Otwarcie przetargu na samoloty szkoleniowe

Producenci samolotów szkoleniowych złożą oferty w wartym 1,5 mld zł przetargu na dostawy 8 lekkich odrzutowców dla polskich sił powietrznych. Rozstrzygniecie przetargu na system szkolenia pilotów nastąpi w przyszłym roku, ale już teraz rywalizacja między koncernami budzi ogromne emocje.

Publikacja: 19.11.2013 14:54

Otwarcie przetargu na samoloty szkoleniowe

Foto: materiały prasowe

Przed nami decydujące starcie między brytyjskim koncernem BAE Systems oferującym samoloty Hawk AJT, włoską  Alenia Aermacchi (odrzutowiec M 346) i naddźwiękowym T-50, produktem  Korea Aerospace Industries - proponowanym przez Lockheed Martin UK. Walka będzie ostra. MON już na starcie postawiło na utrzymanie w przetargowej grze maksymalnej liczby konkurentów.

Kupujemy treningowy system

Siły Powietrzne  potrzebują samolotów szkolenia zaawansowanego (Advanced Jet Trainer, AJT),bo  po 2017 roku zaczną zastępować wysłużone iskry. Wojsko nie wyklucza , że dokupi w przyszłości  kolejne  4 maszyny tego samego typu.  – Chcemy jak najszybciej  pozyskać nowoczesny sprzęt – najlepiej by był to doskonały, latający symulator  wysokomanewrowego samolotu bojowego, który przyspieszy  przygotowanie pilotów do służby na wielozadaniowych F 16 – mówi płk Artur Goławski, rzecznik Sił Powietrznych. – A jeśli nowy samolot  szybko przyjmie się w naszych bazach treningowych, mamy szanse zarobić również na szkoleniu sojuszników z sąsiedztwa – mówi Goławski.

Szczegóły wymagań technicznych w przetargu na AJT pozostają tajemnicą, ale  wiadomo, że Polskie Siły Powietrzne są zainteresowane nowymi samolotami i  dostawą całego, zintegrowanego systemu szkoleniowego ( także symulatorów i pakietu logistycznego). Pierwsze, nowe odrzutowce klasy AJT mają trafić do armii w 2017 r. MON podkreśla, że najniższa cena nie będzie jedynym kryterium wyboru maszyn, ważne będzie także  spełnienie technicznych wymagań i atrakcyjne wieloletnie  koszty  działania systemu szkoleniowego, traktowanego jako kompleksowe przedsięwzięcie.

Powrót Lockheeda

Jutro producenci odkryją karty,  nie wiadomo jednak, czy MON zdecyduje się ujawnić różnice cenowe między ofertami.

Inspektorat Uzbrojenia MON zapowiada, że  komisja przetargowa  kluczowe elementy oferowanego systemu dokładnie  zweryfikuje  pod kątem spełniania polskich wymagań. Jak dowiedzieliśmy się z innego źródła, procedura przewiduje testy odrzutowca  dopiero  po rozstrzygnięciu konkursu.

Niespodzianką obecnego przetargu jest uczestnictwo w nim    brytyjskiego oddziału amerykański giganta zbrojeniowego Lockheed Martin, który  oferuje polskim siłom powietrznym koreański odrzutowiec szkoleniowy T-50  i system treningu sprawdzony w Wielkiej Brytanii. To nie przypadek. Lockheed, który wcześniej dostarczył Polsce 48 wielozadaniowych maszyn F 16   ściśle współpracował z KAI  przy projektowaniu   koreańskich samolotów . - Wojskowi dostrzegają zalety T- 50. To przede wszystkim podobieństwo  do F 16,  zbieżność systemów elektronicznych, wymagań pilotażowych, odwzorowanie  kabiny – mówi Jerzy Gruszczyński szef miesięcznika  „Lotnictwo".

Najlepsze maszyny na rynku

Polskie oczekiwania związane z  nowymi samolotami szkoleniowymi doskonale znają Brytyjczycy .  BAE Systems już wcześniej oferowało u nas swój z treningowy odrzutowiec  Hawk AJT.

- Nasz samolot i system został wybrany przez 18 armii na świecie w tym sojuszników z NATO. Wyszkoliliśmy już ponad 20 000 pilotów -  zachwala Paul Dawkins – szef kampanii samolotu Hawk AJT na Polskę. Zapowiada ścisłą współpracę z polskim przemysłem, w tym Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 1, które, w razie wygranej Hawka  będą odpowiedzialne za obsługę techniczną w Dęblinie. Zapewniłoby to WZL-1 przychód na poziomie 800 mln złotych w ciągu 30 lat – obiecuje Dawkins.

Włoska grupa Alenia Aermacchi  produkująca odrzutowce M 346 Master zapewnia, że oferuje samoloty  konstrukcyjnie najnowsze w swojej klasie, specjalnie dedykowane do potrzeb szkolenia  sojuszniczych pilotów w europejskim systemie  NATO.

Przed nami decydujące starcie między brytyjskim koncernem BAE Systems oferującym samoloty Hawk AJT, włoską  Alenia Aermacchi (odrzutowiec M 346) i naddźwiękowym T-50, produktem  Korea Aerospace Industries - proponowanym przez Lockheed Martin UK. Walka będzie ostra. MON już na starcie postawiło na utrzymanie w przetargowej grze maksymalnej liczby konkurentów.

Kupujemy treningowy system

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca