Nowe centra handlowe

Deweloperzy oddali 54 tys. mkw. powierzchni handlowych w pierwszym kwartale br. W ciągu całego roku planują jednak ukończyć ponad 10 razy więcej.

Publikacja: 08.04.2013 00:55

Tak wynika z najnowszych danych firmy Jones Lang LaSalle (JLL). W ciągu ostatnich trzech miesięcy otwarte zostały: Europa Centralna w Gliwicach (o powierzchni 27 tys. mkw.), Galeria Veneda w Łomży (16,2 tys. mkw.) oraz Galeria MM w Poznaniu (10,8 tys. mkw.).

– To jednak dopiero przedsmak tego, co czeka nas na rynku powierzchni handlowych w tym roku – zapowiadają analitycy JLL.  W tym roku inwestorzy zapowiedzieli bowiem ukończenie ponad 644 tys. mkw. powierzchni handlowej. Jeśli im się uda osiągnąć ten wynik, rok 2013 będzie jednym z najlepszych pod względem ilości nowej powierzchni handlowej w historii polskiego rynku handlowego.

Boom na wschodzie

Dziś całkowita nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce wynosi ponad 11,1 mln mkw., z czego 8 mln mkw. przypada na centra. Pod koniec pierwszego kwartału br. w budowie znajdowało się ponad 723 tys. mkw.

– Co ciekawe, dotychczas słabiej zagospodarowane tereny wschodniej Polski nadrabiają zaległości. Ponad 21 proc.  powierzchni planowanej na 2013 r. powstaje w dwóch województwach: lubelskim i podlaskim. Z kolei po niewielkim spowolnieniu w dwóch poprzednich latach nowe obiekty otworzą się w największych miastach Polski (przypada na nie ok. 40 proc.  powstającej obecnie powierzchni) – zwraca uwagę JLL w swoim raporcie.

– Widzimy też zwiększone zainteresowanie inwestorów dworcami kolejowymi w największych miastach. Dobra lokalizacja oraz duża liczba podróżnych, czyli łatwy dostęp do potencjalnych klientów, sprawia, że dworce są chętnie rewitalizowane i wzbogacane o dodatkowe powierzchni handlowe – mówi Marta Augustyn, dyrektor w dziale najmu powierzchni handlowych w Jones Lang LaSalle. –  Przyspieszenie widać też na rynku centrów wyprzedażowych. Po niedawnym otwarciu przez firmę Neinver Factory Annopol w Warszawie całkowita podaż powierzchni handlowej w tym segmencie wzrosła do 163 tys. mkw. w 10 outletach. Inwestorzy zapowiedzieli też budowę kolejnych tego typu obiektów, tym razem w Białymstoku i Lublinie – dodaje.

Nowe marki

Najlepszymi obiektami handlowymi w kraju interesują się znane światowe marki modowe, także luksusowe.

– Dobrym przykładem jest Louis Vuitton, który swój pierwszy sklep w Polsce otworzy w domu mody vitkAc w Warszawie. Z kolei marki z popularnego segmentu, jak np. H&M, na ulicach handlowych urządzają swoje flagowe sklepy. Mimo kryzysu, niedawno z sukcesem weszła na rynek firma Sinsay (LPP), wyprzedzając wkrótce po otwarciu wyniki innych marek grupy. Należy również wspomnieć o debiucie sieci Hollister (spółka córka Abercrombie & Fitch), która otworzyła pierwszy sklep w warszawskiej Galerii Mokotów – wyliczają analitycy JLL.

Wskaźnik powierzchni niewynajętej w ośmiu głównych aglomeracjach wynosił w styczniu 2013 r. średnio ok. 2,6 proc. Największy odsetek wolnej powierzchni w centrach jest w Trójmieście (4 proc.), a najniższy – w Łodzi (1,8 proc.). W miastach o liczbie mieszkańców między 200 a 400 tysięcy najwięcej pustostanów miał Radom (7,6 proc.), a najmniej Lublin – 1 proc.

Najwyższe czynsze (za lokal o powierzchni 100 mkw., dobrze zlokalizowany, w wiodącym centrum) obowiązują w Warszawie (80–95 euro za 1 mkw. miesięcznie), a następnie we Wrocławiu (47–55 euro) i aglomeracji katowickiej (42–50 euro za 1 mkw.) – podaje JLL. Obniżek stawek można się spodziewać w najsłabszych obiektach, cieszących się najmniejszą popularnością klientów.

Tak wynika z najnowszych danych firmy Jones Lang LaSalle (JLL). W ciągu ostatnich trzech miesięcy otwarte zostały: Europa Centralna w Gliwicach (o powierzchni 27 tys. mkw.), Galeria Veneda w Łomży (16,2 tys. mkw.) oraz Galeria MM w Poznaniu (10,8 tys. mkw.).

– To jednak dopiero przedsmak tego, co czeka nas na rynku powierzchni handlowych w tym roku – zapowiadają analitycy JLL.  W tym roku inwestorzy zapowiedzieli bowiem ukończenie ponad 644 tys. mkw. powierzchni handlowej. Jeśli im się uda osiągnąć ten wynik, rok 2013 będzie jednym z najlepszych pod względem ilości nowej powierzchni handlowej w historii polskiego rynku handlowego.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca