Reklama
Rozwiń
Reklama

Drogie auta sprzedają się lepiej

Wzrost sprzedaży samochodów marek premium jest dwukrotnie większy niż popularnych.

Publikacja: 12.08.2014 05:40

Mercedes Klasy S może kosztować nawet 1 mln zł

Mercedes Klasy S może kosztować nawet 1 mln zł

Foto: materiały prasowe

W rezultacie dochodzi do sytuacji paradoksalnych: w rankingu najchętniej kupowanych w tym roku samochodów BMW przegoniło Fiata. Bawarska marka sprzedała od stycznia w Polsce prawie 4,8 tys. aut, o blisko 40 proc. więcej niż w podobnym czasie przed rokiem. A we wzroście popytu duży udział ma duża terenówka X5, na którą trzeba wydać co najmniej ćwierć miliona złotych.

O jedną trzecią podskoczyła sprzedaż Audi, o jedną piątą poprawiło wynik Volvo. Dwuipółkrotnie poszybowała w górę sprzedaż prestiżowego modelu Toyoty Lexusa.

Rekord klasy S

Z ruchu w salonach może cieszyć się Mercedes. W pierwszych siedmiu miesiącach roku świetnie sprzedawała się luksusowa limuzyna marki klasa S. Od stycznia do końca lipca polscy klienci kupili 315 tych samochodów. – To rekordowy wynik w historii modelu na naszym rynku – informuje Paweł Drobik z Mercedes-Benz Polska. Co ciekawe, co 12. sprzedany egzemplarz to wersja S 63 AMG, z najmocniejszym silnikiem, kosztująca ok. 700 tys. zł.

Według Instytutu Samar w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy roku sprzedaż marek premium podskoczyła w porównaniu z rokiem ubiegłym o przeszło 32 proc. W tym samym czasie marki popularne poprawiły ubiegłoroczny wynik nieco o ponad 15 proc. Ale ostatni miesiąc przyniósł jeszcze większą różnicę. W lipcu sprzedaż marek popularnych zwiększyła się w stosunku rocznym zaledwie o 4 proc., podczas gdy popyt na luksusowe skoczył w górę o prawie 15 proc. – W całym rynku marki premium mają już prawie 10-procentowy udział – podkreśla Samar.

Luksus z czujnikiem

Na tej wzbierającej fali mogą popłynąć także producenci nie kojarzeni z luksusem, którzy chcieliby w tym segmencie zaistnieć. Próbę podejmuje Hyundai, który wprowadza na polski rynek nowy model Genesis – luksusową limuzynę mającą konkurować z podobnej klasy samochodami niemieckimi. Auto jest dostępne tylko w jednej, najbogatszej wersji: z silnikiem benzynowym 3.8 V6 o mocy 315 KM, z napędem na cztery koła. – Ten samochód klasy premium, który wyposażono w rozwiązania oparte na najnowszych technologiach, ma być w Europie przede wszystkim demonstracją możliwości inżynierskich i technicznych Hyundaia – tłumaczy Seung Sik Nam, prezes Hyundai Motor Poland. Niektóre z rozwiązań są pionierskie, jak zamontowany w kabinie kierowcy czujnik dwutlenku węgla. Ale luksus kosztuje: za Genesisa trzeba zapłacić 299 tys. zł.

Reklama
Reklama

Wzrost popytu na luksus widać także w markach sportowych. Od stycznia sprzedano w Polsce 22 maserati. W górę poszybowały wyniki Porsche, gdzie ubiegłoroczna sprzedaż zwiększyła się o prawie trzy czwarte, do 465 samochodów. Powodzeniem cieszy się zwłaszcza nowa terenówka klasy średniej – Macan. Tegoroczna pula tych samochodów na cały polski rynek to 170 sztuk. – Wszystkie zostały już zamówione – mówił jeszcze w kwietniu Marek Sworowski, koordynator ds. PR w Porsche Polska.

Polski popyt na drogie auta nie jest jednak zaskoczeniem: takie samochody sprzedają się bardzo dobrze na całym świecie. – Po raz pierwszy sprzedaliśmy ponad milion samochodów w zaledwie siedem miesięcy – komentował wyniki Luca de Meo, członek zarządu Audi AG ds. sprzedaży. BMW sprzedało milion aut już po sześciu miesiącach, natomiast Mercedes tegoroczne pierwsze półrocze uznał za najlepsze w historii firmy, a ubiegły miesiąc – najlepszym lipcem.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

a.wozniak@rp.pl

W rezultacie dochodzi do sytuacji paradoksalnych: w rankingu najchętniej kupowanych w tym roku samochodów BMW przegoniło Fiata. Bawarska marka sprzedała od stycznia w Polsce prawie 4,8 tys. aut, o blisko 40 proc. więcej niż w podobnym czasie przed rokiem. A we wzroście popytu duży udział ma duża terenówka X5, na którą trzeba wydać co najmniej ćwierć miliona złotych.

O jedną trzecią podskoczyła sprzedaż Audi, o jedną piątą poprawiło wynik Volvo. Dwuipółkrotnie poszybowała w górę sprzedaż prestiżowego modelu Toyoty Lexusa.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Biznes
Miliardy dla startupów, UE uderza w eksport Chin i walka z korupcją w Kijowie
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Biznes
Afera korupcyjna na Ukrainie, tania energia, Pekin puszcza oko do Madrytu
Biznes
Sebastian Kondracki: Bielik AI ma już milion pobrań. I w żadnym wypadku nie jest na sprzedaż
Patronat Rzeczpospolitej
Samodzielność to nowa waluta przyszłości
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Biznes
Pożyczki z SAFE zagrożone, odwet Brukseli na Chinach i zwolnienie z relokacji
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama