Tak wynika z najnowszych danych firmy Jones Lang LaSalle (JLL). W ciągu ostatnich trzech miesięcy otwarte zostały: Europa Centralna w Gliwicach (o powierzchni 27 tys. mkw.), Galeria Veneda w Łomży (16,2 tys. mkw.) oraz Galeria MM w Poznaniu (10,8 tys. mkw.).
– To jednak dopiero przedsmak tego, co czeka nas na rynku powierzchni handlowych w tym roku – zapowiadają analitycy JLL. W tym roku inwestorzy zapowiedzieli bowiem ukończenie ponad 644 tys. mkw. powierzchni handlowej. Jeśli im się uda osiągnąć ten wynik, rok 2013 będzie jednym z najlepszych pod względem ilości nowej powierzchni handlowej w historii polskiego rynku handlowego.
Boom na wschodzie
Dziś całkowita nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce wynosi ponad 11,1 mln mkw., z czego 8 mln mkw. przypada na centra. Pod koniec pierwszego kwartału br. w budowie znajdowało się ponad 723 tys. mkw.
– Co ciekawe, dotychczas słabiej zagospodarowane tereny wschodniej Polski nadrabiają zaległości. Ponad 21 proc. powierzchni planowanej na 2013 r. powstaje w dwóch województwach: lubelskim i podlaskim. Z kolei po niewielkim spowolnieniu w dwóch poprzednich latach nowe obiekty otworzą się w największych miastach Polski (przypada na nie ok. 40 proc. powstającej obecnie powierzchni) – zwraca uwagę JLL w swoim raporcie.
– Widzimy też zwiększone zainteresowanie inwestorów dworcami kolejowymi w największych miastach. Dobra lokalizacja oraz duża liczba podróżnych, czyli łatwy dostęp do potencjalnych klientów, sprawia, że dworce są chętnie rewitalizowane i wzbogacane o dodatkowe powierzchni handlowe – mówi Marta Augustyn, dyrektor w dziale najmu powierzchni handlowych w Jones Lang LaSalle. – Przyspieszenie widać też na rynku centrów wyprzedażowych. Po niedawnym otwarciu przez firmę Neinver Factory Annopol w Warszawie całkowita podaż powierzchni handlowej w tym segmencie wzrosła do 163 tys. mkw. w 10 outletach. Inwestorzy zapowiedzieli też budowę kolejnych tego typu obiektów, tym razem w Białymstoku i Lublinie – dodaje.