Wojna o posiadaczy smartfonów

Telekomunikacja | Play odpowiedział na ofertę Nju Mobile ostrą przeceną usług, a Plusa goni, proponując darmowe LTE. Przed nami kolejny etap cenowej batalii.

Publikacja: 09.09.2013 23:42

Wojna o posiadaczy smartfonów

Foto: AFP

- Strategia dla LTE nadchodzi. Dziś ją zapowiadamy i przedstawiamy pierwszą ofertę związaną z tą technologią. 11 listopada zaczniemy komercyjnie oferować usługi mobilnego Internetu LTE – zapowiedział wczoraj Joergen Bang-Jensen, prezes P4, operatora sieci Play.

Wskazany termin oznacza, że prawdziwa batalia operatorów posiadających w portfelu technologię LTE dopiero się zacznie. Do tej pory dysponowały nią w Polsce tylko firmy z portfela Zygmunta Solorza-Żaka: Cyfrowy Polsat i Polkomtel, operator sieci Plus.

Solorz się nie boi

Z czasem spółki miliardera będą traciły pozycję wynikającą z tego pierwszeństwa. Do wdrożenia LTE szykuje się nie tylko Play, ale również T-Mobile i Orange. W przypadku tych dwóch ostatnich firm data wprowadzenia usługi pozwalającej osiągać (przynajmniej w warunkach laboratoryjnych) ultraszybką prędkość mobilnego Internetu do 150 Mb/s na razie nie jest znana.

Sieć Plus konkurencji na razie się nie obawia. – Chronologicznie – to oni odpowiadają na naszą ofertę LTE. My będziemy odpowiadać, jak będą mieli taki zasięg i takie portfolio sprzętu jak my – mówi Aleksandra Gieros-Brzezińska z biura prasowego sieci Plus. – Na razie nie do końca jest na co odpowiadać. My mamy LTE od blisko dwóch lat, Play dziś powiedział, że „zamierza mieć". Mamy w zasięgu ponad 20 mln Polaków, oni planują mieć 13 miast pod koniec roku. To zagranie czysto marketingowe. To miło, że postanowili podążać naszym śladem, ale jeszcze sporo pracy przed nimi. Na tym etapie rozwoju mogą zaoferować LTE nawet za darmo i bez ograniczeń transferu, zważywszy na zasięg i możliwości sprzętowe – dodaje.

Czas na smartfony

Play wie, że zaprezentował wczoraj zaledwie przygrywkę do swojej strategii LTE.  Stawia w niej przede wszystkim na użytkowników smartfonów, którzy coraz liczniej korzystają przez te aparaty z Internetu. Nic dziwnego, bo operator zaczyna swoją przygodę z LTE w innym momencie rozwoju rynku mobilnego Internetu niż Plus.

– Nasz pomysł na LTE to wspieranie cyfrowego społeczeństwa, tego, co „mamy w kieszeni". W 2011 roku 65 proc. naszej sprzedaży stanowiły smartfony. W tym roku będzie to 85 proc., a co ważniejsze, od dzisiaj jedna czwarta sprzedawanych urządzeń to urządzenia LTE – wyjaśnia szef Playa.

Abonenci mobilnego Internetu do laptopu (jest ich nieco ponad 1,1 mln) stanowią mniejszość wszystkich użytkowników Internetu. – Dziś w naszej bazie klientów 4,5 mln kart SIM to aktywni użytkownicy mobilnego Internetu  – podał Bang-Jensen.

Aby zdobyć jak najwięcej użytkowników smartfonów, wczoraj Play „przy okazji" i „w związku" z planowanym uruchomieniem usługi LTE wprowadził nową ofertę bez limitu. (Formuła 4.0).  Ruch ma dwa znaczenia. Z jednej strony pomoże operatorowi walczyć o klientów, z drugiej – wskazują analitycy – za jednym zamachem odpowiedział na pojawienie się na rynku Nju Mobile, nowej marki Orange Polska.

W nowej Formule 4.0 P4 przecenił o kilkadziesiąt procent taryfy, które reklamował rok temu. W ub.r. proponował nielimitowane rozmowy oraz SMS i MMS  w abonamencie za 79 zł. Od wczoraj analogiczny pakiet kosztuje 59,99 zł.

Tańsze są również oferty z Internetem. Półtora roku temu trzeba było zapłacić za no-limit z 2 GB danych 109–119 zł, dziś jest to niecałe 80 zł.

Choć Play nie oferuje jeszcze LTE, to (do końca 2014 r.) dorzuca tę usługę klientom, którzy skorzystają z droższych pakietów Formuły.

Audytel: Konsumenci powinni się tylko cieszyć

Operatorzy komórkowi działają na coraz mocniej nasyconym rynku. Konkurują coraz silniej. Za telekom, który proponuje najatrakcyjniejsze ceny długo uważany był Play. W tym roku – za sprawą Nju Mobile (Orange Polska) – to się zmieniło. Dlatego walczył z Nju, używając marki Red Bull Mobile. Teraz kolej na główny brand. – Najwidoczniej operator czuje oddech tej marki na plecach i jedynie zejście do poziomu konkurencji może zatrzymać drenaż bazy abonenckiej – mówi Grzegorz Bernatek, analityk Audytela. – Przewagą P4 jest koncentracja na usługach transmisji danych, które są w Play tańsze – dodaje. W jego ocenie darmowy dostęp LTE jest bardzo ciekawym posunięciem. Zwraca też uwagę na pakiet z ryczałtowym roamingiem. – Wszystko wskazuje na to, że konkurencja będzie musiała zaoferować oferty zbliżone cenowo do Nju Mobile i nowej oferty P4. Konsumenci powinni się tylko cieszyć – dodaje.

- Strategia dla LTE nadchodzi. Dziś ją zapowiadamy i przedstawiamy pierwszą ofertę związaną z tą technologią. 11 listopada zaczniemy komercyjnie oferować usługi mobilnego Internetu LTE – zapowiedział wczoraj Joergen Bang-Jensen, prezes P4, operatora sieci Play.

Wskazany termin oznacza, że prawdziwa batalia operatorów posiadających w portfelu technologię LTE dopiero się zacznie. Do tej pory dysponowały nią w Polsce tylko firmy z portfela Zygmunta Solorza-Żaka: Cyfrowy Polsat i Polkomtel, operator sieci Plus.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?