SMS Premium to najchętniej wskazywana forma wspierania fundacji i innych prowadzących działalność charytatywną NGO – wynika z badania przeprowadzonego przez platformę SerwerSMS.pl zatytułowanego „Komunikacji SMS w Polsce 2012". Uczestniczy w nich co roku 56,1 proc. badanych.
Trend ten potwierdzają także wyniki zebrane od respondentów należących do grupy osób, które nigdy nie korzystały z usług Premium. Na pytanie o cel, w jakim byliby oni skłonni skorzystać z SMS-a o podwyższonej opłacie, blisko jedna trzecia (30,2 proc.) wskazała na chęć wsparcia organizacji charytatywnej.
W 2011 r. Orkiestra Świątecznej Pomocy Jurka Owsiaka zebrała dzięki esemesom 2,7 mln zł, Fundacja TVN 6 mln zł, Caritas Polska 3,5 mln zł, a Fundacja Radia Zet, Stowarzyszenie Wiosna oraz Fundacja Anny Dymnej „Mimo Wszystko" – szacunkowo po około pół miliona złotych. Fundacja Polsat podaje tylko dane zbiorcze: w ramach akcji „Wystarczy chcieć" od 2008 roku zebrała dzięki SMS-om Premium 41,98 mln zł.
Od 2010 roku SMS-y charytatywne zwolnione są z podatku VAT (ulga nie dotyczy SMS-ów wysyłanych z telefonów na karty pre-paid). Warunkiem zwolnienia z VAT dobroczynnych SMS-ów i połączeń telefonicznych jest m.in. prowadzenie akcji charytatywnej w ramach tzw. zbiórki publicznej. Z badania SerwersSMS.pl wynika, że najchętniej w tego typu akcje angażują się kobiety (stanowią 63,7 proc. wysyłających SMS-y premium fundacjom).
Jutro w Warszawie Jurek Owsiak przedstawić ma plan działania zbliżającej się 21. edycji Finału WOŚP. Tegoroczne hasło to „Dla ratowania życia dzieci i godnej opieki medycznej seniorów."