To także o 11 proc. lepszy wynik niż w lutym. Sprzedaż liczona od stycznia przekroczyła 108 tys. samochodów i jest wyższa od tej z trzech pierwszych miesięcy ubiegłego roku o ponad jedną czwartą.
- Wynik marca jest najlepszym od grudnia 2010 roku – zaznacza Instytut Samar. Ubiegły miesiąc jest także dziesiątym z rzędu, w którym zanotowano wzrost liczby rejestrowanych aut w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Duzy popyt jest efektem dwóch czynników: z jednej strony akcji wyprzedażowej poprzedniego rocznika, z drugiej – kończącym się odliczeniem podatku VAT. Przedsiębiorcy chcący kupić samochodów tańszy o 23 proc. musieli to zrobić przed początkiem kwietnia. Zdaniem ekspertów, teraz rynek czeka schłodzenie: - To będzie normalne zjawisko w takiej sytuacji. Ale spadki sprzedaży nie powinny być duże. Należy się spodziewać, że spora część przedsiębiorstw rozłożyła swoje plany zakupowe na dłuższą perspektywę – powiedział „Rz" szef Samaru, Wojciech Drzewiecki.
Najwięcej samochodów sprzedała w tym roku Skoda. Tylko w marcu zarejestrowała 5278 nowych samochodów osobowych. Od stycznia ponad 14 tys. Najlepiej sprzedawały się: nowa Octavia, Rapid i Superb. Te dwa ostatnie modele notowały rekordowe miesięczne rekordy sprzedaży. – Zrealizowaliśmy nasze cele sprzedażowe – podkreśla Klaudyna Gorzan z działu marketingu Skody w Volkswagen Group Polska. – Przewidujemy, że w kolejnych miesiącach rynek będzie wyglądał podobnie jak w ubiegłym roku – dodaje.
Bardzo dobre wyniki odnotował Volkswagen, który w marcu sprzedał 3660 aut, o połowę więcej niż rok wcześniej. Przeszło 3 tys. samochodów sprzedała w ubiegłym miesiącu Toyota, która w pierwszym kwartale znalazła ponad 9 tys. klientów, o przeszło połowę więcej niż rok temu.
Sprzedaż „kratek" jeszcze bardziej ograniczyła udział klientów indywidualnych w polskim rynku samochodów osobowych. Według Samaru, w marcu odsetek tej grupy stopniał do niecałych 28,4 proc. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili w marcu 25481 aut. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych". Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może charakteryzować się jeszcze większą przewagą nabywców instytucjonalnych.