Krajowe firmy, zgodnie z trendami światowymi, poszukują oszczędności przy równocześnie coraz wyższych wymaganiach co do jakości usług informatycznych. Dlatego cloud computing, czyli po polsku chmura, i outsourcing IT przestały już być terminami obcymi na naszym rynku, a usługi zdalnego (przez internet) udostępniania oprogramowania i infrastruktury informatycznej mają coraz więcej zwolenników.
Jak wynika z badania rynku usług IT w Polsce przygotowanego przez Centrum Outsourcingowe BCC (poznańska grupa specjalizuje się w usługach związanych z systemami SAP i w outsourcingu IT), już ponad połowa firm korzysta z outsourcingu IT.
– Koszty i ryzyko związane z utrzymaniem zespołu przerzucamy w ten sposób na zewnętrznego dostawcę – tłumaczą to autorzy raportu. Zwracają uwagę, że w tym modelu jedynym kosztem dla zleceniodawcy staje się comiesięczna opłata za usługi zależna od zakresu serwisu (w tym warunków SLA).
Kolejna jedna trzecia badanych (ankietą objętych było ponad 200 dużych i średnich przedsiębiorstw działających w Polsce) deklaruje konkretne kroki zmierzające do rozwoju lub zainicjowania tego modelu utrzymania IT w swojej firmie. – Często poza czynnikami finansowymi dużą rolę w procesie decyzyjnym odgrywają czynniki o charakterze strategicznym, wynikające z preferencji lub ograniczeń danej firmy, sektora gospodarki lub innych uwarunkowań – komentują przedstawiciele BCC.
Elastyczne wydatki
Równocześnie aż 46 proc. firm rozważa wykorzystanie technologii cloud computingu. Również w tym przypadku główną przyczyną rosnącego zainteresowania są kwestie finansowe. – W przypadku chmury uzyskujemy elastyczność kosztową, korzystając z zasady: płać za zużycie – twierdzą autorzy raportu.