Federalna Agencja Lotnictwa Cywilnego (FAA) stwierdziła, że obwody elektrycznie boeingach 777 nie są do końca bezpieczne. Zastrzeżenia dotyczą zainstalowanych w każdym fotelu monitorów i urządzeń pokładowej rozrywki. FAA zaleciła naprawy i utworzenie oddzielnego obwodu, pozwalającego na pracę urządzeń pokładowych w kokpicie, w wypadku, gdyby podczas pożaru zaszła konieczność odcięcia prądu od rozrywkowych systemów elektronicznych. W przeciwnym wypadku pilotom może grozić utrata kontroli nad maszyną – ostrzega FAA, która od kilku lat przygląda się zagrożeniom związanym z coraz bardziej skomplikowanymi urządzeniami elektronicznymi dla pasażerów.
Naprawy mają objąć 59 zarejestrowanych w USA modeli 777-200 i 777-300, ale ponieważ Amerykanie wyznaczają standardy bezpieczeństwa dla całego sektora lotniczego, na wprowadzenie zmian zdecydują się także inni przewoźnicy. Na razie rozpoczął się 45-dniowy okres publicznych konsultacji w tej sprawie.
Dla Boeinga konieczność napraw samolotów 777 może oznaczać kolejny wizerunkowy kłopot, tym bardziej, że koncern zaczyna właśnie promować nową unowocześnioną wersję Boeinga 777X. Ma on zostać wyposażony w nowe skrzydła z włókien kompozytowych i bardziej ekonomiczne silniki. To próba dotrzymania kroku Airbusowi, którego powiększona wersja modelu A350 z powodzeniem konkuruje na rynku z 777. Niedawno British Airways, długoletni odbiorca boeingów, zamówił 18 samolotów od producenta z Tuluzy. "Rynek naciska i jest krok we właściwym kierunku. Boeing wie, że nie można czekać" – komentuje plany amerykańskiego koncernu Ken Herbert, analityk rynku lotniczego w firmie Imperial Capital LLC z San Francisco.
W swojej największej wersji Boeing 777X będzie mógł zabrać nawet do 407 pasażerów. Zwiększy się też jego zasięg, a maszyna będzie zużywać o 21 proc. mniej paliwa niż obecnie produkowana wersja 777-300ER. Koncern ma nadzieję na zebranie 200-250 zamówień na nowe maszyny, co pozwoliłoby na masową produkcję dwóch szerokokadłubowych modeli – 777 oraz Boeingów 787 Dreamliner, których kłopoty wydają się dobiegać końca.