Genewa pod prądem

Auta elektryczne wypada pokazać w Genewie, bo Szwajcaria chyba najbardziej dba o czyste środowisko. Cena diesla powyżej 2 franków zdecydowanie skłania do zaprezentowania modeli z silnikami elektrycznym, a przynajmniej hybryd.

Publikacja: 10.03.2013 15:32

W przypadku napędu elektrycznego nadal pozostaje problemem zasięg takich aut,który często nie daje pewności,że nie utkniemy gdzieś po drodze. Infrastruktura, która nadal jest niewystarczająca i tylko kilka krajów, przede wszystkim Holandia postawiło na rozwój motoryzacji w tym kierunku, no i cena, która nadal jest wysoka i w Europie przekracza 50 tys. euro.

Całkowicie elektryczny silnik będzie miał Chevrole Spark, jako idealne auto miejskie. Volvo pokazało V60 hybrydę z silnikiem elektrycznym i dieslem. Nie będzie tanie, cena wyjściowa na rynku brytyjskim, to 50 tys funtów.Ale możliwości ogromne - w 5 sekund ten samochód rozpędza się do 100 km.

Nissan po wprowadzeniu do seryjnej produkcji Leafa ( za miesiąc wyjedzie nim z brytyjskiej fabryki premier David Cameron) ma już nowy model -e-NV200, a Volkswagen e-Co-Motion , na razie w fazie koncepcyjnej.

O trzykołowej Toyocie i-Road mówi się w Genewie, że jest tak samo zaawansowana technologicznie , jak już słynny hybrydowy LaFerrari i tak samo jak włoskie cacko będzie wzbudzała zainteresowanie na ulicach. Może tylko trochę z innego powodu. Na razie maksymalny zasięg, to prawie 50 kilometrów. Mogą nią jeździć po dwie osoby, które usiądą jak na tandemie.

Olivier Walter, szef Product Management BMWi jest pełen optymizmu i zapału,kiedy mówi o napędzie elektrycznym, jako rozwiązaniu przyszłości dla europejskiej motoryzacji. A jego zapał, kiedy zachwala i3 jest zaraźliwy. Ten i3 zresztą był wielką niespodzianką,oczekiwano,że bawarski koncern poda tylko nowe informacje, a pokazał BMW i3 Concept Coupe i to z jaką pompą. Przy tym zaskoczyły dane praktyczne - to auto nie jest wymyślonym w laboratorium modelem,który nigdy nie ukaże się na drogach, ale pojazdem ,który niedługo przestanie być koncepcyjny. Podczas prezentacji prezes koncernu,Norbert Reithoffer ujawnił, że wiele komponentów w i3 Concept Coupe jest takich samych, bądź bardzo zbliżonych do montowanych w autach seryjnych. — Tak prowadziłem już i3 - przyznał szef BMW i nie ukrywam, że miałem w tym wielką przyjemność,jest bezgłośny, zrywny ,łatwy do prowadzenia. BMW więcej informacji o i3 ma podać podczas jesiennych targów we Frankfurcie, wtedy także będzie znana cena tego auta.Sprzedaż ma się rozpocząć w Europie jeszcze w listopadzie, w USA w styczniu 2014.

Olivier Walter żartem powiedział, że największy problem, jaki mają dzisiaj z autami elektrycznymi, to dobranie odpowiedniego dźwięku, jaki powinno wydawać to auto.

Problemu z zasięgiem nie mają już elektryczne auta Mitsubishi. Auta tego producenta bez kłopotu jadą na jednym doładowaniu 100 i więcej kilometrów, a technologie opartą na i-MiEV wykorzystują z powodzenie producenci europejscy - na przykład Peugeot iOn i Citroen C-Zero. W Genewie Mitsubishi pokazał CA-iMiEV, o którym od razu powiedziano, że nie jest przeznaczony do produkcji, lecz stanowi jedynie demonstrację możliwości firmy w odniesieniu do zastosowań w seryjnej produkcji aut.

Ale wszyscy producenci aut przyznają,że od aut z napędem elektrycznym nie ma ucieczki. Im będzie ich więcej, tym lepsza będzie infrastruktura i ceny zaczną spadać. To także dzięki naciskom Komisji Europejskiej, która narzuciła twarde warunki redukcji emisji spalin. Na razie jednak najbezpieczniejsze wydają się napędy hybrydowe, kiedy to zawsze jest możliwość skorzystania z silnika tradycyjnego, jeśli „jazda na prądzie" nie jest możliwa.

Danuta Walewska z Genewy

 

Zobacz jakie auta zaprezentowano na 83. Salonie Samochodowym w Genewie

Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji