Ten rok zapowiada się jeszcze lepiej. Od stycznia do lipca 2013 r. trafiło do Polski więcej oliwek niż w ciągu całego 2012 rok – podaje Interaceituna, organizacja reprezentująca hiszpański sektor oliwek stołowych. Od 2007 roku, przy wsparciu Agencji Promocji Regionu Andaluzja (Extenda), prowadzi ona międzynarodowy program edukacyjno-promocyjny, którego głównym celem jest promocja hiszpańskich oliwek m.in. w Stanach Zjednoczonych, Hiszpanii, Francji, Wielkiej Brytanii i Polsce.
Większość z 3 mln kg hiszpańskich oliwek, które w ubiegłym roku kupili Polscy pochodziło z Andaluzji. Przypada 80 proc. drzew oliwnych w tym kraju. W sumie 90 proc. oliwek kupowanych przez Polaków pochodzi z Hiszpanii.
W ostatnich pięciu latach światowa produkcja oliwek wyniosła 1,75 mln ton, z czego 30 proc. wyprodukowano w Hiszpanii. International Olive Oil Council podaje, że Hiszpania jest największym producentem oliwek stołowych na świecie, dystansując inne kraje basenu Morza Śródziemnego. Zajmuje również pierwsze miejsce pod względem ich eksportu, który stanowi około 32 proc. całego światowego handlu oliwkami stołowymi. Trafiają one do ok. 120 krajów świata.