Mniej A330 w produkcji

Airbus postanowił zmniejszyć nieco produkcję A330, bo przygotowuje nowszą wersję tego samolotu, i zwiększyć rytm produkcji A350

Publikacja: 18.10.2014 13:53

Mniej A330 w produkcji

Foto: Bloomberg

Firma z Tuluzy podała o zmniejszeniu od IV kwartału 2015 rytmu produkcji szerokokadłubowych A330 do 9 miesięcznie z obecnych 10, produkowanych w tym rytmie od 2013 r., bo będzie przestawiać się na produkcję ekonomiczniejszych A330neo. Ten samolot zapowiedziany podczas salonu w Farnborough w lipcu powinien zacząć loty u klientów w IV kwartale 2017.

Analitycy spodziewali się zmniejszenia rytmu produkcji A330 do 6-8 miesięcznie, ale Airbus wyjaśnił, że postara się zachować dość stabilny poziom produkcji w okresie przechodzenia na nowszą wersję.

Przedstawiciel Airbusa wyjaśnił, że nie będzie redukcji zatrudnienia, bo firma zwiększą jednocześnie tempo produkcji kompozytowego A350, który powinien zacząć loty w tym roku w barwach Qatar Airways. „Dzięki niedawnemu sukcesowi handlowemu po ogłoszeniu premiery A330neo wariantu o wadze 242 ton i wersji dostosowanej do tras regionalnych jesteśmy pewni, że uda nam się utrzymać stałą produkcję w okresie poprzedzającym pojawienie się A330neo" — stwierdza komunikat wiceprezesa Airbusa ds. programów, Toma Williamsa.

Rekordowy kontrakt

Kilka dni temu Airbus podpisał list intencyjny z tanią linią z Indii, IndiGo na 250 samolotów wąskokadłubowych z rodziny A320neo o wartości 25,7 mld dolarów w cenach katalogowych. To największy kontrakt zawarty dotąd przez firmę z Europy. Samoloty będą dostarczane w latach 2018-26.

IndiGo jest największym przewoźnikiem w Indiach pod względem liczby podróżnych, kontroluje 32 proc. rynku. Od lat jest wiernym klientem Airbusa. W 2006 r. zamówił 100 samolotów A320, 5 lat później kolejne 180 z opcją kuponom dalszych 100.

Jest też jedynym większym przewoźnikiem osiągającym zysk mimo dużego zainteresowania indyjskim rynkiem. Linie lotnicze tego kraju spodziewają się w całym roku finansowym (do 31 marca 2015) łącznych strat 1,4 mld dolarów — podała firma doradcza Centre for Asia-Pacific Aviation. W ostatnich 7 latach straciły 10,6 mld. IndiGo wypadała lepiej od rywali, bo kontrolowała swe koszty i latała z pełnymi samolotami (teraz 83 sztuki) do 31 miast w Indiach i 5 na świecie (m. in. Bangkok, Dubaj, Singapur).

Firma z Tuluzy podała o zmniejszeniu od IV kwartału 2015 rytmu produkcji szerokokadłubowych A330 do 9 miesięcznie z obecnych 10, produkowanych w tym rytmie od 2013 r., bo będzie przestawiać się na produkcję ekonomiczniejszych A330neo. Ten samolot zapowiedziany podczas salonu w Farnborough w lipcu powinien zacząć loty u klientów w IV kwartale 2017.

Analitycy spodziewali się zmniejszenia rytmu produkcji A330 do 6-8 miesięcznie, ale Airbus wyjaśnił, że postara się zachować dość stabilny poziom produkcji w okresie przechodzenia na nowszą wersję.

Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły