Reklama

Wolimy książki, Europa gotówkę (wideo)

Francuzi, Włosi i Grecy chcieliby w tym roku dostać pod choinkę... pieniądze. Polacy wciąż przywiązani do podarunków.

Publikacja: 14.12.2012 23:42

Wolimy książki, Europa gotówkę (wideo)

Foto: Flickr

Właśnie książka wygrywa jako prezent, który chcielibyśmy otrzymać, jak i ten, który zamierzamy podarować najbliższym. Jak wynika z badań firmy Deloitte, która przeprowadziła ankietę w dziewięciu europejskich państwach, książki są najważniejsze jeszcze tylko dla Słowaków. W pozostałych krajach ankietowani najbardziej chcieliby otrzymać gotówkę. Zwłaszcza w pogrążonych w kryzysie Hiszpanii, Grecji czy we Włoszech.

– Polacy mają szczególny stosunek do Bożego Narodzenia. To czas celebracji rodziny, w którym pokazujemy naszym bliskim, że są dla nas ważni – mówi Magdalena Jończak, dyrektor w dziale konsultingu Deloitte. – Prezent wybrany i dopasowany do konkretnej osoby to m.in. sposób na okazanie takich uczuć. Preferujemy prezenty praktyczne i jednocześnie niedrogie – dodaje. W tym roku ich zakup planuje trzy czwarte Polaków i zamierza wydać na nie średnio ok. 340 złotych.

Prezentowymi hitami są gadżety elektroniczne z tabletami, smartfonami i konsolami na czele

Lista hitów nie zmienia się zasadniczo. – Według uczestników ankiety na prezenty najczęściej są wybierane kosmetyki, ubrania i dodatki (68 proc.), elektronika i akcesoria domowe (56 proc.), wyjazd na weekend czy wakacje (55 proc.) lub kupon do salonu kosmetycznego (48 proc.) – mówi Artur Bednarz, rzecznik serwisu zakupów grupowych Groupon.

W tym roku dobrze sprzedają się gadżety elektroniczne z tabletami, konsolami do gier czy smartfonami na czele. Z zabawek co roku wśród najpopularniejszych są klocki Lego, seria Simms czy lalki Barbie, ale również demoniczne figurki Monster High. Bestsellerami są ostatnie powieści Joanne K. Rowling, Katarzyny Grocholi czy Wojciecha Manna, ale również nadal modna Astrid Lindgren.

Reklama
Reklama

Choć oblężenie sklepów dopiero się zaczyna, to coraz więcej osób decyduje się na kupienie prezentów wcześniej. Jedna trzecia ankietowanych wybiera Internet. Dla nich szczyt zakupowy przypadł około 10 grudnia. Firma Visa prognozowała, że tego dnia w Europie zostanie zawartych najwięcej transakcji, a ich wartość przekroczy pół miliarda euro.

– Sprawdzenie wielu ofert i wybranie najkorzystniejszej dla siebie to podstawa mądrych zakupów i to działanie wchodzi Polakom w krew – mówi Fabian Adaszewski, rzecznik porównywarki cen Nokaut.pl. Serwis podał, że niektóre towary w e-sklepach można kupić nawet 46 proc. taniej niż w hipermarketach.

Jednak o wiele większa grupa zostawia wszystko na ostatnią chwilę. Z badania porównywarki Ceneo wynika, że co drugi z ankietowanych kupuje prezenty tydzień–dwa tygodnie przed świętami, a co dziewiąty – w przeddzień Wigilii.

Deloitte: Polacy stawiają na praktyczne prezenty

Właśnie książka wygrywa jako prezent, który chcielibyśmy otrzymać, jak i ten, który zamierzamy podarować najbliższym. Jak wynika z badań firmy Deloitte, która przeprowadziła ankietę w dziewięciu europejskich państwach, książki są najważniejsze jeszcze tylko dla Słowaków. W pozostałych krajach ankietowani najbardziej chcieliby otrzymać gotówkę. Zwłaszcza w pogrążonych w kryzysie Hiszpanii, Grecji czy we Włoszech.

– Polacy mają szczególny stosunek do Bożego Narodzenia. To czas celebracji rodziny, w którym pokazujemy naszym bliskim, że są dla nas ważni – mówi Magdalena Jończak, dyrektor w dziale konsultingu Deloitte. – Prezent wybrany i dopasowany do konkretnej osoby to m.in. sposób na okazanie takich uczuć. Preferujemy prezenty praktyczne i jednocześnie niedrogie – dodaje. W tym roku ich zakup planuje trzy czwarte Polaków i zamierza wydać na nie średnio ok. 340 złotych.

Reklama
Biznes
Minister cyfryzacji: Prezydent Polski wyłącza Ukrainie satelitarny internet
Biznes
Nierealne żądania Kremla, podatkowa batalia i kłopoty niemieckiej gospodarki
Biznes
Fundusz z grupy BGK inwestuje w spółkę produkującą satelity
Biznes
Akcje za dotacje. Rząd Donalda Trumpa przejmuje udziały w Intelu
Biznes
Morze Kaspijskie wysycha. Jesiotry wymierają, porty trzeba pogłębiać
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama