Reklama

W motoryzacji mocno przyspieszają inwestycje

Rośnie liczba nowych inwestycji w branży motoryzacyjnej. Dzięki temu, obok sektora nowoczesnych usług dla biznesu, motoryzacja staje się jednym z kluczowych pracodawców w polskiej gospodarce.

Publikacja: 19.06.2014 17:00

W motoryzacji mocno przyspieszają inwestycje

Foto: Bloomberg

Szacuje się, że przemysł motoryzacyjny przyczynia się do utrzymania przeszło 760 tys. miejsc pracy, a w branżach z nim powiązanych pracuje kolejne 600 tys. osób.

Eksperci szacują, że ok. 10 tys. nowych miejsc pracy powstanie dzięki rozpoczynającej się we Wrześni budowie fabryki Volkswagena. Będą w nich produkowane samochody dostawcze. Sama fabryka zatrudni co najmniej 2,3 tys. osób. - Z doświadczenia wiemy, że strefowe firmy tworzą blisko dwukrotnie więcej miejsc pracy niż widnieje w zezwoleniu – podkreśla Barbara Kaśnikowska, prezes Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Według specjalistów, każde miejsce pracy stworzone w motoryzacji generuje dodatkowe 4 do 5 miejsc w dziedzinach z nią powiązanych. Nowe miejsca pracy w tym sektorze powstaną m.in. w województwie śląskim, a także dolnośląskim.

Ostatnie kilkanaście miesięcy przyniosło rozpoczęcie wielu nowych projektów lub finalizację już realizowanych. Program inwestycyjny wart 335 mln zł rozpoczyna Nexteer Automotive Poland. W Tychach wybuduje nową fabrykę elektrycznych układów kierowniczych (EPS – Electric Power Steering). Zakład stanie obok fabryki Nexteer funkcjonującej od 1997 roku. Budowa  ma rozpocząć się jeszcze w tym roku, a zakończyć na przełomie lat 2015 i 2016.

Inny wielki koncern – Grupa Valeo rozpoczęła budowę w Czechowicach-Dziedzicach nowej hali produkcyjnej z centrum laboratoryjno-badawczym i zapleczem biurowo-socjalnym za blisko 115 mln zł. Z kolei w styczniu pełne moce produkcyjne osiągnęła w Wałbrzychu nowa fabryka koncernu Ronal będącego globalnym producentem felg aluminiowych, a kilkanaście dni temu zakończyła się budowa nowej linii produkcyjnej w należącej do Volkswagena fabryce silników w Polkowicach. W produkcję silników zainwestowała także Toyota: dodatkowe 123 mln zł wyłożyła Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP), która w Wałbrzychu rozpoczyna produkcję zmodernizowanego silnika do nowego modelu Aygo. Do końca października zakład zatrudni 380 nowych pracowników. W ramach projektu w zakładach TMMP zmodyfikowanych zostało wiele linii na hali silników, kuźni i odlewni. - To był ważny test naszej samodzielności. Razem z Działem Inżynieryjnym Toyota Motor Europe, oraz z minimalnym wsparciem ze strony centrali w Japonii, pracownicy Toyoty w Wałbrzychu zaprojektowali i przygotowali cały proces produkcyjny od momentu planowania aż do uruchomienia inwestycji – powiedział podczas uruchomienia w ubiegłym tygodniu nowego projektu prezes TMMP, Carl Klemm.

Z kolei w maju koreański koncern Mando oficjalnie uruchomił w Wałbrzychu wartą 80 mln zł fabrykę amortyzatorów. Do końca przyszłego roku zatrudnienie ma wzrosnąć z obecnych 270 do 450 pracowników. To o połowę więcej niż Koreańczycy deklarowali wcześniej.

Reklama
Reklama

Inwestycje rozwija także sektor oponiarski. Michelin zdecydował się zainwestować ok. 100 mln euro w rozbudowę fabryki opon rolniczych w Olsztynie, gdzie do 2018 roku powstaną nowe hale i linie technologiczne, na których m.in. zostanie zautomatyzowana wulkanizacja oraz kontrola jakości. Same opony będą produktem innowacyjnym: nie spowodują zniszczenia gruntu ornego, a zarazem przyczynią się do redukcji zużycia paliwa. Rozbudowa linii opon rolniczych to nie tylko modernizacja, ale także podniesienie jakości i nowe możliwości zatrudnienia – twierdzi prezes Michelin Polska, John Young.  Obecnie olsztyńska fabryka Michelin, gdzie koncern zainwestował do tej pory ok. 500 mln euro w produkcję praktycznie wszystkich rodzajów opon, zatrudnia ponad 4 tys. osób i jest największym pracodawcą na Warmii i Mazurach.

Jak wylicza Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, w Polsce działa przeszło 900 producentów części i komponentów. Jedna trzecia to firmy z zagranicznym kapitałem. Zdaniem międzynarodowej firmy doradczej Frost & Sullivan, Polska wciąż pozostaje dla inwestorów z branży motoryzacyjnej najbardziej atrakcyjnym rynkiem w Europie Środkowo-Wschodniej. Z jej rankingu 10 najszybciej rozwijających się dostawców autokomponentów wynika, że 8 takich firm jest już obecnych w Polsce (BorgWarner, Denso, Bosch, Magna, Delphi, Autoliv, TRW, Tenneco). Mają one także swoje fabryki w innych krajach regionu Europy Środkowo-Wschodniej.

Motoryzacja jest także w czołówce nowych projektów, które finalizowane są na etapie umów. Według firmy doradczej Deloitte, Polska jeszcze przez najbliższych 5-10 lat ma być atrakcyjnym krajem dla lokowania nowych inwestycji w branży motoryzacyjnej. Jednym z najważniejszych czynników sprzyjających napływowi nowych projektów będzie dostępność wykwalifikowanych pracowników oraz wysokiej klasy menedżerów – wynika z badania, jakie Deloitte przeprowadziła w sektorze w ubiegłym roku.

Szacuje się, że przemysł motoryzacyjny przyczynia się do utrzymania przeszło 760 tys. miejsc pracy, a w branżach z nim powiązanych pracuje kolejne 600 tys. osób.

Eksperci szacują, że ok. 10 tys. nowych miejsc pracy powstanie dzięki rozpoczynającej się we Wrześni budowie fabryki Volkswagena. Będą w nich produkowane samochody dostawcze. Sama fabryka zatrudni co najmniej 2,3 tys. osób. - Z doświadczenia wiemy, że strefowe firmy tworzą blisko dwukrotnie więcej miejsc pracy niż widnieje w zezwoleniu – podkreśla Barbara Kaśnikowska, prezes Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Według specjalistów, każde miejsce pracy stworzone w motoryzacji generuje dodatkowe 4 do 5 miejsc w dziedzinach z nią powiązanych. Nowe miejsca pracy w tym sektorze powstaną m.in. w województwie śląskim, a także dolnośląskim.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Biznes
Microsoft wycofuje chińskich inżynierów z obsługi Pentagonu
Biznes
Putin zamyka Rosjan w Rosji. Wracają czasy komunistycznej izolacji
Biznes
Największy kawałek Czerwonej Planety sprzedany. Tajemniczy nabywca
Biznes
Traktat Niemcy–Wielka Brytania, ofensywa drogowa, rosyjskie banki na krawędzi
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Biznes
Jacek Oko: ważne było rozmawiać i utrzymać kierunek regulacji
Reklama
Reklama