Ponad połowa Polaków planuje urlop

Ponad połowa Polaków planuje w tym roku wyjechać na urlop. Blisko 6 mln osób wybiera się za granicę.

Publikacja: 28.05.2013 17:28

Ponad połowa Polaków planuje urlop

Foto: Fotorzepa, Mateusz Pawlak matp Mateusz Pawlak

Na taką przyjemność Polacy wydadzą najczęściej do 2,5 tys. zł, a urlop potrwa przynajmniej 11 dni. Chociaż na żaden wypoczynek nie pojedzie aż 14,5 mln rodaków, to jednak liczba osób, które pozostaną w domu zmniejszyła się o 6 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. To wnioski z badania Mondial Assistance.

Spośród osób, które w tym roku planują wyjazd trzy czwarte było na wakacjach także rok temu. 63 proc. rodaków urlop spędzi w kraju – to o 6 proc. mniej niż w badaniu sprzed roku. Rośnie za to liczba osób planujących wypoczynek za granicą. Najpopularniejsze destynacje to Chorwacja (14 proc.), Hiszpania, Włochy (po 8 proc.) i Grecja (7 proc.). W odniesieniu do roku poprzedniego nieco na znaczeniu straciły Egipt i Hiszpania.

Na wakacje 2013 wyjadą przede wszystkim osoby młode (w wieku 18 - 29 lat), mieszkające w miastach, z wykształceniem średnim i wyższym, o dochodzie gospodarstwa domowego powyżej 4,5 tys. zł (rok wcześniej było to 3 tys. zł).

Średni koszt nwydawany przez osoby spędzające wakacje  w Polsce to 1191 zł (choć najwięcej, bo aż 41 proc. deklaruje, że wyda poniżej 1 tys. zł), a w podróży zagranicznej aż 2315 zł (najwięcej - 21 proc. - planuje wydać pomiędzy 1,5 tys., a 2 tys. zł). Rok temu w badaniu zadeklarowaliśmy wydatki 1 188 zł na lokalne wakacje i 2613 zł przy wypoczynku w innych krajach.

Aż trzy czwarte Polaków swój główny wyjazd wakacyjny zamierza zorganizować samodzielnie. Pytani, co powoduje takie nastawienie, najczęściej odpowiadają, że chęć indywidualnego decydowania o formie spędzanego czasu (53 proc.) i możliwość dopasowania oferty do własnych potrzeb (29 proc.). Osoby, które zdecydowały się na skorzystanie z wakacyjnej propozycji biura podróży, zamierzają dokonać jej zakupu bezpośrednio w placówce (79 proc. - w Internecie 21 proc.), a w korzystaniu z touroperatorów najbardziej cenią gwarancję wiarygodności (52 proc.), pewność zakupu potwierdzoną dokumentem (49 proc.) i doradztwo sprzedawcy (31 proc.). Największy wpływ na wybór wycieczki i konkretnego biura podróży mają opinie znajomych – marketing szeptany i polecenia są najważniejsze prawie dla co drugiego kupującego wycieczkę w biurze podróży (48 proc.). W dalszej kolejności pod uwagę bierzemy zaufanie i wiarygodność biura (38 proc.), a dopiero na trzecim miejscu cenę wycieczki (jest decydująca dla 31 proc.).

Co piąty badany na ostatnim wyjeździe urlopowym była pięć lub więcej lat temu. Niemal co dziesiąty dorosły mieszkaniec Polski nigdy nie był na wakacjach. Najczęstszy powód to brak pieniędzy – podała go co druga osoba. Sytuacja ta dotyczy przede wszystkim osób w wieku powyżej 50 lat, a także osób, których dochód gospodarstwa domowego jest poniżej 1 tys. zł.

Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wywiadów ilościowych techniką CATI na próbie 1000 osób.

Na taką przyjemność Polacy wydadzą najczęściej do 2,5 tys. zł, a urlop potrwa przynajmniej 11 dni. Chociaż na żaden wypoczynek nie pojedzie aż 14,5 mln rodaków, to jednak liczba osób, które pozostaną w domu zmniejszyła się o 6 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. To wnioski z badania Mondial Assistance.

Spośród osób, które w tym roku planują wyjazd trzy czwarte było na wakacjach także rok temu. 63 proc. rodaków urlop spędzi w kraju – to o 6 proc. mniej niż w badaniu sprzed roku. Rośnie za to liczba osób planujących wypoczynek za granicą. Najpopularniejsze destynacje to Chorwacja (14 proc.), Hiszpania, Włochy (po 8 proc.) i Grecja (7 proc.). W odniesieniu do roku poprzedniego nieco na znaczeniu straciły Egipt i Hiszpania.

Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni