Ukraińskie skrzydła dla armii

Ukraińskie firmy lotnicze odcięte embargiem od rosyjskiego rynku, szukają możliwości biznesowej współpracy z polską zbrojeniówką.

Publikacja: 19.11.2014 16:39

Ukraińskie skrzydła dla armii

Foto: Bloomberg

Już  z udziałem Motor Sicz z Zaporoża, powstało polsko – ukraińskie konsorcjum, które oferuje modernizację wojskowych śmigłowców.  Plan  wyposażania w specjalistyczną  elektronikę  przyszłych patrolowych samolotów, przeznaczonych przede wszystkim na eksport, ma w naszym kraju także słynny, kijowski Antonow.

Zwiadowcze antonowy na eksport

Ukraiński samolotowy, państwowy kombinat, w którym powstały  m in. największe na świecie transportowce strategiczne An-124 Rusłan a ostatnio  nowa, militarna konstrukcja  An-70,  wskutek embarga przerwał  wszelkie wspólne programy rozwojowe i dostawy do Rosji i teraz pilnie szuka parterów do współpracy , m in przy budowie nowego samolotu taktycznego rozpoznania.

- Według kijowskiej koncepcji najnowsze konstrukcje Antonowa - An-148, można by  wyposażać  w polskie radiolokacyjne systemy rozpoznania i obserwacji, np. w  Wojskowych Zakładach Lotniczych w Bydgoszczy. Integracją elektroniki chce zająć się m. in. warszawski Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych -  twórca koncepcji bojowego śmigłowca Głuszec i konstruktor  bezpilotowców – mówi Zbigniew Działowski, przedstawiciel  ukraińskich spółek lotniczych w Polsce.

Nowe silniki z Zaporoża

Już w przyszłym tygodniu w Warszawie,  efekty modernizacji śmigłowców Mi -8, nadal  głównego środka transportu helikopterowego w naszej  armii, pokaże  prywatna korporacja Motor Sicz.  To obecnie największy na Ukrainie i w całym regionie, producent silników lotniczych. W napędy z Zaporoża wyposażone są m in. niemal wszystkie helikoptery i samoloty armii Federacji Rosyjskiej.

Motor Sicz to prywatna firma, głównym udziałowcem spółki jest Wiaczesław Bogusłajew, kiedyś jeden z dyrektorów zaporoskiego przedsiębiorstwa. Dziś Bogusłajew, sprawnie zarządza spółką  która  zatrudnia 27 tys. pracowników  i od najmniejszej śrubki poczynając, produkuje kompletne silniki do rozpowszechnionych w świecie konstrukcji Mila : śmigłowców Mi-8, Mi-17 czy uderzeniowych helikopterów Mi-24, a także większości samolotów transportowych  eksploatowanych w Rosji i WNP a także  blisko 100 krajach głównie  Azji, Afryki i Ameryki Południowej, używających nadal statków powietrznych rosyjskiej i ukraińskiej  produkcji.

Supernapęd dla śmigłowców

Polska armia, która  nadal wykorzystuje  poradziecki sprzęt, w tym  kilkadziesiąt śmigłowców  typu Mi-8 czy „latających czołgów" Mi 24, regularnie kupuje silniki w zaporoskiej spółce. Motor Sicz oferuje teraz siłom zbrojnym  zupełnie nową generację napędów ( silniki linii TW-3), znacząco poprawiających możliwości starszych maszyn. Spółka z Zaporoża  chce  pójść nawet dalej:  potrzebuje pomocy  polskiego przemysłu  w  rewitalizacji  starszych konstrukcji ( Mi-2) i poddostawców struktur dla powstających na Ukrainie  nowych, średnich helikopterów  Ataman, odpowiadających konstrukcji zaprojektowanych w PZL Świdnik , służących w armii helikopterów SW- 3 „Sokół". W  zawiązanym w końcu września tego roku  polsko ukraińskim  helikopterowym konsorcjum , oprócz spółki Motor Sicz,  są  związane z awiacją firmy Polskiej Grupy Zbrojeniowej – łódzkie i dęblińskie Wojskowe Zakłady Lotnicze i warszawski  Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych.

Już  z udziałem Motor Sicz z Zaporoża, powstało polsko – ukraińskie konsorcjum, które oferuje modernizację wojskowych śmigłowców.  Plan  wyposażania w specjalistyczną  elektronikę  przyszłych patrolowych samolotów, przeznaczonych przede wszystkim na eksport, ma w naszym kraju także słynny, kijowski Antonow.

Zwiadowcze antonowy na eksport

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku