Nowe centra handlowe

Deweloperzy oddali 54 tys. mkw. powierzchni handlowych w pierwszym kwartale br. W ciągu całego roku planują jednak ukończyć ponad 10 razy więcej.

Publikacja: 08.04.2013 00:55

Tak wynika z najnowszych danych firmy Jones Lang LaSalle (JLL). W ciągu ostatnich trzech miesięcy otwarte zostały: Europa Centralna w Gliwicach (o powierzchni 27 tys. mkw.), Galeria Veneda w Łomży (16,2 tys. mkw.) oraz Galeria MM w Poznaniu (10,8 tys. mkw.).

– To jednak dopiero przedsmak tego, co czeka nas na rynku powierzchni handlowych w tym roku – zapowiadają analitycy JLL.  W tym roku inwestorzy zapowiedzieli bowiem ukończenie ponad 644 tys. mkw. powierzchni handlowej. Jeśli im się uda osiągnąć ten wynik, rok 2013 będzie jednym z najlepszych pod względem ilości nowej powierzchni handlowej w historii polskiego rynku handlowego.

Boom na wschodzie

Dziś całkowita nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce wynosi ponad 11,1 mln mkw., z czego 8 mln mkw. przypada na centra. Pod koniec pierwszego kwartału br. w budowie znajdowało się ponad 723 tys. mkw.

– Co ciekawe, dotychczas słabiej zagospodarowane tereny wschodniej Polski nadrabiają zaległości. Ponad 21 proc.  powierzchni planowanej na 2013 r. powstaje w dwóch województwach: lubelskim i podlaskim. Z kolei po niewielkim spowolnieniu w dwóch poprzednich latach nowe obiekty otworzą się w największych miastach Polski (przypada na nie ok. 40 proc.  powstającej obecnie powierzchni) – zwraca uwagę JLL w swoim raporcie.

– Widzimy też zwiększone zainteresowanie inwestorów dworcami kolejowymi w największych miastach. Dobra lokalizacja oraz duża liczba podróżnych, czyli łatwy dostęp do potencjalnych klientów, sprawia, że dworce są chętnie rewitalizowane i wzbogacane o dodatkowe powierzchni handlowe – mówi Marta Augustyn, dyrektor w dziale najmu powierzchni handlowych w Jones Lang LaSalle. –  Przyspieszenie widać też na rynku centrów wyprzedażowych. Po niedawnym otwarciu przez firmę Neinver Factory Annopol w Warszawie całkowita podaż powierzchni handlowej w tym segmencie wzrosła do 163 tys. mkw. w 10 outletach. Inwestorzy zapowiedzieli też budowę kolejnych tego typu obiektów, tym razem w Białymstoku i Lublinie – dodaje.

Nowe marki

Najlepszymi obiektami handlowymi w kraju interesują się znane światowe marki modowe, także luksusowe.

– Dobrym przykładem jest Louis Vuitton, który swój pierwszy sklep w Polsce otworzy w domu mody vitkAc w Warszawie. Z kolei marki z popularnego segmentu, jak np. H&M, na ulicach handlowych urządzają swoje flagowe sklepy. Mimo kryzysu, niedawno z sukcesem weszła na rynek firma Sinsay (LPP), wyprzedzając wkrótce po otwarciu wyniki innych marek grupy. Należy również wspomnieć o debiucie sieci Hollister (spółka córka Abercrombie & Fitch), która otworzyła pierwszy sklep w warszawskiej Galerii Mokotów – wyliczają analitycy JLL.

Wskaźnik powierzchni niewynajętej w ośmiu głównych aglomeracjach wynosił w styczniu 2013 r. średnio ok. 2,6 proc. Największy odsetek wolnej powierzchni w centrach jest w Trójmieście (4 proc.), a najniższy – w Łodzi (1,8 proc.). W miastach o liczbie mieszkańców między 200 a 400 tysięcy najwięcej pustostanów miał Radom (7,6 proc.), a najmniej Lublin – 1 proc.

Najwyższe czynsze (za lokal o powierzchni 100 mkw., dobrze zlokalizowany, w wiodącym centrum) obowiązują w Warszawie (80–95 euro za 1 mkw. miesięcznie), a następnie we Wrocławiu (47–55 euro) i aglomeracji katowickiej (42–50 euro za 1 mkw.) – podaje JLL. Obniżek stawek można się spodziewać w najsłabszych obiektach, cieszących się najmniejszą popularnością klientów.

Tak wynika z najnowszych danych firmy Jones Lang LaSalle (JLL). W ciągu ostatnich trzech miesięcy otwarte zostały: Europa Centralna w Gliwicach (o powierzchni 27 tys. mkw.), Galeria Veneda w Łomży (16,2 tys. mkw.) oraz Galeria MM w Poznaniu (10,8 tys. mkw.).

– To jednak dopiero przedsmak tego, co czeka nas na rynku powierzchni handlowych w tym roku – zapowiadają analitycy JLL.  W tym roku inwestorzy zapowiedzieli bowiem ukończenie ponad 644 tys. mkw. powierzchni handlowej. Jeśli im się uda osiągnąć ten wynik, rok 2013 będzie jednym z najlepszych pod względem ilości nowej powierzchni handlowej w historii polskiego rynku handlowego.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Biznes
Cyberataki w systemy produkcji – polskie firmy nie są na nie gotowe
Biznes
Czy Nawrocki obniży ceny prądu? Ukraina atakuje Most Kerczeński
Biznes
Minecraft uratował kinom półrocze
Biznes
Może być pirackie, byle zachodnie. Rosjanie nie chcą rosyjskiego IT
Biznes
Ustawa o Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta wreszcie na liście prac rządu
Biznes
Prezydent kontra rząd? Biznes wzywa do współpracy
Biznes
Co nowy prezydent powinien zrobić w obronności?