Reklama

Druga fabryka Airbusa w Chinach

Airbus przystąpił do uruchamiania drugiej fabryki samolotów w Chinach podpisując list intencyjny w tej sprawie podczas wizyty w Niemczech premiera Li Keqianga

Publikacja: 12.10.2014 17:47

Druga fabryka Airbusa w Chinach

Foto: Bloomberg

Wstępne porozumienie podpisane w Berlinie o uruchomieniu zakładu wykańczania wnętrz samolotów A330 zbiegło się z umową kupna przez Chiny 70 maszyn z rędziny A320 o wartości 7 mld dolarów. Europejska firma prowadziła od pewnego czasu rozmowy z Chińczykami o zwiększeniu swej obecności w ich kraju,, co miałoby ułatwić sprzedaż szerokokadłubowych A330 na najszybciej rosnącym rynku lotniczym świata.

Airbus ma już montownię mniejszych maszyn z rodziny A320 w Tianjinie na północy Chin, gdzie chciałby dostarczać praktycznie „gołe" A330 dla wykańczania ich wnętrz dostosowanych do chińskiego rynku, o ile obie strony dojdą do ostatecznego porozumienia. Specjaliści z branży uważają jednak, że wszystko zależy od tego, czy Airbusowi uda się przekonać chińskich przewoźników do specjalnie przygotowanej regionalnej wersji A330 dla tego rynku.

- Uważamy, że Chiny to duży rynek dla A330, zwłaszcza do użytku wewnętrznego z powodu zatłoczenia lotnisk — stwierdził prezes Airbsua, Fabrice Brégier po podpisaniu listu. — Szukaliśmy, co można by zrobić z przemysłowego punktu widzenia. Projekt ten nie został jeszcze formalnie uruchomiony. Testujemy rynek, aby zorientować się, jak zareaguje na nasze propozycje odnośnie do AS330. Zapytany, czy Airbus jest bliski podpisania z Chinami umowy o sprzedaży tych samolotów odparł: — To działanie krok po kroku. Istnieje pewna trajektoria, posuwamy się po niej.

Specjaliści spodziewali się listu intencyjnego ws. zakładu wyposażania wnętrz A330 i nowego kontraktu podczas wizyty Li. W marcu Airbus przedłużył umowę o montowaniu pewnych A320 w Tianjinie i podał, że liczy w ciągu roku na postęp w rozmowach o fabryce wnętrz. Firma z Tuluzy chce zwiększyć sprzedaż A330 w Chinach i zapewnić gładkie przejście w produkcji tego samolotu od 20 lat do nowej wersji średniego zasięgu specjalnie przygotowanej dla chińskiego rynku wewnętrznego.

Chiny z kolei mają ambicję wejścia na rynek 100 mld dolarów rocznie samolotów pasażerskich, ale nadal zależą w dużym stopniu od importowanych maszyn produkcji 2 zachodnich gigantów. Niektórzy uważają, że zaniżono w ostatnich latach potrzeby tego kraju i będzie on musiał przyśpieszyć składanie nowych zamówień.

Reklama
Reklama

Najnowsza umowa na 70 samolotów podpisana przez Airbusa z chińskim urzędem ds. zakupów CAS wymaga jeszcze finalizacji (potwierdzenia), ale zdaniem Brégiera ma wartość już potwierdzonego zamówienia. Dotyczy ono obecnych wersji A320 i A321 w cenach katalogowych 94-1100 mln dolarów, które zostaną przydzielone poszczególnym liniom lotniczym. — Teraz jesteśmy bardzo blisko dojścia do 50 proc. udziału rynkowego w Chinach — dodał prezes Airbusa. Liniew Chinach używają już ponad 1000 maszyn z Europy.

Biznes
Polak wśród najlepszych dyrektorów zarządzających na świecie
Biznes
Grupa Bumech będzie produkować pojazdy wojskowe. Jest umowa
Biznes
Microsoft przekracza barierę 4 bln dolarów. Sztuczna inteligencja i chmura napędzają wzrost
Biznes
Jacek Rutkowski: Nie odchodzę na dobre z Amiki
Biznes
Umowa na 180 czołgów K2. Tym razem skorzysta polski przemysł
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama