Zaawansowane rozmowy o miejscu produkcji B777X

Boeing jest na zaawansowanym etapie rozmowy ze związkiem mechaników o montowaniu nowego B777X i produkcji jego skrzydeł w regionie Seattle

Publikacja: 05.11.2013 13:46

Lokalizacja produkcji tego samolotu jest jedną z ważniejszych decyzji w sektorze lotnictwa. Załoga bazy Boeinga w stanie Waszyngton konkuruje z niezrzeszonymi w związkach pracownikami w południowych stanach, gdzie płace sa niższe. Wladze stanu także pracuja  nad zachętami, by zachować u siebei miejsca pracy.

Związkowcy  z organizacji IAMAW, reprezentującej pracowników Boeinga w stanie Waszyngton potwierdzili fakt prowadzenia rozmów z pracodawcą.

Zgodnie z proponowaną umową, końcowy montaż B777X byłby robiony w  Everett pod Seattle, gdzie powstają wszystkie samoloty szerokokadłubowe, poza B787, które są montowane w Everett i Charleston w Płd. Karolinie. Skrzydła byłyby produkowane w pobliskim rejonie Puget Sound - podano anonimowo.

Rozmowy są w końcowej fazie, ale jeszcze nie przesądzone, negocjacje zaczęto tydzień temu i były intensywe - stwierdziła jedna z osób.

Czas ich prowadzenia sugeruje, że Boeing chce dopiąć umowę ze związkami przed oficjalnym ogłoszeniem programu 777X, co powinno nastąpić podczas salonu w Dubaju (od 17 listopada).

Według przedstawicieli branży, wszystkie strony są pod presją pójścia na ustępstwa. Boeingowi zależy na kontroli kosztów, bo ma do czynienia z konkurencją A350-1000, załodze na zachowaniu pracy.

W rozmowach chodzi o przedłużenie o kilka lat układu zbiorowego z mechanikami wygasającego w 2016 r. Według omawianych propozycji, mechanicy dostaliby premię, gdyby członkowie związku zatwierdzili porozumienie. Boeing uprzedził, że w razie fiaska podejmie rozmowy z innymi  kandydatami do lokalizacji. Wtedy też straciłyby ważność wszystkie ustalenia co do miejsca montażu i produkcji skrzydeł.

Oczekiwana premiera

Samolot na 350-406 miejsc przeznaczony na najdłuższe trasy ma zacząć latać w 2020 r., a ma być produkowany do połowy wieku. Boeing ogłosi o podjęciu jego produkcji w Dubaju mając co najmniej 100 zamówień od przewoźników znad Zatoki Arabskiej.

Po przeprojektowaniu mniejszego 737 ten samolot będzie ostatnim dużym nowym projektem Boeinga na najbliższe 15 lat, ostateczne decyzje określą prace  przy kompozytowym samolocie na wiele dziesięcioleci. Steven Udvar-Hazy, założyciel dużej firmy leasingowej Air Lease uważa  za ważne dla Boeinga produkowanie samolotu jak najefektywniej, aby obniżyć jego cenę.

B777X będzie mieć najdłuższe  skrzydła zaprojektowane przez Boeinga. Ich rozpiętość 71 metrów jest tak duża, że ich końce będą  na ziemi składać się do góry, aby maszyna zmieściła sie na takiej samej przestrzeni parkowania co B777. Zaprojektowanie skrzydeł  z włókna węglowego może  kosztować co najmniej 2 mld dolarów, a łączne koszty projektowe nad samolotem na   mogą przekroczyć 5 mld.

Skrzydła do 777 powstają teraz w zakładzie  we Frederickson koło Tacomy w stanie Waszyngton, gdzie istnieje tez  ośrodek produkcji kompozytów. Skrzydła do B787 są produkowane w Japonii, która także była wymieniana jako miejsce produkcji skrzydeł do 777X.

Zamiar rozproszenia  miejsc produkcji tego samolotu uznano za element presji na załogę w Everett i stan Waszyngton, aby wykazała, że potrafi podjąć się tego projektu równie tanim kosztem jak inni.

Władze stanu chcą  w  ramach zachęt  przedłużyć o dalsze 16 lat umowę o ulgach podatkowych zawartą w 2003 r. do 2024 r., przeznaczyć fundusze na rozbudowę dróg  i na środki transportu, aby rozładować korki. Boeing twierdzi, że jego kierowcy przemierzają  po stanie rocznie prawie 16 mln km, albo 40 tys. dziennie.

Decyzja o lokalizacji produkcji samolotu będzie też mieć znaczenie dla całego sektora lotniczego, zwłaszcza dla łańcucha dostawców.

Lokalizacja produkcji tego samolotu jest jedną z ważniejszych decyzji w sektorze lotnictwa. Załoga bazy Boeinga w stanie Waszyngton konkuruje z niezrzeszonymi w związkach pracownikami w południowych stanach, gdzie płace sa niższe. Wladze stanu także pracuja  nad zachętami, by zachować u siebei miejsca pracy.

Związkowcy  z organizacji IAMAW, reprezentującej pracowników Boeinga w stanie Waszyngton potwierdzili fakt prowadzenia rozmów z pracodawcą.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Biznes
Sprawiedliwa, konkurencyjna i akceptowalna dla przedsiębiorców transformacja
Biznes
Smartfon Trumpa ma kosztować 499 dolarów. CNBC: będzie produkowany w Chinach
Biznes
Amerykańska firma ukarana w Wielkiej Brytanii. Nie zapobiegła atakowi hakerów
Biznes
Mocno przyspiesza sprzedaż aut na prąd. I to mimo braku dopłat
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Pierwsze trzy śmigłowce AH-64D Apache w Wojsku Polskim