Indie chcą mniej drogich Rafali

Decyzja Indii o zmniejszeniu zamówienia samolotów bojowych we Francji zwróciła uwagę innych producentów myśliwców na ten kraj, bo może mieć więcej pieniędzy na zakup nowoczesnego sprzętu

Publikacja: 19.04.2015 16:56

Indie chcą mniej drogich Rafali

Foto: Bloomberg

Premier Narendra Modi ogłosił niespodziewanie podczas wizyty w Paryżu, że Indie chcą kupić 36 myśliwców Rafale gotowych do lotów za 4,3 mld euro, co praktycznie zakończyło rozmowy o kupnie 126 maszyn, które kosztowały ponad 20 mld dolarów i na pokolenie wykluczyłyby rywali z indyjskiego rynku.

Szwedzki Saab i amerykański Lockheed Martin zamierzają znów walczyć swymi Gripenami i F-16, które przegrały w przetargu z Rafale, bo zgodnie ze słowami ministra obrony Manohara Parrikara, lotnictwo wojskowe Indii musi odnowić swą flotę i potrzebuje lżejszych samolotów jednosilnikowych. — Jesteśmy obecni w Indiach i gotowi — stwierdziła osoba związana z Saaabem, który proponował uruchomienie w Indiach z miejscowym partnerem produkcji Gripenów w pełnym zakresie. Lockheed

Martin może także oferować swój F-16, jeden z najpowszechniej używanych myśliwców na świecie, jako następcę rosyjskich MiG, które stanowią trzon indyjskiej floty. Sam koncern nie chciał wypowiadać się.

- W najbliższej przyszłości pojawią się szanse dla lekkich samolotów bojowych, bo MiGi trzeba wymienić naprawdę szybko — stwierdził komentator w zakresie obronności i analityk, Neelam Mathews pracujący w Delhi.

Rosja, tradycyjny dostawca sprzętu wojskowego dla Indii, ma nadzieję, że uda się jej sprzedać więcej Su-30 Suchoja, samolotów częściowo montowanych w Indiach, w najbliższych 2 latach, gdy Hindusi będą czekać na pierwsze Rafale.

Zagraniczni producenci przyjęli z zadowoleniem decyzję Indii o prowadzeniu negocjacji o zakupie dalszych Rafale bezpośrednio z rządem Farncji. — Pozytywną stroną ogłoszonej umowy o Rafale jest to, że ich zakup będzie wynikiem porozumienia międzyrządowego. Zwracaliśmy się od dawna do strony indyjskiej, by wróciła do tej praktyki zamiast rozpisywana przetargów — stwierdził jeden rosyjski dyplomata w Delhi. Moskwa chce przyspieszyć rozmowy z Indiami o wspólnej produkcji myśliwca nowej generacji nie wykrywanego przez radar — powiedział.

Wyzwanie z dwóch stron

Indie muszą wzmocnić swe lotnictwo wojskowe, które zmalało do 34 operacyjnych dywizjonów z 39 na początku dekady i poniżej zatwierdzonych przez parlament 42, jako niezbędnych do przeciwstawienia się wyzwaniu z dwóch stron — Pakistanu i Chin.

Minister Parrikar powiedział, że Indie potrzebują w ciągu 5 lat 100 lekkich samolotów bojowych, które zastąpią wysłużone MiG-21, a cięższe i droższe Rafale nie są samolotami, które mogą to zrobić. On wołałby produkowane na miejscu Tejas, ale przyznał, że ten myśliwiec opracowywany przez 3 dekady ma różne ograniczenia, a jego najnowsza wersja czeka na ostateczne zatwierdzenie.

Tak czy inaczej, przedstawiciele lotnictwa i przemysłu twierdzą, że jest mało prawdopodobne kupienie przez Indie 126 samolotów uzgodnione wcześniej z Francją, bo łączne koszty wzrosły dwukrotnie do ponad 20 mld dolarów. Parrikar ujawnił, że nie podjął jeszcze decyzji, ile więcej Rafale mógłby kupić. Ich producent Dassault Aviation mógłby zaoferować jednosilnikowe Mirage, gdyby Indie chciały coś tańszego.

Zagraniczni producenci mogą zostać zmuszeni do połączenia sił z państwowymi albo prywatnymi partnerami w Indiach dla zdobycia zamówień, zwłaszcza jeśli premier Modi zrealizuje swój cel rozwoju przemysłu na potrzeby wojska. Zgodnie z początkową umową z Dassault 108 myśliwców miało powstać w zakładach państwowego przedsiębiorstwa Hindustan Aeronautics HAL, ale stronom nie udało się ustalić ostatecznych warunków.

Takie rozdźwięki mogą stworzyć możliwości dla powstających firm prywatnych, które z partnerami zagranicznymi uruchamiałyby produkcję na miejscu. — Może to być Rafale albo każdy inny samolot, o ile rządowi uda się rozwiązać zasadnicze kwestie transferu technologii, wspólnej produkcji i współpracy przy projektowaniu — stwierdził marszałek lotnictwa w stanie spoczynku i doradca HAL, M. Matheswaran.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca