Reklama

Bombardier: baterie litowe ryzykowne

Kanadyjski Bombardier wolał w chwili uruchomienia w 2008 r. programu produkcji samolotów C-Series zrezygnować z baterii litowych z powodu stwierdzonego ryzyka

Publikacja: 11.03.2013 11:33

- Od samego początku powiedzieliśmy +nie+ bateriom litowo-jonowym z powodu wysokiego ryzyka — powiedział agencji AFP szef działu samolotom cywilnych, Mike Arcamone. — Postanowiliśmy pozostać przy znanych technologiach.

Kanadyjski producent samolotów regionalnych zaczął w 2008 r. prace projektowe nad nową rodziną samolotów C-Series, przekazanie do eksploatacji pierwszych egzemplarzy przewiduje w 2014 r. Początkowo zamierzał zastosować te baterie, ale szybko zrezygnował z powodu groźby ich przegrzewania się. M. Arcamone dodał, że podczas pierwszych prac nad koncepcją nowej gamy nasze analizy wykazały, że istnieje duże ryzyko wzrostu temperatury.

Złożył te wyjaśnienia w czasie, gdy trwają jeszcze w USA i w Japonii postępowania wyjaśniające problem z baterią w B787 na lotnisku w Bostonie 7 stycznia. Dotąd nie ustalono przyczyn pojawienia się ognia na pokładzie.

Amerykański urząd bezpieczeństwa transportu NTSB w dalszym ciągu ocenia koncepcję, tryb certyfikacji i metody produkcji systemu elektrycznego z bateriami dla B787. Na kwiecień przewidział przesłuchania dla uzyskania dodatkowych informacji.

Nie oznacza to jednak., że dreamlinery nie będą mogły latać do tego czasu, bo śledztwo NTSB nie jest związane z pracami urzędu lotnictwa FAA, który ocenia rozwiązania zaproponowane przez Boeinga i w tych dniach ma je zatwierdzić.

Reklama
Reklama

Zdaniem szefa EADS, Toma Endersa, problemy Boeinga z bateriami mogą skomplikować procedury certyfikacji następnych samolotów w przyszłości. — Nie będzie to łatwiejsze. Organy certyfikacji, czy to FAA czy inny, stały się chyba bardziej wyczulone na nowe samoloty powstające teraz, na materiały, systemy i procedury. Wcale nie cieszą nas nieszczęścia Boeinga z B787, bo pracujemy nad naszym A350 i w połowie lutego postanowiliśmy dla ostrożności zrezygnować z tych baterii — powiedział.

la tribune, p. r.

- Od samego początku powiedzieliśmy +nie+ bateriom litowo-jonowym z powodu wysokiego ryzyka — powiedział agencji AFP szef działu samolotom cywilnych, Mike Arcamone. — Postanowiliśmy pozostać przy znanych technologiach.

Kanadyjski producent samolotów regionalnych zaczął w 2008 r. prace projektowe nad nową rodziną samolotów C-Series, przekazanie do eksploatacji pierwszych egzemplarzy przewiduje w 2014 r. Początkowo zamierzał zastosować te baterie, ale szybko zrezygnował z powodu groźby ich przegrzewania się. M. Arcamone dodał, że podczas pierwszych prac nad koncepcją nowej gamy nasze analizy wykazały, że istnieje duże ryzyko wzrostu temperatury.

Reklama
Biznes
Anita Sowińska: Żadna apteka nie będzie zbierała pustych butelek
Biznes
Trump i Putin – Zachód ustala strategię, ustawa o plastiku, Włochy kontra Chiny
Biznes
37% emisji CO2 mniej: Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie prezentuje najnowsze wyniki ESG
Biznes
Ukrainie brakuje żołnierzy, nie sprzętu
Biznes
To może być koniec all inclusive. Kraj nr 1 dla polskich turystów zmieni przepisy?
Reklama
Reklama