Według Instytutu Samar, od stycznia do końca listopada z polskich fabryk wyjechało 542.088 aut osobowych i dostawczych, o 55,6 tys. sztuk mniej niż w tym samym czasie rok temu. W samym listopadzie zakłady Fiata, Opla i Volkswagena wyprodukowały 47.809 pojazdów, co oznacza spadek o 2,2 proc.
W ujęciu sumarycznym wzrost produkcji na przestrzeni roku zanotowała jedna firma - VW Poznań o 5,1 proc. Produkcja firmy Opel Polska spadła o 13,5 proc., a firmy Fiat Auto Poland o 14,6 proc. Liderem produkcji w Polsce pozostaje Fiat: udział tego producenta w rynku wynosi obecnie 51,3 proc., o 3,2 pkt. proc. mniej niż przed rokiem. Na drugiej pozycji plasuje się Volkswagen Poznań z udziałem 29,8 proc. (+4,09 pkt. proc.), a na trzeciej Opel Polska (z udziałem 18,91 proc. (-0,92 pkt. proc.).
Jak podaje Samar powołując się na szacunki analityków branzy, fabryki samochodów w Europie, wliczając Rosję, mają razem zdolności produkcyjne na poziomie 26 milionów samochodów rocznie. Jednak aktualny popyt na ich produkty wynosi około 19 milionów. Nadwyżka produkcji wynosi zatem około 7 milionów pojazdów. Aby wyrównać zdolności produkcyjne z popytem należałoby zamknąć 18 europejskich zakładów.