Honda powinna bardziej zadbać o jakość

Dwaj byli szefowie Hondy zaapelowali do prezesa Takanobu Ito, aby bardziej skupił się na kwestiach jakości. Jest już pod presją ze strony Amerykanów i polityków w związku z masową akcją wymiany poduszek powietrznych

Publikacja: 12.11.2014 17:36

Dwaj byli szefowie Hondy zaapelowali do prezesa Takanobu Ito, aby bardziej skupił się na kwestiach j

Dwaj byli szefowie Hondy zaapelowali do prezesa Takanobu Ito, aby bardziej skupił się na kwestiach jakości. Jest już pod presją ze strony Amerykanów i polityków w związku z masową akcją wymiany poduszek powietrznych

Foto: Bloomberg

Nobuhiko Kawamoto i Hiroyuki Yoshino złożyli odrębnie wizyty prezesowi Ito w centrali Hondy w Tokio wzywając go do szybkich działań w kwestii jakości, bo problemy z nią mogą zaszkodzić marce - podały 3 osoby wiedzące o tych wizytach.

Honda objęła od 2008 r. ok.9,5 mln samochodów różnych modeli akcją wymiany wadliwych poduszek powietrznych produkcji japońskiej firmy Takata. Pięć innych akcji dotyczyło usterek w hybrydowej wersji auta Fit i SUV Vezel od czasu ich premier zaledwie w ubiegłym roku, pięć kolejnych dotyczyło użytkowego jednośladu Super Cub od 2011 r.

- Nie wiemy jak, ale wyraźnie Honda sama sobie szkodzi - stwierdziła jedna z tych osób, która była w kierownictwie firmy w latach 80. i została poinformowana o wizytach Kawamoto i Yoshino. - Wszyscy myślimy, że coś jest zasadniczo nie tak z firmą - dodała mając na myśli zaniepokojonych dawnych członków kierownictwa Hondy. Firma ogranicza się do załatwiania akcji naprawczej jednej po drugiej zamiast dokonać kompleksowej zmiany metod działania - dodała.

Dwie wizyty

Kawamoto (78), który był prezesem Hondy w latach 1990-8 złożył wizytę Ito w październiku i nie szczędził słów krytyki w związku z gwałtownym wzrostem liczby pojazdów wymagających napraw. - Sądzimy, że pojawiło się poczucie kryzysu w firmie - stwierdził były członek zarządu. - Ta frustracja skłoniła Kawamoto do zmiany zachowania i spotkania się z Ito. Nie jestem pewien, czy to dotarło do prezesa - dodał.

Wcześniej Yoshino, 75-letni inżynier, który kierował Hondą w latach 1998-2003 powiedział Ito, że musi zwrócić uwagę na bieżącą działalność firmy, a nie przyjmować zaproszenia do kierowania japońską organizacją producentów samochodów.

Osoby znające szczegóły tych wizyt stwierdziły że goście nie wywierali presji na Ito, by ustąpił ze stanowiska. - Pojawiła się pogłoska, że Kawamoto zażądał ustąpienia Ito, ale gdyby to była prawda, to Ito już by nie było - powiedziała jedna z tych osób.

Rzeczniczka Hondy w Tokio, Akemi Ando odmówiła wypowiedzi o tych wizytach. - Ogólnie mówiąc wizyty b.prezesów nie są niczym niezwykłym. Korzystamy z ich rad w różnych kwestiach - powiedziała.

Ito chyba jednak zrozumiał, o co chodzi. W ubiegłym miesiącu zgodził się obniżyć swe zarobki o jedną piątą przez 3 miesiące w związku z usuwaniem usterki w Fitach, w tym tygodniu dodał, że poprawę jakości postawi przed wielkością sprzedaży. Podobnie postąpili szefowie Toyoty 5 lat temu, gdy mieli problemy z samorzutnym przyspieszaniem samochodów.

Zmiana dostawców

Dawni członkowie kierownictwa są zdania, że problemy Hondy z akcjami naprawczymi wynikają po części z decyzji prezesa Ito podjętej w 2009 r., gdy objął stery w firmie, o zmianie sposobów projektowania i zamawiania komponentów.

W ostatnich 30 latach Honda osiągnęła najwyższą w branży jakość dzięki "keiretsu" - przybliżeniu producentów podzespołów do głównej produkcji poprzez krzyżowe udziały pozwalające na bliską współpracę w projektowaniu komponentów. Toyota i Nissan mają podobne rozwiązania.

Ale z czasem, gdy samochody stały się mniej mechaniczne, a bardziej techniczne, a jakość uważano za coś oczywistego, doszło do zmiany nastawienia na tych, którzy mogą dać "więcej samochodu" po przystępnej cenie. To skłoniło firmy w rodzaju Hondy do skupienia się na głównej technologii napędu hybrydowego i na ogniwo paliwowe, natomiast bardziej powszechne elementy: drzwi, tapicerka, a nawet układ przenoszenia napędu są produkowane w innym systemie niż "keiretsu", co oznacza, że mogą być tylko tańsze a nie lepsze.

- Sadzimy, że ta zmiana może być jedną z przyczyn niektórych akcji przywoławczych - stwierdziła jedna z osób znających firmę. Dodała, że inżynierowie Hondy mogą być obecnie przeciążeni pracą.

Rzeczniczka Ando wyjaśniła, że Honda wybiera dostawców na świecie biorąc pod uwagę ich konkurencyjność i oceniając ich zdolność terminowego dostarczania dobrych jakościowo elementów w atrakcyjnej cenie.

Nobuhiko Kawamoto i Hiroyuki Yoshino złożyli odrębnie wizyty prezesowi Ito w centrali Hondy w Tokio wzywając go do szybkich działań w kwestii jakości, bo problemy z nią mogą zaszkodzić marce - podały 3 osoby wiedzące o tych wizytach.

Honda objęła od 2008 r. ok.9,5 mln samochodów różnych modeli akcją wymiany wadliwych poduszek powietrznych produkcji japońskiej firmy Takata. Pięć innych akcji dotyczyło usterek w hybrydowej wersji auta Fit i SUV Vezel od czasu ich premier zaledwie w ubiegłym roku, pięć kolejnych dotyczyło użytkowego jednośladu Super Cub od 2011 r.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Biznes
Hakerzy zaatakowali Polską Agencję Kosmiczną. Kto stoi za atakiem?
Biznes
Drewno: kolejna grupa towarowa zagrożona cłem Trumpa
Biznes
Elon Musk podejrzany o unikanie podatków we Włoszech
Biznes
Jakub Wiech: Europa potrzebuje dużego atomu, za wcześnie na wodór
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Biznes
Dzwoni Kreml do koncernu z USA: Nie chcielibyście do nas wrócić?
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”