Reklama

Superjety z problemami

Rosyjski urząd lotnictwa Rossawiacja polecił uziemić cztery z 10 samolotów Suchoj Superjet 100 Aerofłotu z powodu problemów technicznych

Publikacja: 13.02.2013 09:46

W piśmie do największego rosyjskiego przewoźnika urząd poinformował go o zawieszeniu zezwolenia na eksploatację czterech samolotów Suchoja — ujawnił dziennik „Wiedomosti" powołując się na źródła zbliżone do urzędu.

Ich producent współpracujący z kilkoma parterami zachodnimi potwierdził w komunikacie, że cztery maszyny Aerofłotu pozostaną na ziemi dla dokonania w nich napraw, ale zapewnił, że wznowią latanie najpóźniej do końca lutego. Przypomniał, że od wprowadzenia ich do eksploatacji w kwietniu 2011 r. było kilka incydentów, dotyczących zwłaszcza podwozia, przednich klap na skrzydłach i systemu wykrywania nieszczelności.

- W pierwszych 2 latach eksploatacji komercyjnej stwierdzono wady w każdym samolocie — dodała spółką należąca w 75 proc. do producenta myśliwców Suchoj i w 25 proc. do włoskiej Alenia Aeronautica. Silniki dostarcza francuska Snecma, awionikę Thales.

Aerofłot jest pierwszym użytkownikiem tego dwusilnikowego samolotu regionalnego na około 100 miejsc. W sumie linia posiada 10 maszyn tego typu, choć regularnie używa tylko trzech — podkreślił informator dziennik „Wiedomosti".

Dziennik „Kommersant" ujawnił w ubiegłym tygodniu, że w minionym roku na Superjet 100 przypadło 40 proc. awarii naliczonych we flocie Aerofłotu, podczas gdy samoloty te stanowią zaledwie 8 proc. tej floty.

Reklama
Reklama

Analityk w Sbierbanku CIB, Michaił Ganelin podkreślił, że najnowszy produkt Boeinga, Dreamliner miał problemy podobnego typu i został uziemiony na świecie po 2 incydentach z bateriami. Przyznał, że awarie samolotu Suchoja trwają już od roku.

- Możliwe, że Boeing i Airbus mają lepsze procedury wykrywania i usuwania wad, a w przypadku Superjeta doszło do rozciągnięcia takiej procedury w czasie — powiedział agencji AFP. — Nie oznacza to, że wszystko jest złe w Superjecie. Samolot lata, są zamówienia. Na razie nie wpływa to na jego przyszłość — dodał.

W maju 2012 r. producenta spotkał ciężki cios: podczas lotu pokazowego w Indonezji jego samolot rozbił się. Zginęło 45 osób będących na pokładzie. W śledztwie stwierdzono błąd pilota.

Według „Wiedomosti", dotąd zamówiono 179 superjetów. Poza Aeroflotem używają je syberyjski przewoźnik Jakucja i ormiański Armavia. Zamówiło je kilka linii zagranicznych, m.in meksykańska Interjet. Superjet w cenie katalogowej ok. 30 mln dolarow miał być konkurentem brazylijskiego Embraera i kanadyjskiego Bombardiera na obiecującym rynku maszyn regionalnych. Pierwszy lot wykonał w 2008 r. Dla Rosji samolot ma duże znaczenie, bo ma wydźwignąć przemysł lotniczy będący w kryzysie po rozpadzie ZSRR.

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama