Hybrydy z wtyczką będą szybciej zdobywać rynek

Samochody z napędem typu plug-in stają się bardziej funkcjonalną alternatywą niż modele w pełni elektryczne.

Publikacja: 24.03.2015 21:00

BMW X5 xDrive40e zapoczątkuje przenoszenie technologii plug-in z modelu i8 do standardowych aut mark

BMW X5 xDrive40e zapoczątkuje przenoszenie technologii plug-in z modelu i8 do standardowych aut marki

Foto: materiały prasowe

Według międzynarodowej firmy doradczej Frost & Sullivan globalna sprzedaż aut w pełni elektrycznych sięgnie w tym roku 0,5 mln sztuk, a europejski rynek tego typu pojazdów należy do najszybciej rosnących. Jednak jeszcze szybciej będzie rosła sprzedaż hybryd ładowanych z gniazdka, od których tylko krok do aut wyłącznie na prąd.

Auta hybrydowe typu plug-in ma w ofercie coraz więcej producentów. W USA popularnym modelem jest Chevrolet Volt, który w Europie ma bliźniaka – Opla Amperę. Tego ostatniego można zobaczyć m.in. na polskich drogach.

W Europie klientów szybko zdobywa Mitsubishi Outlander PHEV. Ten pierwszy hybrydowy SUV ze stałym elektrycznym napędem na cztery koła i generatorem prądu znalazł w ub. r. blisko 20 tys. nabywców, tj. przeszło połowę kupujących wszystkie odmiany outlandera. W Wielkiej Brytanii, a także w Holandii i w Skandynawii, Outlander PHEV stał się najpopularniejszym samochodem hybrydowym.

Limuzyna z wtyczką

System plug-in przyjmuje się także w markach premium. BMW sprzedaje od połowy ubiegłego roku sportowy model i8, rozpędzający się do setki w 4,4 s. W tym roku do sprzedaży wejdzie kolejna hybryda plug-in, model X5.

– Innowacyjna technologia zastosowana w i8 będzie teraz trafiać do bardziej standardowych modeli – zapowiada Katarzyna Gospodarek z BMW Group Polska.

Hybrydę z wtyczką ma także Mercedes. To luksusowa limuzyna S 500 plug-in Hybrid. Wkrótce ma do niej dołączyć kolejny model, mniejszy C 350e. Z kolei Volvo od ubiegłego roku oferuje hybrydowy napęd plug-in w modelu V60.

Hybrydy plug-in oferują to, czego nie dają samochody w pełni elektryczne: daleki zasięg i funkcjonalność aut z napędem tradycyjnym połączoną z niskim zużyciem paliwa. Do tego możliwość ładowania akumulatora na wiele sposobów: w czasie jazdy za pomocą generatora prądu, podczas hamowania oraz ze zwykłego gniazdka elektrycznego i terminalu szybkiego ładowania.

Na polskim rynku sprzedaż samochodów hybrydowych typu plug-in dopiero raczkuje – na dobrą sprawę 2015 r. będzie pierwszym pełnym rokiem sprzedaży takich samochodów.

Mimo to już w ubiegłym roku spółka MMC Car Poland sprzedała 31 sztuk modelu Outlander PHEV, a BMW znalazło dziesięciu chętnych na model i8, choć cena tego auta sięga 600 tys. zł.

Hybryda zamiast diesla

Na razie jednak w innowacyjnych układach napędowych dominować będą „tradycyjne" hybrydy. Przykładowo w całej sprzedaży Lexusa modele hybrydowe mają już blisko 90-proc. udział. Ten rodzaj napędu coraz częściej wchodzi także do modeli tańszych. W Europie Zachodniej udział hybrydowej wersji w sprzedaży kompaktowej toyoty auris przekracza już 50 proc.

– Analizy rejestracji nowych samochodów kupowanych w Polsce przez firmy pokazują, że napęd hybrydowy w aurisie jest już wybierany częściej niż diesel – wskazuje Robert Mularczyk z Toyota Motor Poland.

Według międzynarodowej firmy doradczej Frost & Sullivan globalna sprzedaż aut w pełni elektrycznych sięgnie w tym roku 0,5 mln sztuk, a europejski rynek tego typu pojazdów należy do najszybciej rosnących. Jednak jeszcze szybciej będzie rosła sprzedaż hybryd ładowanych z gniazdka, od których tylko krok do aut wyłącznie na prąd.

Auta hybrydowe typu plug-in ma w ofercie coraz więcej producentów. W USA popularnym modelem jest Chevrolet Volt, który w Europie ma bliźniaka – Opla Amperę. Tego ostatniego można zobaczyć m.in. na polskich drogach.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?