Reklama

Firmy muszą kontrolować należności

Odpowiedni dobór kontrahentów, stały ich monitoring i korzystanie z produktów dopasowanych do potrzeb – to sposoby na skuteczne zarządzanie należnościami.

Publikacja: 14.02.2013 02:18

Od lewej: Marcin Ledworowski (BIG InfoMonitor), Alicja Lis (KUKE) oraz Łukasz Kozioł (Bank BPH) dysk

Od lewej: Marcin Ledworowski (BIG InfoMonitor), Alicja Lis (KUKE) oraz Łukasz Kozioł (Bank BPH) dyskutowali o skutecznym zarządzaniu należnościami

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak PN Piotr Nowak

O tym jak skutecznie zarządzać należnościami dyskutowali eksperci w czasie jednego z paneli „Kongresu Finansowego Rzeczpospolitej 2013". Łukasz Kozioł z Banku BPH, Alicja Lis, dyrektor biura Windykacji i Odszkodowań KUKE  oraz Marcin Ledworowski, wiceprezes Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor zgadzają się, że  aby przetrwać spowolnienie gospodarcze, trzeba stale kontrolować należności.

Alicja Lis z KUKE podkreślała, że najważniejsza jest umiejętność zarządzania firmą w obliczu kryzysu. Wskazywała przy tym na pozytywy wynikające z posiadania ubezpieczeń należności. Koszt takiego ubezpieczenia zależy od wielu czynników, w tym wielkości firmy. - Nasi eksperci wybiorą najkorzystniejsze rozwiązanie, na jakie przedsiębiorca będzie mógł sobie pozwolić. Dodatkowe korzyści płynące z ubezpieczenia nie mają ceny - podkreśla Alicja Lis.

Marcin Ledworowski z BIG InfoMonitor podkreślał rolę informacji kredytowej. - Ryzyko można sprzedać firmie faktoringowej czy ubezpieczycielowi. We własnym zakresie można je minimalizować poprzez korzystanie z wywiadowni gospodarczych – mówił Ledworowski.

BIG InfoMonitor, wydając 10,5 mln raportów rocznie. oferuje także zainteresowanym rejestr dłużników, który powstaje we współpracy m.in. ze Związkiem Banków Polskich. - Przy  pomocy takich raportów łatwiej poruszać się w świecie biznesu. Wiemy, że nie narazimy się na porażkę - zapewniał Ledoworowski.

Według raportu BIG InfoMonitor w Polsce zadłużonych jest 2,25 miliona osób, znacząca część z nich to prowadzi własną działalność gospodarczą.  60 proc. z nich zadłużonych jest na kwoty poniżej 5 tys. zł.  Koszt współpracy z InfoMonitor zależy od zakresu potrzebnych informacji. Najniższy miesięczny abonament to 250 zł, a najdroższy 1400 zł.

Reklama
Reklama

Zdaniem Łukasza Kozieła najważniejszym elementem dobrego zarządzania należnościami jest dobór kontrahentów, stały ich monitoring oraz korzystanie z produktów najlepiej dopasowanych do potrzeb przedsiębiorstwa. - Ważne jest by dobierać takich partnerów biznesowych, którzy doprowadzą rozpoczęte transakcje do końca – uważa Kozioł.

Według niego przydatnym narzędziem finansowym dla przędsiębiorców może okazać się faktoring. Nie tylko przyspiesza dostarczenie firmie gotówki, ale pozwala zabezpieczyć się przed ryzykiem braku zapłaty od kontrahentów oraz zarządzać należnościami. Koszt faktoringu jest wyższy niż kredytu o 0,5-2,5 proc., ale zapewnia dodatkowe usługi.Jak dodaje, bank lepiej wynegocjuje np. cenę ubezpieczenia należności kupieckich niż sam przedsiębiorca. - Ponad połowa przedsiębiorców, nie potrafiłaby sobie poradzić samodzielnie – podkreśla Łukasz Kozieł.

Biznes
Od sukcesu Roomby do groźby bankructwa. iRobot zmienia właściciela
Biznes
Rekord zbrojeniówki, droższe paczki z Chin i hossa na GPW przed świętami
Biznes
Minister klimatu zmienia zdanie. Butelki zwrotne bez kaucji – browary świętują
Biznes
Nowa Dolina Krzemowa nad Zatoką Perską?
Biznes
Wojna o cyberustawę. Wicepremier Krzysztof Gawkowski ostrzega prezydenta
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama