Poprzedni rok przyniósł zaskakujący renesans komputerów PC. Sprzedaż tego typu urządzeń, szybko spadająca we wcześniejszych latach, ustabilizowała się. Bieżący rok również nie powinien przynieść negatywnych niespodzianek bo, jak pokazały dane o sprzedaży za IV kwartał, popyt na komputery PC zaczął nawet rosnąć.

W tym okresie na świecie sprzedano, według firmy badawczej Gartner, 82,74 mln urządzeń tej klasy czyli 1 proc. więcej niż rok wcześniej. Z kolei według IDC rynek wchłonął 80,77 mln komputerów co oznacza spadek o 2,4 proc. Różnica wynika z różnego definiowania komputerów PC (chodzi o chromebooki, tablety 2 w 1 oraz pozostałe hybrydy).

Liderem rynku (co do tego obie firmy badawcze są zgodne) było chińskie Lenovo, które sprzedało w IV kwartale 16,28 mln PC-tów, czyli 7,5 proc. więcej niż rok wcześniej (według Gartnera). Z kolei według IDC klienci nabyli 16,05 mln chińskich komputerów (zmiana o 4,9 proc.). Drugie miejsce na podium przypadło HP. Zdaniem Gartnera amerykański gigant sprzedał 15,77 mln urządzeń (wzrost o 16 proc.) a według IDC 15,88 mln sztuk (wzrost o 15,1 proc.). Na podium zmieścił się jeszcze Dell. Gartner szacuje, że sprzedał 10,67 mln komputerów PC (wzrost o 8,8 proc.). Zdaniem IDC było to 10,88 mln sztuk (zmiana o 8,5 proc.). Na czwartym miejscu, według obu firm badawczych, był Acer. Z kolei na piątym, według Gartnera, był Asus a według IDC Apple.

Dane za cały 2014 r. również okazały się lepsze niż oczekiwano jeszcze rok temu. W całym zeszłym roku rynek, według Gartnera, wchłonął 315,87 mln komputerów, co oznaczało spadek o 0,1 proc. w porównaniu z 2013 r. Zdaniem IDC sprzedaż wyniosła z kolei 308,62 mln sztuk (2,1 proc. mniej). Pierwsze piątki sprzedawców, w zestawieniach obu firm badawczych, były takie same jak w przypadku danych za IV kwartał. Gartner podaje, że lider, czyli Lenovo, miał 18,8-proc. udział w rynku (rok wcześniej wskaźnik sięgał 16,9 proc.). Z kolei IDC szacuje udziały Chińczyków na 19,2 proc. (17,1 proc. przed rokiem). HP, zdaniem Gartnera, zwiększył udziały do 17,5 proc. z 16,2 proc. Według IDC było to 18,4 proc. (16,6 proc.). Zajmujący ostatnie miejsce na podium Dell zwiększył udziały w rynku, według Gartnera, do 12,8 proc. z 11,6 proc. a według IDC do 13,5 proc. z 12 proc.

Liderzy rynku, w tym spoza pierwszej trójki, zwiększali swoje udziały kosztem mniejszych graczy. Tzw. pozostali producenci, zdaniem Gartnera, w 2014 r. sprzedali 112,89 mln komputerów wobec 128,73 mln rok wcześniej co oznaczało, że ich udział spadł do 35,7 proc. z 40,7 proc. IDC szacuje, że tego typu firmy dostarczyły klientom 106,95 mln PC-tów wobec 129,7 mln sztuk w 2013 r. Ich udział rynkowy zmalał zatem do 34,7 proc. z 41,2 proc. rok wcześniej.