Szacuje się, że przemysł motoryzacyjny przyczynia się do utrzymania przeszło 760 tys. miejsc pracy, a w branżach z nim powiązanych pracuje kolejne 600 tys. osób.
Eksperci szacują, że ok. 10 tys. nowych miejsc pracy powstanie dzięki rozpoczynającej się we Wrześni budowie fabryki Volkswagena. Będą w nich produkowane samochody dostawcze. Sama fabryka zatrudni co najmniej 2,3 tys. osób. - Z doświadczenia wiemy, że strefowe firmy tworzą blisko dwukrotnie więcej miejsc pracy niż widnieje w zezwoleniu – podkreśla Barbara Kaśnikowska, prezes Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Według specjalistów, każde miejsce pracy stworzone w motoryzacji generuje dodatkowe 4 do 5 miejsc w dziedzinach z nią powiązanych. Nowe miejsca pracy w tym sektorze powstaną m.in. w województwie śląskim, a także dolnośląskim.
Ostatnie kilkanaście miesięcy przyniosło rozpoczęcie wielu nowych projektów lub finalizację już realizowanych. Program inwestycyjny wart 335 mln zł rozpoczyna Nexteer Automotive Poland. W Tychach wybuduje nową fabrykę elektrycznych układów kierowniczych (EPS – Electric Power Steering). Zakład stanie obok fabryki Nexteer funkcjonującej od 1997 roku. Budowa ma rozpocząć się jeszcze w tym roku, a zakończyć na przełomie lat 2015 i 2016.
Inny wielki koncern – Grupa Valeo rozpoczęła budowę w Czechowicach-Dziedzicach nowej hali produkcyjnej z centrum laboratoryjno-badawczym i zapleczem biurowo-socjalnym za blisko 115 mln zł. Z kolei w styczniu pełne moce produkcyjne osiągnęła w Wałbrzychu nowa fabryka koncernu Ronal będącego globalnym producentem felg aluminiowych, a kilkanaście dni temu zakończyła się budowa nowej linii produkcyjnej w należącej do Volkswagena fabryce silników w Polkowicach. W produkcję silników zainwestowała także Toyota: dodatkowe 123 mln zł wyłożyła Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP), która w Wałbrzychu rozpoczyna produkcję zmodernizowanego silnika do nowego modelu Aygo. Do końca października zakład zatrudni 380 nowych pracowników. W ramach projektu w zakładach TMMP zmodyfikowanych zostało wiele linii na hali silników, kuźni i odlewni. - To był ważny test naszej samodzielności. Razem z Działem Inżynieryjnym Toyota Motor Europe, oraz z minimalnym wsparciem ze strony centrali w Japonii, pracownicy Toyoty w Wałbrzychu zaprojektowali i przygotowali cały proces produkcyjny od momentu planowania aż do uruchomienia inwestycji – powiedział podczas uruchomienia w ubiegłym tygodniu nowego projektu prezes TMMP, Carl Klemm.
Z kolei w maju koreański koncern Mando oficjalnie uruchomił w Wałbrzychu wartą 80 mln zł fabrykę amortyzatorów. Do końca przyszłego roku zatrudnienie ma wzrosnąć z obecnych 270 do 450 pracowników. To o połowę więcej niż Koreańczycy deklarowali wcześniej.