Reklama
Rozwiń
Reklama

Unia da pieniądze na promocję jabłek i mleka w Chinach i Rosji

Bruksela zaakceptuje dwa kolejne programy promocyjne z Polski – dowiedziała się „Rz”. Prace nad następnymi już trwają.

Publikacja: 03.04.2014 14:15

Oficjalną decyzję, ile wniosków dostanie dofinansowanie, Komisja Europejska (KE) podejmie jutro. Z informacji „Rz" wynika, że znajdą się wśród nich dwa projekty z Polski, czyli wszystkie, które w ostatniej turze wysłała do Brukseli Agencja Rynku Rolnego (ARR).

Polska Izba Mleka oraz Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka będą mogły poinformować o zaletach mleka i produktów mleczarskich w Chinach i Rosji. Wartość ich programu przekroczy 2 mln euro (według aktualnego kursu to ok. 8,4 mln zł).

Natomiast ponad 5 mln euro (niemal 21 mln zł) kosztować będzie promocja jabłek w Rosji i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Program ten przygotowały Stowarzyszenia Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia owocowa" oraz Związek Sadowników RP.

– Produkcja jabłek jest w Polsce coraz większa, dlatego musimy szukać nowych rynków zbytu – mówi „Rz" Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników RP. – Chiny do tej pory głównie eksportowały jabłka. Ale teraz zaczynają konsumować ich coraz więcej u siebie i za jakiś czas zaczną importować duże ilości tych owoców.  Chcemy być jednymi z pierwszych, którzy na tym skorzystają.

Programy zaakceptowane przez KE są przez nią finansowane w 50 proc. Pozostałe 30 proc. wykłada kraj członkowski, a 20 proc. muszą dołożyć producenci.

Reklama
Reklama

Do tej pory Bruksela dała pieniądze na 23 polskie programy. Są warte w sumie 70,5 mln euro, czyli prawie 295 mln zł.

Najbliższy termin złożenia wniosków do ARR misja 15 kwietnia 2014 r. – Spodziewamy się trzech, czterech programów. Tym razem powinny się wśród nich znaleźć wnioski dotyczące promocji w krajach unijnych – zapowiada Piotr Kondraciuk, dyrektor Biura Promocji ARR.

Kolejny wniosek złożą Sadownicy RP. Tym razem chcą promować owoce miękkie, w tym maliny  i borówkę amerykańską, w Szwecji, Finlandii, Czechach, Austrii i Polsce. Całkowita wartość programu przekracza 5 mln euro.

KE pracuje nad nowymi zasadami promocji żywności. Mają wejść w życie w 2016 r.

Oficjalną decyzję, ile wniosków dostanie dofinansowanie, Komisja Europejska (KE) podejmie jutro. Z informacji „Rz" wynika, że znajdą się wśród nich dwa projekty z Polski, czyli wszystkie, które w ostatniej turze wysłała do Brukseli Agencja Rynku Rolnego (ARR).

Polska Izba Mleka oraz Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka będą mogły poinformować o zaletach mleka i produktów mleczarskich w Chinach i Rosji. Wartość ich programu przekroczy 2 mln euro (według aktualnego kursu to ok. 8,4 mln zł).

Reklama
Biznes
Miliardy dla startupów, UE uderza w eksport Chin i walka z korupcją w Kijowie
Biznes
Afera korupcyjna na Ukrainie, tania energia, Pekin puszcza oko do Madrytu
Biznes
Sebastian Kondracki: Bielik AI ma już milion pobrań. I w żadnym wypadku nie jest na sprzedaż
Patronat Rzeczpospolitej
Samodzielność to nowa waluta przyszłości
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Biznes
Pożyczki z SAFE zagrożone, odwet Brukseli na Chinach i zwolnienie z relokacji
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama