Przedsiębiorcy nie znają najnowszych narzędzi marketingu internetowego, które mogłyby im ułatwić prowadzenie i reklamę swojego biznesu - wynika z badania serwisu Firmy.net, w którym wzięło udział ponad 800 mikro- i małych firm.

Najpopularniejszym miejscem promocji polskich mikroprzedsiębiorców wciąż jest wyszukiwarka Google. Przy pomocy adwords oraz poprzez pozycjonowanie swojej strony www reklamuje się tam 14,3 proc. małych firm. Są one jednak świadome, że to nie wystarcza i dlatego swoją ofertę prezentują też na innych portalach – głównie w internetowych katalogach i wyszukiwarkach firm.

Widoczny jest również trend korzystania z portali ogłoszeniowych oraz aukcyjnych, gdzie dochodzi do sprzedaży bezpośredniej, na czym najbardziej zależy małym firmom. Wśród tych serwisów najpopularniejsze jest Allegro.pl. Zwiększa się również odsetek firm, które promują się na portalach z ogłoszeniami lokalnymi (m.in. Tablica.pl – 7,9 proc., Gumtree.pl – 3,1 proc., oraz Gratka.pl – 2,4 proc.). 8,7 proc. przedsiębiorców wybiera serwisy branżowe, a 6 proc. - portale regionalne. Stosunkowo mało popularne są porównywarki cen, które wskazało 1,6 proc. respondentów.

Inne sposoby promocji w sieci

Wśród narzędzi do promowania się w sieci nadal najpopularniejsza jest własna strona www (13,2 proc. wskazań) i jej pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania (13,4 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się:  Facebook (8,9 proc.), Google AdWords (5,3 proc.), Google Analytics (4,1 proc.), sklep internetowy (3,5 proc.). Zaledwie 2,5 proc. korzysta z mailingu i narzędzi mailingowych, 2 proc. z Google Maps, a tylko 0,9 proc. z oprogramowania do SEO.

- Jeśli przyjrzeć się narzędziom online wykorzystywanym przez małe firmy, widać, że przedsiębiorcy mają jeszcze sporo do nadrobienia. Chętnie stosują standardowe rozwiązania, takie jak strona www czy SEO, zapominając o tych bardziej zaawansowanych – twierdzi Michał Kurczycki, przedstawiciel szwajcarskiej firmy NNV AG, właściciela portalu Firmy.net.