Gruzja negocjuje w sprawie wina

Po siedmiu latach nieobecności na półkach rosyjskich sklepów, sztandarowy produkt Gruzji jest coraz bliżej powrotu na największy dla siebie rynek

Publikacja: 03.02.2013 18:51

Gruzja negocjuje w sprawie wina

Foto: Flickr

Dziś do Moskwy przyleciała gruzińska delegacja rządowa (ministerstwo rolnictwa), która od jutra prowadzić będzie rozmowy o powrocie gruzińskich win na rosyjski rynek.

Wwóz win i wód mineralnych z Gruzji Moskwa zakazała w 2006 r i był to gest polityczny, wymierzony w prezydenta Saakaszwilego.

Gruzińscy winiarze mocno odczuli te decyzję, bowiem rynek rosyjski był od czasów sowieckich największym odbiorcą gruzińskich trunków. Przed 2006 r roczna sprzedaż gruzińskich win w Rosji wynosiła ponad 330 mln l.

Od wprowadzenia embarga gruzińscy winiarze musieli szukać nowych rynków zbytu, co jest trudne przy ostrej konkurencji. Dziś eksportują przede wszystkim do Unii i do Chin, ale ilości mniejszy aniżeli brała Rosja.

Teraz po tym jak fotel premiera objął były rosyjski miliarder Biedzina Iwaniszwilli, Moskwa jest gotowa wpuścić gruzińskie trunki do swoich sklepów. Wcześniej Rosjanie zarzucali gruzińskim winom słabą jakość. Wnioski o certyfikat dla swoich win w Rosji złożyło już ponad 30 gruzińskich producentów win.

Gruzja jest najstarszym regionem winiarskim świata. Winna latorośl rosła tam już 8000 lat temu. W kraju produkuje się 500 lokalnych gatunków trunków z winorośli w tym naturalne wina czerwone półsłodkie wysokiej jakości (Kindzmarauli czy Kvanchkara - od 1907 r) - bardzo popularne w Rosji.

Od czasu rosyjskiego embarga, coraz więcej gatunkowych gruzińskich win zaczęło trafiać też na rynek polski.

Materiał Promocyjny
Rockfin na fali wznoszącej
Biznes
Za dużo OZE w Polsce? Zakaz rosyjskiego gazu. Sukces Airbusa na Airshow w Paryżu
Biznes
Sprawiedliwa, konkurencyjna i akceptowalna dla przedsiębiorców transformacja
Biznes
Smartfon Trumpa ma kosztować 499 dolarów. CNBC: będzie produkowany w Chinach
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Amerykańska firma ukarana w Wielkiej Brytanii. Nie zapobiegła atakowi hakerów