O dopuszczenie do drugiego etapu starały się 23 firmy i konsorcja. Spośród złożonych wniosków wybierano tych wykonawców, których wiedza, doświadczenie, potencjał kadrowy oraz zdolność ekonomiczna będą spełniały warunki określone w treści ogłoszenia o zamówieniu. najwięcej punktów zebrało konsorcjum firm Heilt+Woerner i Strabag, na drugim miejscu w punktacji znalazł się Budimex. Teraz firmy będą składały oferty cenowe. Kryterium oceny ofert w drugim etapie będzie składową ceny (90 proc.) i okresu gwarancji (10 proc.).

Odcinek autostrady A1 z Rząsawy do Pyrzowic o łącznej długości 56,9 km został umieszczony w załączniku nr 5 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Stanowi on listę inwestycji realizowanych w nowej perspektywie finansowej UE 2014-2020, dla których postępowania przetargowe na wybór wykonawców robót są uruchamiane od 2013 roku.

Wybudowanie autostrady A1 na odcinku Rząsawa - Pyrzowice, połączy w przyszłości zrealizowane już fragmenty autostrady A1 w woj. łódzkim i dalsze odcinki na północy kraju, z południową granicą państwa, z miastami aglomeracji śląskiej, Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach oraz odciąży Częstochowę z ruchu tranzytowego.

Na razie jednak niewiadomą pozostaje trasa od Częstochowy do Tuszyna pod Łodzią. Jest co prawda wydane zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, ale o przetargach nikt jeszcze nie mówi. W dodatku autostradzie na tym odcinku sprzeciwiają się lokalni samorządowcy obawiając się odcięcia od tranzytu.