy się dywersyfikacja

Jeszcze ważniejsza w trudnym dla branży okresie okazuje się dywersyfikacja produkcji. Pozwala utrzymać tempo pracy, gdy jakaś marka aut mocno ogranicza liczbę pojazdów dostarczanych na rynek. Liczbę odbiorców poszerzyły zakłady Federal Morgul w Gorzycach, produkujące tłoki do silników. – Różnicujemy nie tylko klientów, ale także regiony. Przenosimy produkcję z innych zakładów, by wycisnąć jak największe zyski – mówi Adam Krępa, prezes gorzyckiej fabryki. Dziś dostarcza ona tłoki do blisko pół setki kontrahentów rozlokowanych w kilkunastu krajach, w tym w USA, Japonii, Meksyku czy Brazylii. Obecnie szczególnego znaczenia nabrały rynki amerykańskie i dalekowschodnie, gdzie w przeciwieństwie do Europy sprzedaż samochodów rośnie. Zatrudniająca 1,9 tys. osób fabryka jak dotąd nie zwalnia tempa produkcji. W obecnym roku spodziewa się nawet 10-procentowego wzrostu przychodów. Udaje jej się utrzymać dotychczasową rentowność.

Cięcie kosztów

Polscy producenci mają gdzie eksportować. W Europie działa teraz 210 zakładów (z tego 177 na terenie Unii Europejskiej), gdzie produkuje się silniki, samochody osobowe, samochody dostawcze i minibusy o nośności do 3,5 tony, pojazdy ciężarowe oraz autobusy.

Ale konkurencja na rynku jest bardzo silna. Dlatego wszystkie firmy z branży poddostawców wzięły się za cięcie kosztów. Ograniczenie produkcji zwykle wiąże się z redukcją zatrudnienia. Ale nie tylko: – Szukamy tańszych dostawców. Staramy się także, by koszty stałe zamienić na zmienne – mówi Górski. Przykładem jest kwestia wymiany narzędzi. Do tej pory oparta była na okresie czasu, np. roku. Teraz narzędzia wymieniane będą na podstawie liczby wykonanych prac. – Nie chodzi nam o proste cięcia kosztów, ale zmianę ich struktury – podkreśla Górski.

Zdaniem firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl wartość całego tegorocznego eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski, który konsekwentnie słabnie od początku roku, spadnie do 17–17,5 mld euro w porównaniu z 19,1 mld euro w roku ubiegłym.

Przemysł motoryzacyjny, jeden z filarów polskiego eksportu, coraz bardziej słabnie. – To chyba jeden z najgorszych, jeżeli nie najgorszy moment przed branżą motoryzacyjną od kilkudziesięciu lat – uważa Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, cytowany przez agencję Newseria. Na fatalne wyniki wpływa dramatycznie malejąca produkcja i sprzedaż samochodów z polskich fabryk. Ale na spadku popytu na nowe auta traci także sektor producentów części i komponentów, który jeszcze do niedawna notował duży wzrost produkcji.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca