W ciągu czterech kwartałów 2013 roku polscy piwowarzy sprzedali na rynku krajowym prawie 37 mln hl piwa, co dla branży piwowarskiej oznacza 2,2 proc. spadek w stosunku do rekordowego pod względem sprzedaży roku 2012 – podał w poniedziałek Związek Pracodawców Polskiego Przemysłu Piwowarski - Browary Polskie.
Jednym z głównych czynników wpływających na kształt statystyk sprzedaży piwa za rok 2013 jest wysoka baza osiągnięta w roku poprzedzającym. Osiągnięty wtedy na rynku piwa ponad 5 proc. wzrost popytu (vs. 2011) ukształtował sprzedaż krajową na bardzo wysokim, rekordowym poziomie 37,8 mln hl.
Rok 2013 zakończył się dla branży piwowarskiej natomiast wzrostem w obszarze eksportu. Według danych GUS, eksport piwa zwiększył się w porównaniu do roku poprzedniego o ponad 360 tysięcy hl (16,7 proc.), uzyskując poziom ponad 2,5 mln hl. Wzrost odnotowany został także w przypadku całkowitej produkcji browarów – w 2013 uwarzono 39,6 mln hl piwa, co stanowi 0,7 proc. wzrost względem roku 2012.
Browary spodziewają się, że w 2014 roku po raz kolejny może zwiększyć się udział eksportu w produkcji. Istnieje też szansa na stabilizację sprzedaży. Dobrą zapowiedzią odwrotu od tendencji spadkowej są pierwsze tegoroczne – dodatnie – wyniki sprzedażowe osiągnięte dzięki łagodnej zimie.
- Sprzedaż piwa na obecnym poziomie 37 mln hl pozwala nam mówić o stabilizacji rynku. Niewykluczony jest także niewielki wzrost, który pozwoliłby zakończyć rok 2014 na plusie. Przemawiać za tym może oczekiwana poprawa nastrojów konsumenckich oraz kontynuacja wprowadzania nowości piwnych. Perspektywa wspólnego przeżywania w pubach emocji sportowych w czerwcu i lipcu, związanych z Mundialem w Brazylii, połączona ze sprzyjającą pogodą może wpłynąć na poprawę naszych wyników o około 1 proc. - mówi Danuta Gut, dyrektor biura zarządu ZPPP Browary Polskie.