Honda powinna bardziej zadbać o jakość

Dwaj byli szefowie Hondy zaapelowali do prezesa Takanobu Ito, aby bardziej skupił się na kwestiach jakości. Jest już pod presją ze strony Amerykanów i polityków w związku z masową akcją wymiany poduszek powietrznych

Publikacja: 12.11.2014 17:36

Dwaj byli szefowie Hondy zaapelowali do prezesa Takanobu Ito, aby bardziej skupił się na kwestiach j

Dwaj byli szefowie Hondy zaapelowali do prezesa Takanobu Ito, aby bardziej skupił się na kwestiach jakości. Jest już pod presją ze strony Amerykanów i polityków w związku z masową akcją wymiany poduszek powietrznych

Foto: Bloomberg

Nobuhiko Kawamoto i Hiroyuki Yoshino złożyli odrębnie wizyty prezesowi Ito w centrali Hondy w Tokio wzywając go do szybkich działań w kwestii jakości, bo problemy z nią mogą zaszkodzić marce - podały 3 osoby wiedzące o tych wizytach.

Honda objęła od 2008 r. ok.9,5 mln samochodów różnych modeli akcją wymiany wadliwych poduszek powietrznych produkcji japońskiej firmy Takata. Pięć innych akcji dotyczyło usterek w hybrydowej wersji auta Fit i SUV Vezel od czasu ich premier zaledwie w ubiegłym roku, pięć kolejnych dotyczyło użytkowego jednośladu Super Cub od 2011 r.

- Nie wiemy jak, ale wyraźnie Honda sama sobie szkodzi - stwierdziła jedna z tych osób, która była w kierownictwie firmy w latach 80. i została poinformowana o wizytach Kawamoto i Yoshino. - Wszyscy myślimy, że coś jest zasadniczo nie tak z firmą - dodała mając na myśli zaniepokojonych dawnych członków kierownictwa Hondy. Firma ogranicza się do załatwiania akcji naprawczej jednej po drugiej zamiast dokonać kompleksowej zmiany metod działania - dodała.

Dwie wizyty

Kawamoto (78), który był prezesem Hondy w latach 1990-8 złożył wizytę Ito w październiku i nie szczędził słów krytyki w związku z gwałtownym wzrostem liczby pojazdów wymagających napraw. - Sądzimy, że pojawiło się poczucie kryzysu w firmie - stwierdził były członek zarządu. - Ta frustracja skłoniła Kawamoto do zmiany zachowania i spotkania się z Ito. Nie jestem pewien, czy to dotarło do prezesa - dodał.

Wcześniej Yoshino, 75-letni inżynier, który kierował Hondą w latach 1998-2003 powiedział Ito, że musi zwrócić uwagę na bieżącą działalność firmy, a nie przyjmować zaproszenia do kierowania japońską organizacją producentów samochodów.

Osoby znające szczegóły tych wizyt stwierdziły że goście nie wywierali presji na Ito, by ustąpił ze stanowiska. - Pojawiła się pogłoska, że Kawamoto zażądał ustąpienia Ito, ale gdyby to była prawda, to Ito już by nie było - powiedziała jedna z tych osób.

Rzeczniczka Hondy w Tokio, Akemi Ando odmówiła wypowiedzi o tych wizytach. - Ogólnie mówiąc wizyty b.prezesów nie są niczym niezwykłym. Korzystamy z ich rad w różnych kwestiach - powiedziała.

Ito chyba jednak zrozumiał, o co chodzi. W ubiegłym miesiącu zgodził się obniżyć swe zarobki o jedną piątą przez 3 miesiące w związku z usuwaniem usterki w Fitach, w tym tygodniu dodał, że poprawę jakości postawi przed wielkością sprzedaży. Podobnie postąpili szefowie Toyoty 5 lat temu, gdy mieli problemy z samorzutnym przyspieszaniem samochodów.

Zmiana dostawców

Dawni członkowie kierownictwa są zdania, że problemy Hondy z akcjami naprawczymi wynikają po części z decyzji prezesa Ito podjętej w 2009 r., gdy objął stery w firmie, o zmianie sposobów projektowania i zamawiania komponentów.

W ostatnich 30 latach Honda osiągnęła najwyższą w branży jakość dzięki "keiretsu" - przybliżeniu producentów podzespołów do głównej produkcji poprzez krzyżowe udziały pozwalające na bliską współpracę w projektowaniu komponentów. Toyota i Nissan mają podobne rozwiązania.

Ale z czasem, gdy samochody stały się mniej mechaniczne, a bardziej techniczne, a jakość uważano za coś oczywistego, doszło do zmiany nastawienia na tych, którzy mogą dać "więcej samochodu" po przystępnej cenie. To skłoniło firmy w rodzaju Hondy do skupienia się na głównej technologii napędu hybrydowego i na ogniwo paliwowe, natomiast bardziej powszechne elementy: drzwi, tapicerka, a nawet układ przenoszenia napędu są produkowane w innym systemie niż "keiretsu", co oznacza, że mogą być tylko tańsze a nie lepsze.

- Sadzimy, że ta zmiana może być jedną z przyczyn niektórych akcji przywoławczych - stwierdziła jedna z osób znających firmę. Dodała, że inżynierowie Hondy mogą być obecnie przeciążeni pracą.

Rzeczniczka Ando wyjaśniła, że Honda wybiera dostawców na świecie biorąc pod uwagę ich konkurencyjność i oceniając ich zdolność terminowego dostarczania dobrych jakościowo elementów w atrakcyjnej cenie.

Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi