Reklama

Kulinarne atrakcje na św. Marcina

Pokazy kulinarne, darmowy poczęstunek oraz konkursy na temat gęsi i gęsiny - to niektóre atrakcje imprezy "Gęsina na imieninach", którą zaplanowano na 11 listopada w Poznaniu.

Publikacja: 06.11.2013 07:06

"Jedzenie gęsiny z okazji imienin świętego Marcina to stara, nieco zapomniana tradycja, teraz chcemy ją przywrócić, korzystając z popularności +Imienin ulicy Św. Marcin+, które od wielu lat organizowane są w Poznaniu" - powiedział we wtorek podczas konferencji prasowej pomysłodawca akcji promocji mięsa gęsiego, Jacek Marcinkowski - prezes honorowy Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP.

Organizowane w Poznaniu przy okazji Święta Niepodległości "Imieniny ulicy Św. Marcin" skutecznie wypromowały wcześniej regionalny produkt UE - rogala świętomarcińskiego.

"Promocja rogala i gęsiny jednego dnia jest możliwa, bo wiadomo, że słodkie najlepiej smakuje po czymś konkretnym, a czymś takim są na pewno potrawy z gęsi" - powiedział wiceprezydent Poznania Tomasz Kayser.

W korowodzie, który rozpoczyna imieniny ulicy, będzie platforma samochodowa, na której prezentowane będą animacje promujące gęś i wyroby z gęsiego mięsa. Podczas imprezy na Starym Rynku przez cały dzień organizowane będą pokazy kulinarne szefów kuchni, którzy będą przyrządzali potrawy z gęsi.

"Będzie to połączone z warsztatami dla dzieci i starszych, konkursami i występami artystycznymi, a całość będzie zarejestrowana i reportaż z tej imprezy zostanie pokazany w regionalnych telewizjach" - dodał Jacek Marcinkowski.

Reklama
Reklama

W Polsce produkuje się ok. 20 tys. ton mięsa gęsiego rocznie - do 95 proc. gęsiny eksportowane jest do Niemiec. Małe ilości gęsiny sprzedawane są także do Szwajcarii, Danii oraz Anglii. Produkcja gęsi jest sezonowa. Świeży drób można kupić tylko na jesieni - od listopada do grudnia, później sprzedawany jest w formie zamrożonej.

"W Wielkopolsce chowa się około 30 proc. wszystkich gęsi, niestety większość mięsa trafia na eksport, a w Poznaniu możemy to kupić () w sieci niemieckich marketów. Myślę, że dobra promocja tego mięsa może wspomóc rozwój produkcji gęsi, nie tylko w naszym regionie" - powiedział PAP dyrektor regionalnego oddziału Agencji Rynku Rolnego w Poznaniu Andrzej Bobrowski.

O tradycji spożywania gęsiny w dawnej Polsce mówią stare przysłowia "Na świętego Marcina dobra gęsina" czy "Święto Marcina dużo gęsi zarzyna".

W Polsce programem zachęcającym do jedzenia gęsi jest 3-letnia kampania promująca drób wysokiej jakości, współfinansowana ze środków unijnych, którą firmuje Krajowa Rada Drobiarstwa. Są też programy regionalne, najważniejszy - w województwie kujawsko-pomorskim, gdzie jest centrum hodowli polskiej gęsi owsianej.

"Jedzenie gęsiny z okazji imienin świętego Marcina to stara, nieco zapomniana tradycja, teraz chcemy ją przywrócić, korzystając z popularności +Imienin ulicy Św. Marcin+, które od wielu lat organizowane są w Poznaniu" - powiedział we wtorek podczas konferencji prasowej pomysłodawca akcji promocji mięsa gęsiego, Jacek Marcinkowski - prezes honorowy Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP.

Organizowane w Poznaniu przy okazji Święta Niepodległości "Imieniny ulicy Św. Marcin" skutecznie wypromowały wcześniej regionalny produkt UE - rogala świętomarcińskiego.

Reklama
Biznes
Amerykańscy żołnierze zostaną w Polsce, umowa UE–Mercosur i obniżka stóp
Biznes
Asseco pokazało wyniki. Co można z nich wyczytać?
Biznes
Luksusowe życie rektora rosyjskiej szkoły szpiegów
Biznes
Ważny unijny sektor już się odradzał. Cła Donalda Trumpa mogą go na nowo znokautować
Biznes
Amunicja dla wojska, wzrost cen mieszkań i złoto na historycznych szczytach
Reklama
Reklama