Reklama
Rozwiń

Unia da pieniądze na promocję jabłek i mleka w Chinach i Rosji

Bruksela zaakceptuje dwa kolejne programy promocyjne z Polski – dowiedziała się „Rz”. Prace nad następnymi już trwają.

Publikacja: 03.04.2014 14:15

Oficjalną decyzję, ile wniosków dostanie dofinansowanie, Komisja Europejska (KE) podejmie jutro. Z informacji „Rz" wynika, że znajdą się wśród nich dwa projekty z Polski, czyli wszystkie, które w ostatniej turze wysłała do Brukseli Agencja Rynku Rolnego (ARR).

Polska Izba Mleka oraz Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka będą mogły poinformować o zaletach mleka i produktów mleczarskich w Chinach i Rosji. Wartość ich programu przekroczy 2 mln euro (według aktualnego kursu to ok. 8,4 mln zł).

Natomiast ponad 5 mln euro (niemal 21 mln zł) kosztować będzie promocja jabłek w Rosji i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Program ten przygotowały Stowarzyszenia Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia owocowa" oraz Związek Sadowników RP.

– Produkcja jabłek jest w Polsce coraz większa, dlatego musimy szukać nowych rynków zbytu – mówi „Rz" Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników RP. – Chiny do tej pory głównie eksportowały jabłka. Ale teraz zaczynają konsumować ich coraz więcej u siebie i za jakiś czas zaczną importować duże ilości tych owoców.  Chcemy być jednymi z pierwszych, którzy na tym skorzystają.

Programy zaakceptowane przez KE są przez nią finansowane w 50 proc. Pozostałe 30 proc. wykłada kraj członkowski, a 20 proc. muszą dołożyć producenci.

Do tej pory Bruksela dała pieniądze na 23 polskie programy. Są warte w sumie 70,5 mln euro, czyli prawie 295 mln zł.

Najbliższy termin złożenia wniosków do ARR misja 15 kwietnia 2014 r. – Spodziewamy się trzech, czterech programów. Tym razem powinny się wśród nich znaleźć wnioski dotyczące promocji w krajach unijnych – zapowiada Piotr Kondraciuk, dyrektor Biura Promocji ARR.

Kolejny wniosek złożą Sadownicy RP. Tym razem chcą promować owoce miękkie, w tym maliny  i borówkę amerykańską, w Szwecji, Finlandii, Czechach, Austrii i Polsce. Całkowita wartość programu przekracza 5 mln euro.

KE pracuje nad nowymi zasadami promocji żywności. Mają wejść w życie w 2016 r.

Biznes
Linda Yaccarino rezygnuje z funkcji prezesa X po kontrowersjach z chatbotem
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biznes
Rząd nie wyklucza wyłączenia X w Polsce przez skandaliczne wpisy Groka
Biznes
Norwegia wyrzuciła rosyjskich rybaków ze swoich wód. Stanowili zagrożenie
Biznes
Giełdowe spółki wolne od pozwów synów Zygmunta Solorza
Biznes
Polska bezbronna wobec dronów, negocjacje UE-USA, możliwe spadki cen mieszkań