Reklama

Motoryzacja: Jak fabryka, to w Meksyku

Międzynarodowe koncerny motoryzacyjne inwestują miliardy dolarów w fabryki w Meksyku. Ten kraj staje się powoli motoryzacyjnym zagłębiem.I bardziej opłaca się produkować tutaj, niż w Europie.

Publikacja: 09.02.2015 12:56

Motoryzacja: Jak fabryka, to w Meksyku

Foto: Fotorzepa, Piotr Wittman Piotr Wittman

Bliskość wielkiego rynku, umowy o wolnym handlu z potęgami gospodarczymi, tania i dobrze wykształcona siła robocza. To dlatego kolejne firmy deklarują budowę w Meksyku całych fabryk, czy też rozbudowują taśmy produkcyjne. Prezesi kolejnych koncernów coraz częściej przedstawiając nowy model auta na końcu prezentacji mówią: i będzie ono wyjeżdżało z naszej meksykańskiej fabryki.

W Meksyku w fabryce Nissana Aquascalientes produkuje i sam Nissan i należąca do niego marka Infiniti i mercedes Benz. Prezes Nissana Renaulta, Carlos Ghosn na pytanie: czy nie lepiej było produkować Infiniti w Europie, a może nawet w Polsce? odpowiedział: zdecydowanie nie. Tu jest taniej i bliżej do najważniejszych rynków. Fabryka Audi ruszy w 2016 roku, Volkswagen AG już produkuje tam garbusy, golfy i jetty. General Motors w 2014 roku wyprodukował w tym kraju prawie 700 tys. aut, a do roku 2018 planuje zainwestowanie w tym kraju 3,6 mld złotych, a Mazda właśnie otworzyła fabrykę za 770 mln dolarów i także chce stamtąd eksportować do Europy. Zakład zatrudnia 5 tys. osób i jest największy poza Japonią. W 2016 roku ma wyprodukować ćwierć miliona aut. — Meksyk jest dzisiaj najatrakcyjniejszym miejscem do produkcji na świecie. I nigdzie nie ma takiego potencjału wzrostu — mówił „Rzeczpospolitej" Jeff Guyton, prezes Mazda Motor Europe. Pytany o konkurencyjność Europy, odpowiedział tak samo, jak Carlos Ghosn. I jeszcze W meksykańskiej miejscowości Toluca, w fabryce Chryslera powstają większe „bliźniaki" produkowanego w Tychach Fiata „500". Dzięki tym fabrykom właśnie meksykański eksport samochodów sięgnie w tym roku 2,9 mld dol..Ponad 70 proc. produkcji jest sprzedawane do Stanów Zjednoczonych. I trwa tendencja wzrostowa. W grudniu 2014 był on wyższy od notowanego rok wcześniej o ponad 20 proc.

RP.PL i The New York Times

Kup roczną subskrypcję w promocji - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL — rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Biznes
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Zaproszenie AfD było błędem. Związek Przedsiębiorców Rodzinnych koryguje stanowisko
Biznes
Polacy doceniają UE, Czechy w projekcie Gigafabryki AI i wyższy CIT dla banków
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Dziennikarka „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” wyróżniona nagrodą „ESG Angels”
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama