Drogie auta sprzedają się lepiej

Wzrost sprzedaży samochodów marek premium jest dwukrotnie większy niż popularnych.

Publikacja: 12.08.2014 05:40

Mercedes Klasy S może kosztować nawet 1 mln zł

Mercedes Klasy S może kosztować nawet 1 mln zł

Foto: materiały prasowe

W rezultacie dochodzi do sytuacji paradoksalnych: w rankingu najchętniej kupowanych w tym roku samochodów BMW przegoniło Fiata. Bawarska marka sprzedała od stycznia w Polsce prawie 4,8 tys. aut, o blisko 40 proc. więcej niż w podobnym czasie przed rokiem. A we wzroście popytu duży udział ma duża terenówka X5, na którą trzeba wydać co najmniej ćwierć miliona złotych.

O jedną trzecią podskoczyła sprzedaż Audi, o jedną piątą poprawiło wynik Volvo. Dwuipółkrotnie poszybowała w górę sprzedaż prestiżowego modelu Toyoty Lexusa.

Rekord klasy S

Z ruchu w salonach może cieszyć się Mercedes. W pierwszych siedmiu miesiącach roku świetnie sprzedawała się luksusowa limuzyna marki klasa S. Od stycznia do końca lipca polscy klienci kupili 315 tych samochodów. – To rekordowy wynik w historii modelu na naszym rynku – informuje Paweł Drobik z Mercedes-Benz Polska. Co ciekawe, co 12. sprzedany egzemplarz to wersja S 63 AMG, z najmocniejszym silnikiem, kosztująca ok. 700 tys. zł.

Według Instytutu Samar w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy roku sprzedaż marek premium podskoczyła w porównaniu z rokiem ubiegłym o przeszło 32 proc. W tym samym czasie marki popularne poprawiły ubiegłoroczny wynik nieco o ponad 15 proc. Ale ostatni miesiąc przyniósł jeszcze większą różnicę. W lipcu sprzedaż marek popularnych zwiększyła się w stosunku rocznym zaledwie o 4 proc., podczas gdy popyt na luksusowe skoczył w górę o prawie 15 proc. – W całym rynku marki premium mają już prawie 10-procentowy udział – podkreśla Samar.

Luksus z czujnikiem

Na tej wzbierającej fali mogą popłynąć także producenci nie kojarzeni z luksusem, którzy chcieliby w tym segmencie zaistnieć. Próbę podejmuje Hyundai, który wprowadza na polski rynek nowy model Genesis – luksusową limuzynę mającą konkurować z podobnej klasy samochodami niemieckimi. Auto jest dostępne tylko w jednej, najbogatszej wersji: z silnikiem benzynowym 3.8 V6 o mocy 315 KM, z napędem na cztery koła. – Ten samochód klasy premium, który wyposażono w rozwiązania oparte na najnowszych technologiach, ma być w Europie przede wszystkim demonstracją możliwości inżynierskich i technicznych Hyundaia – tłumaczy Seung Sik Nam, prezes Hyundai Motor Poland. Niektóre z rozwiązań są pionierskie, jak zamontowany w kabinie kierowcy czujnik dwutlenku węgla. Ale luksus kosztuje: za Genesisa trzeba zapłacić 299 tys. zł.

Wzrost popytu na luksus widać także w markach sportowych. Od stycznia sprzedano w Polsce 22 maserati. W górę poszybowały wyniki Porsche, gdzie ubiegłoroczna sprzedaż zwiększyła się o prawie trzy czwarte, do 465 samochodów. Powodzeniem cieszy się zwłaszcza nowa terenówka klasy średniej – Macan. Tegoroczna pula tych samochodów na cały polski rynek to 170 sztuk. – Wszystkie zostały już zamówione – mówił jeszcze w kwietniu Marek Sworowski, koordynator ds. PR w Porsche Polska.

Polski popyt na drogie auta nie jest jednak zaskoczeniem: takie samochody sprzedają się bardzo dobrze na całym świecie. – Po raz pierwszy sprzedaliśmy ponad milion samochodów w zaledwie siedem miesięcy – komentował wyniki Luca de Meo, członek zarządu Audi AG ds. sprzedaży. BMW sprzedało milion aut już po sześciu miesiącach, natomiast Mercedes tegoroczne pierwsze półrocze uznał za najlepsze w historii firmy, a ubiegły miesiąc – najlepszym lipcem.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

a.wozniak@rp.pl

Biznes
Przenieśli produkcję z Polski do Niemiec i Rumunii. Grupowe zwolnienia na Pomorzu
Biznes
Państwowa agencja chce przejąć dawną spółkę Marka Falenty
Biznes
Totalizator Sportowy ma nowego prezesa. Została nim była podsekretarz stanu w MSZ
Biznes
Polski potentat meblarski rozważa przejęcia za granicą. Kto jest na celowniku?
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Jak wzrost wydatków na zbrojenia wpłynie na gospodarkę?
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego