Na taką przyjemność Polacy wydadzą najczęściej do 2,5 tys. zł, a urlop potrwa przynajmniej 11 dni. Chociaż na żaden wypoczynek nie pojedzie aż 14,5 mln rodaków, to jednak liczba osób, które pozostaną w domu zmniejszyła się o 6 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. To wnioski z badania Mondial Assistance.
Spośród osób, które w tym roku planują wyjazd trzy czwarte było na wakacjach także rok temu. 63 proc. rodaków urlop spędzi w kraju – to o 6 proc. mniej niż w badaniu sprzed roku. Rośnie za to liczba osób planujących wypoczynek za granicą. Najpopularniejsze destynacje to Chorwacja (14 proc.), Hiszpania, Włochy (po 8 proc.) i Grecja (7 proc.). W odniesieniu do roku poprzedniego nieco na znaczeniu straciły Egipt i Hiszpania.
Na wakacje 2013 wyjadą przede wszystkim osoby młode (w wieku 18 - 29 lat), mieszkające w miastach, z wykształceniem średnim i wyższym, o dochodzie gospodarstwa domowego powyżej 4,5 tys. zł (rok wcześniej było to 3 tys. zł).
Średni koszt nwydawany przez osoby spędzające wakacje w Polsce to 1191 zł (choć najwięcej, bo aż 41 proc. deklaruje, że wyda poniżej 1 tys. zł), a w podróży zagranicznej aż 2315 zł (najwięcej - 21 proc. - planuje wydać pomiędzy 1,5 tys., a 2 tys. zł). Rok temu w badaniu zadeklarowaliśmy wydatki 1 188 zł na lokalne wakacje i 2613 zł przy wypoczynku w innych krajach.
Aż trzy czwarte Polaków swój główny wyjazd wakacyjny zamierza zorganizować samodzielnie. Pytani, co powoduje takie nastawienie, najczęściej odpowiadają, że chęć indywidualnego decydowania o formie spędzanego czasu (53 proc.) i możliwość dopasowania oferty do własnych potrzeb (29 proc.). Osoby, które zdecydowały się na skorzystanie z wakacyjnej propozycji biura podróży, zamierzają dokonać jej zakupu bezpośrednio w placówce (79 proc. - w Internecie 21 proc.), a w korzystaniu z touroperatorów najbardziej cenią gwarancję wiarygodności (52 proc.), pewność zakupu potwierdzoną dokumentem (49 proc.) i doradztwo sprzedawcy (31 proc.). Największy wpływ na wybór wycieczki i konkretnego biura podróży mają opinie znajomych – marketing szeptany i polecenia są najważniejsze prawie dla co drugiego kupującego wycieczkę w biurze podróży (48 proc.). W dalszej kolejności pod uwagę bierzemy zaufanie i wiarygodność biura (38 proc.), a dopiero na trzecim miejscu cenę wycieczki (jest decydująca dla 31 proc.).