Spłata zadłużenia PKP jest jednym z głównych zadań PKP SA, czyli spółki-matki kolejowej grupy. - Na początku 2012 r. zadłużenie PKP SA wynosiło około 4,2 mld zł. W tej chwili sięga ono ok. 3,3 mld zł. Spłaciliśmy więc około miliarda złotych i równie konsekwentnie chcemy działać w przyszłości - powiedział Karnowski.

Na ten rok przypada spłata około 1,5 mld zł. Podobnie jak w zeszłym roku, kolejarze chcą pozyskać pieniądze głównie z prywatyzacji i sprzedaży nieruchomości. W zeszłym roku środki na spłatę zadłużenia pochodziły m.in. z prywatyzacji spółki Polskie Koleje Linowe, na której PKP SA zarobiło 215 mln zł, oraz ze sprzedaży części akcji PKP Cargo na warszawskiej giełdzie. W tym roku natomiast PKP SA chce rozpocząć procesy prywatyzacyjne trzech spółek: PKP Energetyka, TK Telekom i PKP Informatyka. Na samej sprzedaży nieruchomości kolejarze chcą zarobić około 400 mln zł. - Niewykluczone też, że część potrzebnych pieniędzy pożyczymy na rynku - powiedział Karnowski.

Szef PKP SA nie wykluczył także refinansowania długoterminowego. - Takie rozwiązanie jest możliwie, choć przy tak niskich stopach procentowych jak obecnie, korzyści z takiego refinansowania nie byłyby jakieś nadzwyczajne - wyjaśnił. Karnowski ocenił, że obecny poziom zadłużenia kolei jest dla PKP bezpieczny. - Instytucje finansowe są zainteresowane tym, by udzielać kredytu nam lub naszym spółkom, jeśli będzie taka potrzeba. Rosną też ratingi, co dowodzi, że wierzyciele oceniają nas dobrze - dodał.

Grupa PKP powstała w 2001 r. z podziału przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe. W skład Grupy wchodzi jedenaście spółek: spółka-matka PKP SA, spółki przewozowe: PKP Cargo, PKP Intercity, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście i PKP LHS, oraz spółki zarządzające infrastrukturą kolejową: PKP Polskie Linie Kolejowe, PKP Energetyka, TK Telekom i PKP Informatyka oraz świadczące inne usługi (KPT-W Natura TOUR, Drukarnia Kolejowa Kraków, CS Szkolenie i Doradztwo). Grupa zatrudnia ponad 80 tys. pracowników. Jest to czwarta co do wielkości kolej europejska.