Bombardier: baterie litowe ryzykowne

Kanadyjski Bombardier wolał w chwili uruchomienia w 2008 r. programu produkcji samolotów C-Series zrezygnować z baterii litowych z powodu stwierdzonego ryzyka

Publikacja: 11.03.2013 11:33

- Od samego początku powiedzieliśmy +nie+ bateriom litowo-jonowym z powodu wysokiego ryzyka — powiedział agencji AFP szef działu samolotom cywilnych, Mike Arcamone. — Postanowiliśmy pozostać przy znanych technologiach.

Kanadyjski producent samolotów regionalnych zaczął w 2008 r. prace projektowe nad nową rodziną samolotów C-Series, przekazanie do eksploatacji pierwszych egzemplarzy przewiduje w 2014 r. Początkowo zamierzał zastosować te baterie, ale szybko zrezygnował z powodu groźby ich przegrzewania się. M. Arcamone dodał, że podczas pierwszych prac nad koncepcją nowej gamy nasze analizy wykazały, że istnieje duże ryzyko wzrostu temperatury.

Złożył te wyjaśnienia w czasie, gdy trwają jeszcze w USA i w Japonii postępowania wyjaśniające problem z baterią w B787 na lotnisku w Bostonie 7 stycznia. Dotąd nie ustalono przyczyn pojawienia się ognia na pokładzie.

Amerykański urząd bezpieczeństwa transportu NTSB w dalszym ciągu ocenia koncepcję, tryb certyfikacji i metody produkcji systemu elektrycznego z bateriami dla B787. Na kwiecień przewidział przesłuchania dla uzyskania dodatkowych informacji.

Nie oznacza to jednak., że dreamlinery nie będą mogły latać do tego czasu, bo śledztwo NTSB nie jest związane z pracami urzędu lotnictwa FAA, który ocenia rozwiązania zaproponowane przez Boeinga i w tych dniach ma je zatwierdzić.

Zdaniem szefa EADS, Toma Endersa, problemy Boeinga z bateriami mogą skomplikować procedury certyfikacji następnych samolotów w przyszłości. — Nie będzie to łatwiejsze. Organy certyfikacji, czy to FAA czy inny, stały się chyba bardziej wyczulone na nowe samoloty powstające teraz, na materiały, systemy i procedury. Wcale nie cieszą nas nieszczęścia Boeinga z B787, bo pracujemy nad naszym A350 i w połowie lutego postanowiliśmy dla ostrożności zrezygnować z tych baterii — powiedział.

la tribune, p. r.

- Od samego początku powiedzieliśmy +nie+ bateriom litowo-jonowym z powodu wysokiego ryzyka — powiedział agencji AFP szef działu samolotom cywilnych, Mike Arcamone. — Postanowiliśmy pozostać przy znanych technologiach.

Kanadyjski producent samolotów regionalnych zaczął w 2008 r. prace projektowe nad nową rodziną samolotów C-Series, przekazanie do eksploatacji pierwszych egzemplarzy przewiduje w 2014 r. Początkowo zamierzał zastosować te baterie, ale szybko zrezygnował z powodu groźby ich przegrzewania się. M. Arcamone dodał, że podczas pierwszych prac nad koncepcją nowej gamy nasze analizy wykazały, że istnieje duże ryzyko wzrostu temperatury.

Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji