Startuje przetarg na samoloty szkoleniowe

Amerykański gigant zbrojeniowy Lockheed Martin oferuje polskim siłom powietrznym koreański odrzutowiec szkoleniowy T-50 i system treningu sprawdzony w Wielkiej Brytanii

Publikacja: 03.04.2013 16:23

Armia planuje zamówić cały system zaawansowanego szkolenia pilotów w tym 8 nowych samolotów (z opcją dokupienia kolejnych 4 )  za ok. 1,5 mld zł.  W polskim przetargu z brytyjskim oddziałem Lockheed Martin UK,  zmierzą się jeszcze BAE Systems, włoska Alenia Aermacchi i czeska firma Aero Vodochody.

Amerykanie z KAI

Lockheed, który po „przetargu stulecia" w 2003 r. dostarczył armii 48 samolotów wielozadaniowych F-16 i w tym roku zamierza rozliczyć się w Polsce z wykonania  programu offsetowego za 6028 mln dolarów, teraz  promuje lekkie odrzutowce szkoleniowe  T-50 koreańskiej produkcji. To nie przypadek.   -Lockheed  ściśle współpracował z Korean Aerospace Industries  przeprojektowaniu   samolotów T-50 a koreańska maszyna wykorzystuje amerykańskie technologie – mówi Jerzy Gruszczyński redaktor naczelny miesięcznika Lotnictwo. Obie firmy łączy umowa marketingowa. Teraz KAI na polski rynek ma dostarczyć jedynie szkoleniowe platformy  a pakiet treningowy Lockheed Martin UK przeniesie z armii brytyjskiej, gdzie  firma odpowiada za organizację szkolenia pilotów.

Lotnictwo czeka na odrzutowce

Polskie Siły Powietrzne są zainteresowane nowymi samolotami, a dostawcę całego, kompleksowego systemu szkoleniowego ( także symulatorów, pakietu logistycznego) komisja przetargowa wybierze w drodze negocjacji do 15 stycznia przyszłego roku. Pierwsze, nowe odrzutowce klasy AJT mają trafić do armii w 2017 r., chyba, że wcześniej MON np. zmieni swój program treningu pilotów i przerwie konkurs przed czasem ( co, przypomnijmy, miało już miejsce w przeszłości).

MON podkreśla, że najniższa cena nie będzie jedynym kryterium wyboru maszyn, ważne będzie także  spełnienie technicznych wymagań i atrakcyjne wieloletnie  koszty  działania systemu szkoleniowego, traktowanego jako kompleksowe przedsięwzięcie.

Ostra rywalizacja

Polskie oczekiwania związane z  nowymi samolotami   , które  zastąpią  wysłużone i przestarzałe  treningowe maszyny TS 11 Iskra, doskonale znają m. in. Brytyjczycy -  BAE Systems oferowało już u nas swój z treningowy odrzutowiec  Hawk AJT.

- Nasz samolot i system został wybrany przez 18 armii na świecie, wliczając Królewskie Siły Powietrzne (RAF) oraz – ostatnio – siły powietrzne Arabii Saudyjskiej i Omanu. Wyszkoliliśmy już ponad 20 000 pilotów - zachwala Paul Dawkins – szef kampanii samolotu Hawk AJT na Polskę.

Aero Vodochody, producent lekkich odrzutowców L159 alca oferuje  maszyny już od lat wykorzystywane do szkolenia i eksploatowane w systemie obronnym Czech i NATO. Włoska grupa Alenia Aermacchi  produkująca dwusilnikowe odrzutowce T 346 Master, zapewnia, że oferuje samoloty  konstrukcyjnie najmłodsze w swojej klasie.

Nowe skrzydła według europejskich zasad

Samolotowy przetarg rozgrywany będzie według zmienionych reguł, wynikających z dostosowania polskiego prawa o zamówieniach publicznych do dyrektywy obronnej UE. Komisja Europejska zapewnia, że nowe przepisy otwierają europejski rynek  uzbrojenia na międzynarodową konkurencję, wprowadzają przejrzyste zasady przetargów i ochrony informacji niejawnych. Ale wprowadzają też ograniczenia w wykorzystywaniu offsetu do zdobywania zamówień i technologii dla rodzimej zbrojeniówki.

Armia planuje zamówić cały system zaawansowanego szkolenia pilotów w tym 8 nowych samolotów (z opcją dokupienia kolejnych 4 )  za ok. 1,5 mld zł.  W polskim przetargu z brytyjskim oddziałem Lockheed Martin UK,  zmierzą się jeszcze BAE Systems, włoska Alenia Aermacchi i czeska firma Aero Vodochody.

Amerykanie z KAI

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Biznes
Amerykańska firma będzie produkować więcej półprzewodników w USA
Biznes
Kanada uderza w dwór i krewnych Putina oraz byłą szefową MSZ Austrii
Materiał Promocyjny
Rockfin na fali wznoszącej
Biznes
Za dużo OZE w Polsce? Zakaz rosyjskiego gazu. Sukces Airbusa na Airshow w Paryżu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Sprawiedliwa, konkurencyjna i akceptowalna dla przedsiębiorców transformacja