Pracownicy Volvo manifestują

Pracownicy fabryki autobusów Volvo w Säffle organizują manifestację w związku z przeniesieniem produkcji do Wrocławia.

Publikacja: 24.10.2012 18:37

W ciągu przyszłego roku fabryka w Säffle w regionie Värmlandii zakończy swoją działalność.

- Nasza główna fabryka produkująca autobusy znajduje się w Polsce -tłumaczy szef prasowy Volvo Bussar, Helena Lind. -Jeżeli mamy skoncentrować produkcję w jednym miejscu , to najbardziej racjonalne jest umieszczenie jej w większym zakładzie, w Polsce. Firma zakłada dalsze utrzymywanie się niskiego popytu na autobusy w Europie przy jednoczesnej presji cenowej szczególnie na rynkach skandynawskich. Z tego względu by poprawić rentowność jest zmuszona obniżyć  koszty produkcji.

- Decyzja o zamknięciu fabryki w Säffle była dla nas zupełnym zaskoczeniem, choć sprzedaż autobusów spadała od lat - mówi "Rz" Lena Storm, szefowa klubu związkowego Metall fabryki w Säffle. Wszyscy są zszokowani, wkurzeni a jednocześnie jest im bardzo przykro.

Lena Storm pracowała w fabryce od 30 lat i wcale nie jest przekonana, czy decyzja  Volvo jest słuszna. Zamknięcie fabryki spowoduje stratę pracy u 400 osób. Säffle boryka się z wysokim bezrobociem, na poziomie 12,8 procent. Wśród młodzieży brak pracy jest jeszcze dotkliwszy, bo prawie 29 procent nie ma zatrudnienia. W ubiegłym miesiącu norweska spółka akcyjna Nordic Paper operująca również w Säffle, zapowiedziała, konieczność zwolnień w firmie.

Chcąc okazać swoje niezadowolenie związki zawodowe, organizują manifestację. Ma być ona przeprowadzona ze wsparciem przedstawicieli gminy i partii politycznych w obronie "pracy na terenach słabo zaludnionych". Likwidowanie miejsc pracy nie dotyczy wszakże jedynie 16- tysięcznej gminy Säffle. Kraj objęła bowiem fala zapowiedzi o zwolnieniach pracowników. W samym tylko wrześniu z ostrzeżeniami wystąpiło aż 400 firm. Recesja w Europie dosięgnęła i szwedzkie przedsiębiorstwa.

W akcji w Säffle ma uczestniczyć również przewodniczący konfederacji związków zawodowych Karl-Petter Thorvaldsson.

Lena Storm mówi, że nie ma intencji się poddawać. Związki poprosiły niezależnych konsultantów o skontrolowanie feinansowej sytuacji firmy. -Zobaczymy, czy dojdą do tych samych konkluzji, co kierownictwo Volvo, zaznacza.

Decyzja o zamknięciu bije także w miejscowych poddostawców. Szef prasowy Volvo zapowiada jednak, że będą oni mieli możliwość dostaw do Polski.

Firma zamierza zaczać pertraktacje ze związkiem zawodowym o sytuacji pracowników i ocenić szanse na znalezienie im miejsc pracy w  koncernie Volvo.

Przeniesienie całej produkcji  autobusów z Säffle do fabryki o czterokrotnie większej mocy wytwórczej, oceniane jest przez wielu pracowników tamtejszego zakładu, jako " gwóźdź do trumny" dla tej miejscowości.

W ciągu przyszłego roku fabryka w Säffle w regionie Värmlandii zakończy swoją działalność.

- Nasza główna fabryka produkująca autobusy znajduje się w Polsce -tłumaczy szef prasowy Volvo Bussar, Helena Lind. -Jeżeli mamy skoncentrować produkcję w jednym miejscu , to najbardziej racjonalne jest umieszczenie jej w większym zakładzie, w Polsce. Firma zakłada dalsze utrzymywanie się niskiego popytu na autobusy w Europie przy jednoczesnej presji cenowej szczególnie na rynkach skandynawskich. Z tego względu by poprawić rentowność jest zmuszona obniżyć  koszty produkcji.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca