Trójmiasto stawia na innowacje w transporcie

Budowa systemu zarządzania ruchem kosztuje Gdańsk, Sopot i Gdynię 133,7 mln zł. Projekt współfinansowany jest z dotacji unijnych na lata 2007–2013.

Publikacja: 09.05.2013 23:35

Europejskie miasta budują systemy, które pozwalają pobierać opłaty za wjazd do centrum. Tristar taki

Europejskie miasta budują systemy, które pozwalają pobierać opłaty za wjazd do centrum. Tristar takiej funkcjonalności mieć nie będzie. Ma pomóc zwiększyć przepustowość istniejących dróg.

Foto: Rzeczpospolita

To innowacyjna inwestycja trójmiejskiego samorządu. Najwięcej, bo 69,1 mln zł, wykłada na nią Gdańsk. Gdynia przeznaczy na ten cel 57,9 mln zł, a Sopot  6,75 mln zł.  System,  dzięki któremu trójmiejskie ulice będą mogły pomieścić o ok. 15 proc. samochodów więcej, ma zacząć działać  w pierwszej połowie 2014 roku.  Wzrosnąć ma również bezpieczeństwo na drogach.  Dzięki płynniejszemu ruchowi kierowcy nie będą stać w korkach, spadnie zużycie paliwa, zmniejszy się emisja dwutlenku węgla do atmosfery.

– To też oszczędność dla budżetu. Wybudowanie jednej nitki drogi z Gdyni do Gdańska przez Sopot to miliardy złotych, budowa systemu pochłonie niecałe 150 mln zł – mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.

W ramach wdrażania trójmiejskiego ITS, czyli Tristaru przewidziano zastosowanie szeregu podsystemów, które pozwolą nie tylko na sterowanie ruchem ulicznym tak, by zapewnić jego maksymalną płynność, ale i będą służyć pomiarowi ruchu, obejmą nadzór wizyjny i meteorologiczny. Na tablicach zmiennej treści pojawiać się będą komunikaty dotyczące aktualnych utrudnień w ruchu czy wolnych miejsc na parkingach. Następny podsystem będzie obsługiwał transport miejski – obejmie informację pasażerską czy dynamiczne rozkłady jazdy. Kolejny zawiera system rejestracji samochodów przejeżdżających na czerwonym świetle i przekraczających prędkość.

Do końca 2013 roku potrwają prace budowlane, odbiór jest zaplanowany na koniec stycznia, kolejne trzy miesiące zajmie regulacja systemu. Tristar, w pierwszym etapie ma objąć Trójmiasto. – W kolejnych etapach będzie rozszerzany na miasta i gminy ościenne, tak by objąć swoim zasięgiem całą aglomerację. Zajmie to zapewne kilka lat – mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.

Usprawnienie ruchu w ramach budowy systemu Tristar  obejmuje budowę infrastruktury sygnalizacyjnej wraz z telekomunikacyjną, budowę dwóch centrów zarządzania ruchem – w Gdańsku i w Gdyni – oraz jednego mniejszego punktu w Sopocie. System obejmie swoim działaniem 141 skrzyżowań.

Utrzymanie systemu będzie kosztować ok. 4 mln zł, z tego ok. 1,7 mln zł to wynagrodzenia. Sposobem na pozyskanie funduszy na jego utrzymanie jest m.in. pobieranie opłat od kierowców za wjazd do centrów miast czy za parkowanie. Sopot jest jednym z polskich miast, które chciałyby pobierać opłaty od kierowców za wjazd do centrum. Na razie zabrania  tego ustawa o drogach publicznych. – Narzucanie nam, jak mamy zarządzać naszymi drogami, jest absurdem. Rząd nie powinien angażować się w typowo miejskie sprawy – podkreśla Jacek Karnowski. Prezydent Sopotu chciałby również wydłużyć    okres pobierana opłat  w strefie płatnego parkowania o niedzielę. – Na razie rozważamy wydłużenie czasu pobierania opłat o dwie godziny – do 22 – deklaruje  prezydent Sopotu.

Miasta tworzą ITS

33 polskie miasta mają w ciągu najbliższych kilku lat zainwestować w Inteligentne Systemy Sterowania Ruchem ok. 1,2 mld zł.

Coraz więcej miast ogłasza przetargi, bo chce usprawnić komunikację w mieście poprzez inteligentne rozwiązania transportowe, a nie poprzez rozbudowę infrastruktury drogowej. Wśród miast, które już rozpisały – bądź rozpisują – przetargi na ITS, są m.in. Poznań, Łódź, Białystok, Kraków i Lublin. Zamówienia dotyczą coraz bardziej kompleksowych rozwiązań. To już nie tylko podstawowe informacje o sytuacji na drogach bądź komunikacji miejskiej, ale systemy pozwalające tak kierować ruchem, aby był on płynniejszy.

Ostrożne szacunki, jak podała Newseria, mówią o 33 miastach i gminach, które w ciągu najbliższych lat będą zainteresowane systemami.

Inwestycja w ITS jest decyzją strategiczną. Decydując się na budowę nowej infrastruktury włodarze miasta mogą doprowadzić do zwiększenia liczby samochodów w centrum. To oznacza jednak nie tylko olbrzymie nakłady, ale i utrudnienia dla mieszkańców. Tymczasem dzięki ITS możliwe jest usprawnienie ruchu i zmniejszenie korków w śródmieściach.

– Wprowadzenie rozwiązań zarządzania ruchem umożliwia upłynnienie go, eliminację niechcianego i nadmiarowego transportu z miasta, oczywiście oferując w zamian inne środki komunikacji, czyli tak zwany transport intermodalny – podkreśla Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services. Przykłady z innych europejskich miast pokazują, że dzięki ITS można też zredukować poziom hałasu i poprawić jakość powietrza. Zanieczyszczenie jest już poważnym problemem w Polsce. Poprzez wprowadzenie strefy płatnego wjazdu łatwo można ograniczyć liczbę samochodów w centrach miast, a tym samym ilość spalin emitowanych przez nie do atmosfery. Takie rozwiązania, według Cywińskiego, mogą przynieść aż 20-procentowy spadek natężenia hałasu oraz zanieczyszczenia w miastach.

To innowacyjna inwestycja trójmiejskiego samorządu. Najwięcej, bo 69,1 mln zł, wykłada na nią Gdańsk. Gdynia przeznaczy na ten cel 57,9 mln zł, a Sopot  6,75 mln zł.  System,  dzięki któremu trójmiejskie ulice będą mogły pomieścić o ok. 15 proc. samochodów więcej, ma zacząć działać  w pierwszej połowie 2014 roku.  Wzrosnąć ma również bezpieczeństwo na drogach.  Dzięki płynniejszemu ruchowi kierowcy nie będą stać w korkach, spadnie zużycie paliwa, zmniejszy się emisja dwutlenku węgla do atmosfery.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!