Inicjatywa jest częścią projektu Unii Europejskiej o nazwie ZeEUS, realizowanego w sześciu państwach członkowskich. Osiem elektrycznych autobusów hybrydowych Volvo zostanie włączonych do obsługi transportu miejskiego na początku jesieni. Zastosowana w pojazdach technologia zapewni zmniejszenie zużycia energii, niższą emisję spalin oraz ograniczenie hałasu. Za współfinansowanym przez UE projektem demonstracyjnym stoją Volvo Buses, SL (Sztokholmski Transport Miejski) oraz dostawca usług energetycznych spółka Vattenfall.
Głównym celem projektu ZeEUS jest przeprowadzenie testów i zweryfikowanie, na ile autobusy z napędem elektrycznym mogą się przyczynić w mieście do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza, szkodliwego wpływu na klimat oraz ograniczenia poziomu hałasu. Projekt ZeEUS będzie prowadzony nie tylko w Sztokholmie, ale także w siedmiu innych miastach europejskich, między innymi w Londynie, Barcelonie i Bonn.
Elektryczne autobusy hybrydowe wyposażono w silnik z napędem elektrycznym oraz akumulator umożliwiający szybkie jego naładowanie na początku lub na końcu trasy. Ładowanie trwa około sześciu minut. Na w pełni naładowanej baterii autobusy mogą pokonać siedem z około ośmiu kilometrów trasy, jadąc cicho i nie emitując spalin. W porównaniu do wyposażonych w silniki diesla autobusów tradycyjnych, elektryczne hybrydy zużywają o 75 procent mniej paliwa, a co za tym idzie, charakteryzują się zbliżonym do tej wartości ograniczeniem emisji dwutlenku węgla. Szkodliwy wpływ na klimat ograniczono do minimum, ponieważ autobusy wykorzystują paliwo typu „biodiesel". Uwzględniając zużycie energii elektrycznej, całkowita oszczędność energii wynosi około 60 procent.
- Transport publiczny wykorzystujący elektryczne autobusy hybrydowe to efektywny sposób na ograniczenie wielu problemów związanych z ochroną środowiska, z którymi boryka się każde duże miasto – twierdzi Hakan Agnevall, Prezes Volvo Buses. Jak zaznaczył, elektryczne autobusy hybrydowe i autobusy wyposażone wyłącznie w napęd elektryczny to przyszłość miejskiego transportu publicznego.