Kulinarne atrakcje na św. Marcina

Pokazy kulinarne, darmowy poczęstunek oraz konkursy na temat gęsi i gęsiny - to niektóre atrakcje imprezy "Gęsina na imieninach", którą zaplanowano na 11 listopada w Poznaniu.

Publikacja: 06.11.2013 07:06

PAP

"Jedzenie gęsiny z okazji imienin świętego Marcina to stara, nieco zapomniana tradycja, teraz chcemy ją przywrócić, korzystając z popularności +Imienin ulicy Św. Marcin+, które od wielu lat organizowane są w Poznaniu" - powiedział we wtorek podczas konferencji prasowej pomysłodawca akcji promocji mięsa gęsiego, Jacek Marcinkowski - prezes honorowy Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP.

Organizowane w Poznaniu przy okazji Święta Niepodległości "Imieniny ulicy Św. Marcin" skutecznie wypromowały wcześniej regionalny produkt UE - rogala świętomarcińskiego.

"Promocja rogala i gęsiny jednego dnia jest możliwa, bo wiadomo, że słodkie najlepiej smakuje po czymś konkretnym, a czymś takim są na pewno potrawy z gęsi" - powiedział wiceprezydent Poznania Tomasz Kayser.

W korowodzie, który rozpoczyna imieniny ulicy, będzie platforma samochodowa, na której prezentowane będą animacje promujące gęś i wyroby z gęsiego mięsa. Podczas imprezy na Starym Rynku przez cały dzień organizowane będą pokazy kulinarne szefów kuchni, którzy będą przyrządzali potrawy z gęsi.

"Będzie to połączone z warsztatami dla dzieci i starszych, konkursami i występami artystycznymi, a całość będzie zarejestrowana i reportaż z tej imprezy zostanie pokazany w regionalnych telewizjach" - dodał Jacek Marcinkowski.

W Polsce produkuje się ok. 20 tys. ton mięsa gęsiego rocznie - do 95 proc. gęsiny eksportowane jest do Niemiec. Małe ilości gęsiny sprzedawane są także do Szwajcarii, Danii oraz Anglii. Produkcja gęsi jest sezonowa. Świeży drób można kupić tylko na jesieni - od listopada do grudnia, później sprzedawany jest w formie zamrożonej.

"W Wielkopolsce chowa się około 30 proc. wszystkich gęsi, niestety większość mięsa trafia na eksport, a w Poznaniu możemy to kupić () w sieci niemieckich marketów. Myślę, że dobra promocja tego mięsa może wspomóc rozwój produkcji gęsi, nie tylko w naszym regionie" - powiedział PAP dyrektor regionalnego oddziału Agencji Rynku Rolnego w Poznaniu Andrzej Bobrowski.

O tradycji spożywania gęsiny w dawnej Polsce mówią stare przysłowia "Na świętego Marcina dobra gęsina" czy "Święto Marcina dużo gęsi zarzyna".

W Polsce programem zachęcającym do jedzenia gęsi jest 3-letnia kampania promująca drób wysokiej jakości, współfinansowana ze środków unijnych, którą firmuje Krajowa Rada Drobiarstwa. Są też programy regionalne, najważniejszy - w województwie kujawsko-pomorskim, gdzie jest centrum hodowli polskiej gęsi owsianej.

"Jedzenie gęsiny z okazji imienin świętego Marcina to stara, nieco zapomniana tradycja, teraz chcemy ją przywrócić, korzystając z popularności +Imienin ulicy Św. Marcin+, które od wielu lat organizowane są w Poznaniu" - powiedział we wtorek podczas konferencji prasowej pomysłodawca akcji promocji mięsa gęsiego, Jacek Marcinkowski - prezes honorowy Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP.

Organizowane w Poznaniu przy okazji Święta Niepodległości "Imieniny ulicy Św. Marcin" skutecznie wypromowały wcześniej regionalny produkt UE - rogala świętomarcińskiego.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej