H&M najpopularniejszy wśród kobiet

Polacy ubrania i buty ?wciąż najchętniej kupują ?w centrach handlowych, ?ale już co druga osoba robi zakupy także w internecie.

Publikacja: 03.11.2014 03:34

Zwyczaje zakupowe, przynajmniej jeśli chodzi o ubrania i buty, zmieniają się bardzo wolno. O ile choćby sprzęt elektroniczny Polacy kupują już chętnie przez internet, to w przypadku odzieży wyglądało to gorzej.

Jednak badania firmy ARC Rynek i Opinia, do których dotarła „Rzeczpospolita", pokazują, że także w tym przypadku widać zmiany. O ile 86 proc. ankietowanych wskazało jako miejsce zakupu odzieży i butów centrum handlowe, to już 51 proc. także sklep internetowy. 29 proc. zadeklarowało zakupy przy ulicy handlowej czy w centrum miasta, ale poza galerią. Po kilkanaście procent ankietowanych wskazuje sklepy z odzieżą używaną, różnego typu targowiska oraz hipermarkety.

– Wszystko wskazuje na to, że ten trend będzie się utrzymywał, a nawet pogłębiał. Taka tendencja wymaga od galerii handlowych większej koncentracji na działaniach zachęcających do odwiedzin w sklepach stacjonarnych  – mówi Piotr Juszczyk z ARC Rynek i Opinia.

– Galerie handlowe walczą o klienta nie tylko z innymi podobnymi obiektami, lecz coraz częściej ze sklepami internetowymi, które w swojej ofercie często posiadają te same marki – dodaje.

Dlatego można się spodziewać, że liczba odwiedzin w centrach handlowych będzie nadal stopniowo spadała, choć nie będzie to gwałtowne zjawisko. Zyskają elektroniczni sprzedawcy   – jak podaje serwis Sklepy24.pl, na koniec tego roku liczba takich sklepów zbliży się do 1,5 tys. i będzie ponad 6 proc. wyższa niż w 2013 r.

– Pięć lat temu, na początku naszej działalności internetowej, e-sklep traktowany był jako kolejna placówka – generował podobne obroty. Dzisiaj odpowiada już za 10 proc. sprzedaży segmentu fashion i jego znaczenie rośnie – mówi Grzegorz Pilch, prezes Vistula Group.

– W 2013 r. ten kanał zapewnił nam już blisko 29 mln zł obrotów, czyli ok. 13 proc. segmentu modowego i ponad 6 proc. łącznych przychodów grupy. W tym roku handel online rozwija się szybciej niż tradycyjny, jest to też jeden z najbardziej rentownych kanałów – mówi Bogusz Kruszyński, wiceprezes Redanu.

ARC zbadało też, jakie marki odzieżowe i obuwnicze są w Polsce najpopularniejsze. Trzeba zaznaczyć, że odpowiadali klienci wydający miesięcznie na takie produkty co najmniej 200 zł, co w pewnym stopniu ogranicza pulę ankietowanych.

Jeśli chodzi o kobiety, bezkonkurencyjne są marki obuwnicze  CCC oraz Lasocki – obydwie zebrały po ponad 20 proc. wskazań. Część klientek może nie wiedzieć, że należą również do tej samej firmy, czyli spółki NG2.

Jednak jeśli chodzi o preferencje męskiej części ankietowanych, to te dwie marki znalazły się znacznie niżej – odpowiednio na pozycji siódmej i ósmej. Z kolei liderami są globalne marki sportowe Nike oraz Adidas, które dzieli jedynie 1 pkt proc. wskazań. Najwyżej notowaną marką krajową jest Wojas, który zebrał 9 proc. wskazań, co pozwoliło jej zająć piątą lokatę.

W przypadku najpopularniejszych marek odzieżowych różnice są mniejsze. Kobiety są największymi fankami H&M, szwedzką markę wskazało aż 46 proc. ankietowanych, polskie zaś Reserved niemal co trzecia.

Marka ta jest popularna wśród męskiej części klienteli – wskazało ją 27 proc., podobnie jak Nike. W przypadku tej kategorii zakupów ponownie w ścisłej czołówce widać wiele marek sportowych, jak Adidas czy Puma.

Zwyczaje zakupowe, przynajmniej jeśli chodzi o ubrania i buty, zmieniają się bardzo wolno. O ile choćby sprzęt elektroniczny Polacy kupują już chętnie przez internet, to w przypadku odzieży wyglądało to gorzej.

Jednak badania firmy ARC Rynek i Opinia, do których dotarła „Rzeczpospolita", pokazują, że także w tym przypadku widać zmiany. O ile 86 proc. ankietowanych wskazało jako miejsce zakupu odzieży i butów centrum handlowe, to już 51 proc. także sklep internetowy. 29 proc. zadeklarowało zakupy przy ulicy handlowej czy w centrum miasta, ale poza galerią. Po kilkanaście procent ankietowanych wskazuje sklepy z odzieżą używaną, różnego typu targowiska oraz hipermarkety.

Biznes
Jeden diament odmieni los zadłużonego mieszkańca Indii
Biznes
Unikalna kolekcja autografów sprzedana za 78 tys. funtów. Najdroższy Mao Zedong
Biznes
Japończycy kontra turyści. Ceny w restauracjach różne dla miejscowych i gości
Biznes
Wymiany aktywami nie będzie. Bruksela zabrania transakcji z Rosjanami
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Biznes
Bernard Arnault stracił w 2024 r. więcej niż jakikolwiek miliarder