Firma Socializer SA, na zlecenie P4, operatora sieci Play uruchomił stronę pod adresem dowszystkichrowno.pl, na której bije licznik pokazujący straty konsumentów wynikające z wyższych stawek do sieci Play utrzymywanych przez trzy duże sieci – Plusa, Orange i Erę/T-Mobile w latach 2009-2013. Kwota ta zbliża się do 800 mln zł. Co, przy założeniu, że rozłożyła się równo, daje rocznie blisko 200 mln zł (około 67 mln zł na każdego operatora z W3).
Na stronie wyjaśniono z grubsza metodologię wyliczenia straty konsumentów. Jej autorem jest firma doradcza Audytel – wynika z wpisu.
„Kwota przedstawiona w liczniku stanowi wyniki symulacji – ma jedynie przedstawienie rzędu wielkości straty, którą ponieśli klienci na skutek praktyki stosowanej przez Zasiedziałych Operatorów (Polkomtel, Polska Telefonia Cyfrowa i PTK Centertel). Rzeczywiste wartości mogą znacznie odbiegać od wskazanych w liczniku, wysokość szkody zależy też od przyjętej metodologii" - czytamy.
„Strata klientów została obliczona poprzez odniesienie się do alternatywnego scenariusza (lata 2009-2013), który zakłada powstrzymanie się przez Zasiedziałych Operatorów od stosowania zawyżonych cen za połączenia głosowe do Play (dotyczy to również nieuwzględniania połączeń do Play w pakietach minut w abonamencie i w ramach usług obniżających koszty połączeń). W takim scenariuszu Zasiedziali Operatorzy stosowaliby marże na połączeniach głosowych do Play na poziomie odpowiadającym średniej rynkowej marży Zasiedziałych Operatorów na połączeniach głosowych do pozostałych Zasiedziałych Operatorów" – podano na stronie www.
Zaznacza się tu przy tym, że „marża" oznacza różnicę pomiędzy ceną usługi płaconą przez klienta a kosztami ponoszonymi przez operatora.