Reklama

Drogie auta sprzedają się lepiej

Wzrost sprzedaży samochodów marek premium jest dwukrotnie większy niż popularnych.

Publikacja: 12.08.2014 05:40

Mercedes Klasy S może kosztować nawet 1 mln zł

Mercedes Klasy S może kosztować nawet 1 mln zł

Foto: materiały prasowe

W rezultacie dochodzi do sytuacji paradoksalnych: w rankingu najchętniej kupowanych w tym roku samochodów BMW przegoniło Fiata. Bawarska marka sprzedała od stycznia w Polsce prawie 4,8 tys. aut, o blisko 40 proc. więcej niż w podobnym czasie przed rokiem. A we wzroście popytu duży udział ma duża terenówka X5, na którą trzeba wydać co najmniej ćwierć miliona złotych.

O jedną trzecią podskoczyła sprzedaż Audi, o jedną piątą poprawiło wynik Volvo. Dwuipółkrotnie poszybowała w górę sprzedaż prestiżowego modelu Toyoty Lexusa.

Rekord klasy S

Z ruchu w salonach może cieszyć się Mercedes. W pierwszych siedmiu miesiącach roku świetnie sprzedawała się luksusowa limuzyna marki klasa S. Od stycznia do końca lipca polscy klienci kupili 315 tych samochodów. – To rekordowy wynik w historii modelu na naszym rynku – informuje Paweł Drobik z Mercedes-Benz Polska. Co ciekawe, co 12. sprzedany egzemplarz to wersja S 63 AMG, z najmocniejszym silnikiem, kosztująca ok. 700 tys. zł.

Według Instytutu Samar w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy roku sprzedaż marek premium podskoczyła w porównaniu z rokiem ubiegłym o przeszło 32 proc. W tym samym czasie marki popularne poprawiły ubiegłoroczny wynik nieco o ponad 15 proc. Ale ostatni miesiąc przyniósł jeszcze większą różnicę. W lipcu sprzedaż marek popularnych zwiększyła się w stosunku rocznym zaledwie o 4 proc., podczas gdy popyt na luksusowe skoczył w górę o prawie 15 proc. – W całym rynku marki premium mają już prawie 10-procentowy udział – podkreśla Samar.

Luksus z czujnikiem

Na tej wzbierającej fali mogą popłynąć także producenci nie kojarzeni z luksusem, którzy chcieliby w tym segmencie zaistnieć. Próbę podejmuje Hyundai, który wprowadza na polski rynek nowy model Genesis – luksusową limuzynę mającą konkurować z podobnej klasy samochodami niemieckimi. Auto jest dostępne tylko w jednej, najbogatszej wersji: z silnikiem benzynowym 3.8 V6 o mocy 315 KM, z napędem na cztery koła. – Ten samochód klasy premium, który wyposażono w rozwiązania oparte na najnowszych technologiach, ma być w Europie przede wszystkim demonstracją możliwości inżynierskich i technicznych Hyundaia – tłumaczy Seung Sik Nam, prezes Hyundai Motor Poland. Niektóre z rozwiązań są pionierskie, jak zamontowany w kabinie kierowcy czujnik dwutlenku węgla. Ale luksus kosztuje: za Genesisa trzeba zapłacić 299 tys. zł.

Reklama
Reklama

Wzrost popytu na luksus widać także w markach sportowych. Od stycznia sprzedano w Polsce 22 maserati. W górę poszybowały wyniki Porsche, gdzie ubiegłoroczna sprzedaż zwiększyła się o prawie trzy czwarte, do 465 samochodów. Powodzeniem cieszy się zwłaszcza nowa terenówka klasy średniej – Macan. Tegoroczna pula tych samochodów na cały polski rynek to 170 sztuk. – Wszystkie zostały już zamówione – mówił jeszcze w kwietniu Marek Sworowski, koordynator ds. PR w Porsche Polska.

Polski popyt na drogie auta nie jest jednak zaskoczeniem: takie samochody sprzedają się bardzo dobrze na całym świecie. – Po raz pierwszy sprzedaliśmy ponad milion samochodów w zaledwie siedem miesięcy – komentował wyniki Luca de Meo, członek zarządu Audi AG ds. sprzedaży. BMW sprzedało milion aut już po sześciu miesiącach, natomiast Mercedes tegoroczne pierwsze półrocze uznał za najlepsze w historii firmy, a ubiegły miesiąc – najlepszym lipcem.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

a.wozniak@rp.pl

W rezultacie dochodzi do sytuacji paradoksalnych: w rankingu najchętniej kupowanych w tym roku samochodów BMW przegoniło Fiata. Bawarska marka sprzedała od stycznia w Polsce prawie 4,8 tys. aut, o blisko 40 proc. więcej niż w podobnym czasie przed rokiem. A we wzroście popytu duży udział ma duża terenówka X5, na którą trzeba wydać co najmniej ćwierć miliona złotych.

O jedną trzecią podskoczyła sprzedaż Audi, o jedną piątą poprawiło wynik Volvo. Dwuipółkrotnie poszybowała w górę sprzedaż prestiżowego modelu Toyoty Lexusa.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Biznes
Joanna Makowiecka-Gatza: Geopolityka odciska dziś piętno na działalności biznesowej
Biznes
Prokuratura sprawdzi czy dzieci oszukały Zygmunta Solorza
Biznes
Ambitne kosmiczne plany Rosji. Chce dogonić Elona Muska
Biznes
Rosyjskie wakacje na okupowanych terenach Ukrainy. Kurorty, meduzy i propaganda
Reklama
Reklama