ZTE – chiński producent m.in. smartfonów, modemów i routerów – ma niespodziewanie dobre wyniki sprzedaży w naszym kraju. Popyt na urządzenia wciąż mało popularnej w Europie marki dynamicznie rośnie.
Polska liderem
W ubiegłym roku kupiliśmy o 63 proc. więcej smartfonów ZTE niż w roku 2012. Zainteresowanie modemami i routerami skoczyło zaś o 62 proc. Jak podkreśla Karolina Dzienia z centrali ZTE w Polsce, w kategorii urządzeń zapewniających dostęp do internetu w technologii 3G sprzedaż zwiększyła się o 74 proc. Z kolei przyrost w kategorii urządzeń obsługujących najnowszą technologię LTE wyniósł 34 proc. – Nasza pozycja jest szczególnie mocna w segmencie modemów USB i routerów działających w sieciach HSPA+ i LTE – tłumaczy Dzienia. Zaznacza, że Polska wyrosła na największy rynek dystrybucji sprzętu ZTE na całym kontynencie.
– Prognozy wskazują, że w tym roku sprzeda się w Polsce około 20 proc. smartfonów więcej niż w 2013 roku. Chcemy wyprzedzić rynek i osiągnąć wynik lepszy o 1/4. Planujemy rozszerzenie oferty pozaoperatorskiej poprzez współpracę z sieciami marketów elektronicznych i dystrybutorami – informują w ZTE.
Internet mobilny wypiera stacjonarny
Na rynku toczy się zażarta walka producentów. Chińskie marki zdobywają w nim coraz większe udziały. O ile na polskim rynku smartfonów, zdominowanym przez globalnych graczy, jak Samsung czy Apple, oraz rodzimych producentów (np. Modecom, myPhone), Chińczycy dopiero raczkują, o tyle w przypadku segmentu modemów i routerów producenci z Państwa Środka już stali się główną siłą. Z danych Ceneo.pl, przygotowanych dla „Rz", wynika, że w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych urządzeń tego typu liderami są chińskie marki. – Polski rynek modemów i routerów został zdominowany przez dwóch producentów: Huawei i Tp-Link. Stawkę najpopularniejszych modemów uzupełnia firma ZTE, która, choć nie jest bardzo popularna wśród kupujących, to dzięki umowom z operatorami komórkowymi odgrywa dużą rolę na naszym rynku – wyjaśnia Joanna Bilińska z Ceneo.pl.
Z analiz serwisu internetowego wynika, że w ciągu ostatnich kilku lat zmieniły się preferencje klientów kupujących urządzenia służące do łączności z internetem. – Do niedawna najbardziej interesowały nas routery, jednak wraz ze wzrostem liczby użytkowników mobilnego internetu zwiększyło się zainteresowanie modemami mobilnymi – podaje Joanna Bilińska.