Części do aut w cenie

Eksport do Niemiec – największego partnera polskich firm – zwiększył się w I kwartale o 12 proc. Na koniec roku wartość całej sprzedaży zagranicznej może sięgnąć 19–19,5 mld euro.

Publikacja: 26.06.2014 05:00

Części do aut w cenie

Foto: Fotorzepa, Grzegorz Hawalej Grzegorz Hawalej

 

Z branży motoryzacyjnej nadchodzą dobre informacje – eksport sektora przyspiesza i tak już niezłe tempo. Jak podaje firma analityczna AutomotiveSuppliers.pl, w marcu (ostatni miesiąc podsumowany przez Eurostat) zagraniczna sprzedaż sektora wyniosła 1,69 mld euro. To najwyższa wartość eksportu motoryzacji od blisko trzech lat.

Eksport samych tylko części i komponentów przekroczył 702 mln euro, co jest najlepszym rezultatem w historii. Także cały kwartał jest bardzo zadowalający: 4,66 mld euro oznacza dynamikę wzrostu na poziomie 4,7 proc. W rezultacie w górę skorygowana została przewidywana wartość eksportu za cały 2014 rok – może ona sięgnąć 19,4 mld euro.

Rośnie unijny popyt

Polska motoryzacja otrzymuje coraz więcej zamówień z krajów Unii Europejskiej, które są dla niej najważniejszymi odbiorcami. W marcu jedynie na dwóch z pierwszej dziesiątki unijnych rynków nie odnotowano zwiększonej sprzedaży. Eksport do Niemiec – największego partnera polskich firm motoryzacyjnych – zwiększył się o blisko 12 proc., do prawie 532 mln euro. Do Włoch wzrósł o 16,5 proc. (174,4 mln euro), do Czech o 54,1 proc. (122,7), do Francji o 1,4 proc. (96,5). Gorzej było w Wielkiej Brytanii, skąd zamówienia stopniały o 3,3 proc. (do 130,3 mln euro). W marcu na trzy główne grupy: części i akcesoria, samochody osobowe i towarowo-osobowe oraz silniki wysokoprężne, przypadło 80,08 proc. całego eksportu branży, o 1,38 proc. więcej niż przed rokiem.

Eksport ciągną w górę części i akcesoria. W marcu wartość tego segmentu była o 13,4 proc. wyższa niż rok wcześniej. To nie tylko najlepszy wynik w całym pierwszym kwartale, ale także najwyższa wartość od drugiego półrocza 2008 roku, kiedy to firma AutomotiveSuppliers.pl zaczęła publikować wyniki eksportu. Na rynki unijne trafiło ponad 90 proc. produkcji eksportowej, eksport poza Unię Europejską zmalał, i to mocno: o prawie jedną czwartą.

1,69 mld euro wyniosła wartość eksportu polskiej motoryzacji w marcu 2014 roku

Marzec okazał się słaby dla eksportu samochodów. Jego wartość obniżyła się do niecałych 450 mln euro – o 3,6 proc. w porównaniu z tym miesiącem rok wcześniej. Spadł popyt z Wielkiej Brytanii, na tym samym poziomie utrzymał się w przypadku Niemiec, zwiększył się w przypadku Włoch oraz Hiszpanii.

W marcu do ponad 206 mln euro (o 15 proc.) zwiększył się eksport silników wysokoprężnych, trzeciej pod względem ważności eksportowej grupy produktów.

Dobry cały kwartał

Równie dobrze jak marzec prezentuje się cały I kwartał – sprzedaż za granicę była większa od tej sprzed roku o prawie 209 mln euro. Pomiędzy styczniem a końcem marca wzrost eksportu nastąpił na ośmiu z dziesięciu głównych rynków, najwięcej (o połowę – do 347 mln euro) w przypadku Czech. Największym odbiorcą niezmiennie pozostają Niemcy (31,17 proc. całości eksportu, dynamika 106,78 proc.). Drugim rynkiem zbytu była Wlk. Brytania (udział 9,42 proc., dynamika 98,85 proc.), a trzecim Włochy (udział 9,24 proc., dynamika 108,66 proc.).

Wartość eksportu części i akcesoriów wyniosła 1,98 mld euro, samochodów osobowych i dostawczych – 1,28 mld euro, silników wysokoprężnych – 579,4 mln euro.

– Oczekujemy, że jeszcze w tym roku zostaną ustanowione nowe rekordy w eksporcie części i akcesoriów. Wielu działających w Polsce dostawców rozszerza swoją działalność produkcyjną, otwierane są nowe fabryki – twierdzi Rafał Orłowski z AutomotiveSuppliers.pl.

Przykładem firma Kirchhoff Polska, produkująca metalowe elementy dla przemysłu samochodowego, głównie dla koncernów General Motors oraz Ford. Od początku swojej działalności firma zainwestowała w Polsce przeszło 156 mln euro. Jeszcze w tym roku ma zrealizować kolejne inwestycje o łącznej wartości ok. 70 mln zł.

W Mielcu hala produkcyjna zostanie powiększona o 1,2 tys. mkw. – stanie tam nowoczesna prasa. W innym obiekcie pojawią się m.in. kolejne stacje spawalnicze i zgrzewalnicze. Podobne inwestycje będą w Gliwicach.

– Tylko w ub. roku zakład w Mielcu zrealizował sprzedaż o wartości blisko 130 mln euro. Chcemy utrzymać tendencję wzrostową, stąd kolejne działania zmierzające do rozszerzenia produkcji i utworzenia nowych miejsc pracy – mówi prezes Kirchhoff Polska Janusz Soboń.

Będą zatrudniać

Według badań firmy Exact Systems kontrolującej jakość części motoryzacyjnych 48 proc. firm z sektora samochodowego spodziewa się, że produkcja w ich zakładach w najbliższych trzech miesiącach wzrośnie. Blisko 38 przepytywanych menedżerów stwierdziło, że w swoich firmach planują zwiększenie liczby miejsc pracy.

Ożywienie w branży potwierdzają obserwacje Antal Engineering & Operations. Szczególnie poszukiwani są: inżynierowie ds. badań i rozwoju, inżynierowie konstruktorzy oraz inżynierowie jakości.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.wozniak@rp.pl

Z branży motoryzacyjnej nadchodzą dobre informacje – eksport sektora przyspiesza i tak już niezłe tempo. Jak podaje firma analityczna AutomotiveSuppliers.pl, w marcu (ostatni miesiąc podsumowany przez Eurostat) zagraniczna sprzedaż sektora wyniosła 1,69 mld euro. To najwyższa wartość eksportu motoryzacji od blisko trzech lat.

Eksport samych tylko części i komponentów przekroczył 702 mln euro, co jest najlepszym rezultatem w historii. Także cały kwartał jest bardzo zadowalający: 4,66 mld euro oznacza dynamikę wzrostu na poziomie 4,7 proc. W rezultacie w górę skorygowana została przewidywana wartość eksportu za cały 2014 rok – może ona sięgnąć 19,4 mld euro.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne