Uwaga na niebezpieczne płatności w internecie

Nadzór finansowy ostrzega, że nie które sklepy internetowe korzystają z niebezpiecznego systemu płatności. Klienci na stronie pośrednika podaje swoje dane dostępowe do konta łącznie z hasłem i loginem.

Publikacja: 18.11.2013 10:16

Uwaga na niebezpieczne płatności w internecie

Foto: Fotorzepa, Miachał Walczak miachał WALCZAK

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego  ostrzega przed ryzykiem związanym z podawaniem danych umożliwiających logowanie do rachunku bankowego innym niż bank, w którym prowadzony jest rachunek.

Z analizy Urzędu wynika, że niektóre sklepy internetowe umożliwiają nabywcom płatność zgodnie z następującym schematem: po dokonaniu zakupu towaru lub usługi na platformie internetowej i przejściu do etapu płatności, klient jest przekierowywany na stronę pośrednika, gdzie podaje dane do logowania do własnego rachunku bankowego (login/identyfikator oraz hasło). Ponieważ w zdecydowanej większości banków warunkiem realizacji zleconej płatności online jest podanie dodatkowego hasła jednorazowego (otrzymywanego w postaci generowanego automatycznie i przesyłanego sms-em w czasie rzeczywistym lub w postaci karty haseł jednorazowych), kolejnym krokiem jest podanie przez klienta tego hasła jednorazowego. Po otrzymaniu danych, pośrednik – zalogowany za pośrednictwem klienta na jego rachunek bankowy – inicjuje realizację płatności z rachunku klienta na rachunek dostawcy towaru lub usługi.

To, oznacza, że jeśli nabywca towaru lub usługi wybierze tę metodę płatności, zobowiązany jest wskazać bank, w którym posiada rachunek i z którego zamierza wysłać płatność za towar lub usługę, podać pośrednikowi login i hasło do swojego konta bankowego i  dodatkowo, gdy transakcja wymaga podania hasła jednorazowego (a co do zasady – wymaga), należy podać pośrednikowi również to hasło.

Pośrednik często zastrzega sobie prawo do odczytania salda konta posiadacza rachunku oraz sprawdzenia historii transakcji na rachunku, w celu kontroli, czy na rachunku przeprowadzane były uprzednio transakcje za jego pośrednictwem.

Taki sposób przeprowadzenia płatności powoduje ogromne ryzyko dla klienta – ostrzega UKNF.

Po pierwsze takie zachowanie jest  naruszeniem umowy o prowadzenie rachunku bankowego, ponieważ w bankach działających w Polsce, klient jest zobowiązany do zachowania poufności i ochrony przed dostępem osób trzecich indywidualnych danych identyfikacyjnych, czyli loginu i hasła do strony transakcyjnej banku, z którego usług korzysta. Ten sam zakaz obejmuje też hasła jednorazowe. Tymczasem, w powyższym schemacie pośrednik w realizacji e–płatności uzyskuje dostęp do tych danych, a tym samym dostęp do rachunku i wszelkich informacji, do jakich normalnie dostęp ma wyłącznie jego właściciel.

Dodatkowo w takiej sytuacji klient naraża się na ryzyko utraty prawa do reklamacji nieautoryzowanych transakcji i traci szansę na uzyskanie odszkodowania.

Podawanie loginu i haseł pośrednikowi powoduje ryzyko przechwycenia danych logowania, a w konsekwencji utraty kontroli nad środkami przechowywanymi na rachunku oraz nad danymi osobowymi i zakresem ich wykorzystania.

- Podstawową zasadą bezpieczeństwa w bankowości internetowej jest niepodawanie w żadnym wypadku komukolwiek danych pozwalających na dostęp do rachunku bankowego, gdyż grozi to utratą środków – podkreśla UKNF.

To kolejne ostrzeżenia dotyczące tego typu zagrożeń. Niedawno UKNF opublikował ostrzeżenie dotyczące udostępniania w internecie danych osobowych, które mogą być później wykorzystywane przez przestępców, m.in. do zakładania kont oraz wyłudzenia pożyczek online.

To kolejne ostrzeżenia dotyczące tego typu zagrożeń. Niedawno UKNF opublikował ostrzeżenie dotyczące udostępniania w internecie danych osobowych, które mogą być później wykorzystywane przez przestępców, m.in. do zakładania kont oraz wyłudzenia pożyczek online.

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego  ostrzega przed ryzykiem związanym z podawaniem danych umożliwiających logowanie do rachunku bankowego innym niż bank, w którym prowadzony jest rachunek.

Z analizy Urzędu wynika, że niektóre sklepy internetowe umożliwiają nabywcom płatność zgodnie z następującym schematem: po dokonaniu zakupu towaru lub usługi na platformie internetowej i przejściu do etapu płatności, klient jest przekierowywany na stronę pośrednika, gdzie podaje dane do logowania do własnego rachunku bankowego (login/identyfikator oraz hasło). Ponieważ w zdecydowanej większości banków warunkiem realizacji zleconej płatności online jest podanie dodatkowego hasła jednorazowego (otrzymywanego w postaci generowanego automatycznie i przesyłanego sms-em w czasie rzeczywistym lub w postaci karty haseł jednorazowych), kolejnym krokiem jest podanie przez klienta tego hasła jednorazowego. Po otrzymaniu danych, pośrednik – zalogowany za pośrednictwem klienta na jego rachunek bankowy – inicjuje realizację płatności z rachunku klienta na rachunek dostawcy towaru lub usługi.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?