Sprzedaż autobusów w Polsce spada o 10 proc.

Brak pieniędzy unijnych doprowadził do załamania popytu na autobusy miejskie.

Publikacja: 23.11.2012 00:38

Mercedes liderem

Mercedes liderem

Foto: Rzeczpospolita

Polski rynek tych pojazdów wygląda kiepsko. Od stycznia do końca października liczba rejestracji nowych autobusów zmalała w porównaniu z ubiegłym rokiem o ponad 10 proc. Krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 1024 sztuki. To o 117 mniej niż w tym samym czasie ubiegłego roku.

– Jeszcze do maja na polskim rynku autobusowym – szczególnie w kategorii autokarów – panowała świetna koniunktura. Zakończyła się w sierpniu, kiedy rynek zaczął słabnąć. Wpłynął na to głównie segment autobusów miejskich, który w tym roku odczuwa brak dużych kontraktów z unijnym wsparciem – informuje raport Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz branżowej firmy analitycznej JMK.

Spadek w tej grupie zbliżył się do 40 proc. i cały czas się pogłębia. – Spodziewamy się, że spadkowy trend będzie się nasilał niezależnie od najważniejszych kontraktów – twierdzą autorzy raportu.

Co ciekawe, w pozostałych kategoriach sytuacja jest znacznie lepsza: segment minibusów odnotował w ciągu dziesięciu miesięcy wzrost o ponad 7 proc., segment autokarów turystycznych skoczył w górę o ponad 85 proc. (to był jednak przede wszystkim efekt zwiększonych zakupów nowych autokarów na Euro 2012), a międzymiastowych o ponad 25 proc. Jednak ten wzrost nie jest w stanie zrekompensować spadku w segmencie miejskim. – Na koniec roku spodziewamy się ogólnego spadku liczby rejestracji o ok. 20–25 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, kiedy łącznie sprzedano w kraju 1561 autobusów – twierdzą PZPM i JMK.

Także łączna produkcja fabryk autobusów w Polsce będzie w tym roku niższa od ubiegłorocznej, która przekroczyła 4,6 tys. sztuk. Prognozowany jest również spadek eksportu.

Liderem polskiego rynku jest Mercedes-Benz, który w tym roku odnotowuje wynik o ponad 17 proc. gorszy niż przed rokiem. Na drugim miejscu w liczbie rejestracji jest Solaris, na trzecim Autosan.

Polski rynek tych pojazdów wygląda kiepsko. Od stycznia do końca października liczba rejestracji nowych autobusów zmalała w porównaniu z ubiegłym rokiem o ponad 10 proc. Krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 1024 sztuki. To o 117 mniej niż w tym samym czasie ubiegłego roku.

– Jeszcze do maja na polskim rynku autobusowym – szczególnie w kategorii autokarów – panowała świetna koniunktura. Zakończyła się w sierpniu, kiedy rynek zaczął słabnąć. Wpłynął na to głównie segment autobusów miejskich, który w tym roku odczuwa brak dużych kontraktów z unijnym wsparciem – informuje raport Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz branżowej firmy analitycznej JMK.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się