Przedświąteczny handel w sieci już bije rekordy

Sklepy mają nawet o 50 proc. więcej zamówień, na Allegro co 2 sekundy sprzedaje się zabawka

Publikacja: 05.12.2012 03:07

Przedświąteczny handel w sieci już bije rekordy

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Wartość zakupów w Internecie rośnie mimo spowolnienia obserwowanego w tradycyjnym handlu. Według wcześniejszych prognoz w 2012 roku ten segment rynku miał zyskać 25 proc., do 5,6 mld euro. Jednak doskonałe wyniki już trwającego sezonu zakupów świątecznych mogą te wyniki jeszcze poprawić.

Z badań firmy Deloitte wynika, że 46 proc. ankietowanych planuje w tym roku kupić prezenty w sklepach internetowych. Skalę zainteresowania tym kanałem pokazał Dzień Darmowej Dostawy, który w tym roku odbył się 3 grudnia.

– Pierwsze sklepy zadeklarowały, że w porównaniu z poprzednią edycją wydarzenia miały ok. 30–50 proc. więcej zamówień – mówi „Rz" Krzysztof Bartnik, prezes spółki Komercyjnie, organizatora akcji.

W tym roku do akcji przystąpiło ponad 1,7 tys. e-sklepów, które zadeklarowały zwolnienie z kosztów wysyłki zamówień złożonych tego właśnie dnia. Podobna akcja od 2008 r. odbywa się w USA.

Prawdziwe oblężenie przeżywa też serwis aukcyjny Allegro, lider rynku e-handlu w Polsce. W grudniu każdej minuty sprzedawcy wystawiają w nim średnio ok. 600 nowych ofert, o 100 więcej niż rok temu. Co dwie sekundy sprzedaje się zabawka, a inne najpopularniejsze kategorie to gry, filmy i sprzęt elektroniczny – od telewizorów po tablety.

Są to zarówno nowości, jak i tytuły lub marki, które (zwłaszcza w przypadku filmów czy zabawek) powtarzają się co roku. Wśród prezentów dla dzieci co roku na liście bestsellerów są klocki Lego, a z filmów obok aktualnych hitów niesłabnącą popularnością cieszą się polskie seriale jak „Stawka większa niż życie" i „Czterej pancerni i pies". Co roku doskonale sprzedaje się też saga „Gwiezdne wojny" czy seria o Harrym Potterze.

– W 2011 r. największy ruch zanotowaliśmy w okolicy 11 i 12 grudnia. Można przyjąć, że w tym roku największy ruch przypadnie na 9 i 10 grudnia – mówi Łukasz Nowak, dyrektor działu produktów grupy Allegro.

– W ciągu nadchodzących tygodni na zakup w Internecie zdecyduje się co drugi klient, w większości są to osoby, które jeszcze nie zakupiły żadnych prezentów. Największy zakupowy szał tradycyjnie przypadnie na ostatni tydzień przed Bożym Narodzeniem – mówi Vit Endler, country manager Mall.pl.

Jak dodaje, w Czechach, Polsce i na Węgrzech w 2011 r. najwięcej zakupów dokonano tego samego dnia, czyli 12 grudnia.

– Wzrost ruchu rok do roku zaczyna się u nas w ostatnim tygodniu listopada. W 2011 r. boom trwał do 19 grudnia – mówi Fabian Adaszewski, rzecznik porównywarki cenowej Nokaut.pl. W przypadku tego serwisu najbardziej poszukiwanymi kategoriami są telefony komórkowe, sprzęt AGD, tablety, laptopy czy odzież damska.

Jednak z badań wynika, że co roku w Polsce na czele zestawienia najczęściej kupowanych prezentów, jak i preferencji obdarowywanych są książki. Ale podobnie jak w innych krajach europejskich coraz więcej ankietowanych chciałoby w charakterze prezentu otrzymać po prostu pieniądze.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

p.mazurkiewicz@rp.pl

Boom u Kurierów

Wzrost liczby zamówień internetowych przekłada się także na obroty firm kurierskich, które co roku, zwłaszcza w tym okresie, notują dwucyfrowy wzrost. Konsumenci powinni zdawać sobie sprawę, że zostawianie zakupów na ostatnią chwilę w tym przypadku może być ryzykowne. Większość e-sklepów informuje, do kiedy trzeba złożyć zamówienie, aby przesyłka dotarła na czas. Jednak firmy kurierskie zaznaczają, że powinno się przyjąć większy margines. Główny powód to kapryśna aura. Wystarczy załamanie pogody z obfitymi opadami śniegu, by terminy realizacji dostaw zwłaszcza dla klientów indywidualnych znacznie się wydłużyły czy nawet zostały odwołane. Przy zakupach na ostatnią chwilę warto szukać ofert z gwarantowaną dostawą, np. w ciągu 24 godzin lub wybierać sklepy umożliwiające samodzielny odbiór towaru.

Kryzysu na święta nie będzie?

Wartość zakupów w Internecie rośnie mimo spowolnienia obserwowanego w tradycyjnym handlu. Według wcześniejszych prognoz w 2012 roku ten segment rynku miał zyskać 25 proc., do 5,6 mld euro. Jednak doskonałe wyniki już trwającego sezonu zakupów świątecznych mogą te wyniki jeszcze poprawić.

Z badań firmy Deloitte wynika, że 46 proc. ankietowanych planuje w tym roku kupić prezenty w sklepach internetowych. Skalę zainteresowania tym kanałem pokazał Dzień Darmowej Dostawy, który w tym roku odbył się 3 grudnia.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi