Reklama
Rozwiń
Reklama

Fordy tylko za dolary

Ford Venezuela zacznie w najbliższych tygodniach sprzedaż samochodów tego koncernu wyłącznie za dolary, ponieważ kontrola przez władze polityki dewizowej uniemożliwia mu transfer zysków

Publikacja: 10.05.2015 14:43

Fordy tylko za dolary

Foto: Bloomberg

Brak podzespołów do montażu spowodował w kwietniu wstrzymanie produkcji w Wenezueli przez przedstawicielstwo koncernu z USA. Nie mogło uzyskać dolarów na ich import, nie może też wymieniać boliwarów na walutę amerykańską.

- Pod koniec czerwca zaczniemy sprzedaż za waluty wymienialne. Sprawa jest mocno zaawansowana — powiedziała osoba związana z wenezuelską siecią salonów Forda. Nie może wypowiadać się publicznie, więc chce pozostać anonimowa. — Wszystko było trzymane w tajemnicy, rząd prosił Forda o dyskrecję.

Wenezuelscy dealerzy uruchomili własne dolary na import części z centrali Forda, która wyodrębniła działalność w tym kraju latynoskim, bo nie może zapewnić dostaw podzespołów ani wycofywać zysków. Porozumienie przewiduje też, że koncern będzie mógł eksportować część miejscowej produkcji do innych krajów Ameryki Łacińskiej dla zapewnienia napływu dewiz.

Decyzja koncernu nie spodoba się z pewnością konsumentom, mającym ograniczony dostęp do dolarów. Samochody i tak już trudno kupić z powodu problemów z ich produkcją.

Druga osoba z sektora handlu samochodami, też nie uprawniona do rozmów z prasą, dodała, że montownie pozostałych firm również zastanawiają się nad podobnym działaniem. Niektórzy detaliści już sprzedają samochody za dolary w nieoficjalnych transakcjach.

Reklama
Reklama

Handel towarami i nieruchomościami za dewizy nie jest niczym nadzwyczajnym w Wenezueli, ale jako zakazany przez prawo od lat tworzy szarą strefę w gospodarce. System kontroli dewizowej wprowadzony 12 lat temu przez prezydenta Hugo Chaveza redukował stopniowo pulę dolarów do korzystania, a załamanie cen ropy w 2014 r. mocno zmniejszyło tę pulę.

General Motors zwolnił w kwietniu 450 pracowników, Ford szykuje się do rozstania z 267 — poinformował w kwietniu działacz związkowy. Według niego, montownie Toyoty, Chryslera, Iveco, Macka i Mitsubishi pracują z minimalnym wykorzystaniem swych mocy.

Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama